Tänään on 19 Maalis 2024, 06:31

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 119 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 28 Maalis 2012, 17:07 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
*********************************************************************
Vaikka ketjussa viitataankin noviiseihin - niin pidetään tätä esittelyketjuna ihan kaikille! Tervetuloa uusille käyttäjille - kerro täällä, miten hajuvesiharrastuksesi on saanut alkunsa.

*********************************************************************

Minä innostuin tuoksuista vasta vuodenvaihteessa. Olen siis tosi noviisi, virkaikäni on neljä kuukautta!

Koska meitä noviiseja pyörii täällä muitakin, