Tänään on 19 Huhti 2024, 20:26

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Bimbokysymyksiä tuoksuista
ViestiLähetetty: 01 Touko 2012, 18:04 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Ehdotan kekusteluketjua, jossa saa kysyä mitä tahansa tyhmääkin tuoksuihin liittyvää. Ne, jotka tietävät, saavat vastata. Tai sitten bimboillaan ja arvaillaan yhdessä.

(Jos tällainen ketju jossain jo on, niin admin-kiltti yhdistäthän tämän siihen.)

Aloitan. Vanhenevatko tuoksut? Mietin tätä erityisesti kierrellessäni kirppiksellä ja selaillessani eBayta, jossa ihmiset myyvät jopa kymmenen vuotta sitten ostamiaan tuoksuja. Olisin itse arvellut että tuoksut eivät vanhene, tai että ne vanhenevat hyvin hitaasti, mutta löysin hiljattain Tom Ford Private Blendini pohjasta Best Before 2014 -tarran.

Mitenköhän on? t. Arveltunut -79


Viimeksi muokannut Eeva päivämäärä 01 Touko 2012, 18:08, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 01 Touko 2012, 18:07 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
En tiedä mutta arvaan: joku juristi pakottaa liimailemaan niitä tarroja pulloihin, vaikkapa tuotevastuusyistä tai jonkun direktiivin vuoksi. Heitä se pois? :D

Nimim. Co-bimbo


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 01 Touko 2012, 19:53 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Eeva: Tuo asia ei ole ollenkaan yksioikoinen ja kysymys on erittäin hyvä. Vastaan kuitenkin yksiniittisesti, että kyllä tuoksut vanhenevat. Ensinnäkin säilytyspaikka, astia, valoisuus, lämpötila, lämpötilanmuutokset ja tärinä vaikuttavat tuoksuihin samalla tavoin kuin viineihin. Pahimmat viholliset ovat ilma ja valo. Myöskin äärimmäisillä lämpötilanvaihteluilla voi hyvin tuhota tuoksunsa. Myöskin pienet pullonpohjat vanhenevat nopeammin kuin täydemmät pullot. Tämä sama pätee melko suoraviivaisesti mm. väkeviin alkoholijuomiin. Ensimmäisenä usein tuoksuista katoavat korkeimmat elementit eli mm. hedelmät ja sitrukset ja korkea kukkaisuus. Itse suhtautuisin hieman varauksella netissä myytäviin pullonpohjiin.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 01 Touko 2012, 20:36 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Kannattaa luottaa kirpputorilöytöjä tehdessä nenään.

Luen paljon blogeja, joissa metsästetään kirpputoreilta tuoksuaarteita. Niistä on selvinnyt, että tuoksut tiivistyvät, neste tummenee ja herkimmät ylänuotit kärsivät ajan kanssa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että hyvin vanha hajuvesi voi haista aluksi asetonilta. Vertailuissa uusiin pulloihin ovat sanonneet, että loppuosa on hyvinkin samanlainen. Kesto ja voimakkuus voivat kärsiä ajan kanssa, mutta ne ovatkin usein olleet vanhoissa formulaatioissa voimakkaampia.

Hajuveden myynti-ikä määritellään mielestäni yllättävän lyhyeksi, eikä viimeinen myyntipäivä tarkoita tässäkään viimeistä käyttöpäivää.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 01 Touko 2012, 20:46 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Jaakiem:
Itse asiassa monet tuoksut jopa paranevat pullotuksen jälkeen. Monien vaniljaisten tuoksujen annetaankin levätä ennen markkinoille tuomista. Juuri nämä hedelmäisimmät nuotit katoavat ensimmäisenä sekä tuoksuissa että esimerkiksi viineissä.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 01 Touko 2012, 21:04 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Haa, suuri kiitos vastauksista! Tämä vahvistaa epäluuloni: en tilaile eBaysta vanhoja pulloja.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 01 Touko 2012, 21:06 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:53
Viestit: 943
Mulla on käsitys, että ebayssa liikkuu paljon piraattituoksuja - onko näin..?

_________________
Oopiumiluola
Une femme sans parfum est une femme sans avenir.
- Coco Chanel


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 01 Touko 2012, 21:11 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Eeva: Ainakin niiden kanssa pitää olla varovainen. Säilytysolosuhteista ei todellakaan voi olla varma monessakaan tapauksessa. Sama pätee tosin esimerkiksi viineihin.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 02 Touko 2012, 09:20 
Mikä tuoksu se Hannele on? :lol:
Olen pariin otteeseen nyt törmännyt täällä siihen eikä sytytyä lamppu pääkopassa... :D


Ylös
  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Bimbokysymyksiä tuoksuista
ViestiLähetetty: 02 Touko 2012, 09:46 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Varmaan minun odotetaan vastaavan tähän. Löydät Hannelen sivut osoitteesta www.perfumes.fi. Lähetän sinnepäin näytteitä kohta, niin pääset tuoksuttelemaan.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 02 Touko 2012, 09:56 
Hei, Kiitos valtavasti. Tätä täytyy päästä kyllä testaamaan. Vitsi, mun toinen nimi on Hannele. :D
Hei, aivan ihanaa jos tästä saa näytettä että pääsee nuuskimaan.
Minä olen niin äärimmäisen iloinen tästä foorumista.
Nyt oikein nousee rintakehästä tunne, että tämän ja teiän kavereiden myötä tämä mun tuoksuharrastus pääsee ihan uusiin ulottuvuuksiin. Syvemmälle. Teillä on omia blogeja, asiaa! Siis sellaista mitä on ihminen kaivannut syventävää tietoa... aivan uskomatonta. Ihana Gogol että "bongasit" mut tuolta. Ja on todella ihana tavata Teidät kaikki. Mää oon ihan sanaton ja suunnaton riemu ja kiitollisuus liikuskelee nyt vaan rintakehässä. Lapsen kaltainen ihmetys että on tämä elämä vaan aikasta ihmeellistä... ***<3<3<3***


Ylös
  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 02 Touko 2012, 10:37 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Kosmoskukka: Ilo on meidän puolellamme, tervetuloa! Vaikutitko Oulun suunnalla? Olen lähettämässä Jaakiemille pientä näytesettiä, johon kuuluu Hannele ja muita julkaisemattomia tuoksuja kirjastostamme. Hannelesta löydät myös arvioita mm. Tiian, Gogolin ja Mohnin blogeista. Tuoksu on tehty yhteistyössä ranskalaisen Parfumerie Galimardin kanssa. Kyseessä on vanha perheyritys Grassessa, joka valmistaa parfyymeja osin perinteisin menetelmin.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 02 Touko 2012, 10:41 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Ehdotan, että järjestätte pikku Oulu-meetupin että jokainen teistä saa Hannelensa, pullonsa ja ehkä myös tutustutte toisiinne. Lähetin siis eilen Jaakiemin mukana Tuutikille läjän näytteitä, mutta voitte hyvin kierrättää niitä paikallisesti mikäli inspaa. Olisin lähettänyt Lutensinikin jos olisin tajunnut - mulla on aika monia niiden vientilinjasta, ei tosin ihan kaikkia. Mutta Kello Viiden Tee löytyy joo.

Kopion tämän saman viestin tuonne jo hautautuneeseen Pohjois-Suomi -ketjuun jotta ei harhauduta liikaa bimboilusta.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 02 Touko 2012, 10:46 
Voi että, aivan ihanaa !!! Ootte kultasia. Joo, sellainen kohtaaminen ois aivan mahtavaa, että istuttas vaikka Biskettiin, juodaan kuppi kuumaa, syödään ihana leivos ja raatataan tuoksuista. Jesss. Mää oon kyllä ihan heti mukana, millon Oulun tienoo näkis??? Eli joo, olen Oulun kuppeesta tässä Limingassa pesin tällä hetkellä Tupoksessa. Tästä on motarilta 15 min niin on Oulussa. :D


Ylös
  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 02 Touko 2012, 10:53 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Uudelleennimesin Oulu-ketjun, se on tuolla, eli diilailkaa tapaamisianne siellä. (Varokaa vain, saatan joskus vielä tulla sinne teitä katsomaan - kyllä Kosmon kokoelmaa kannattaa lähteä ihailemaan vähän kauempaakin 8) )

Seuraava bimbokysymys? :D


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 53 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group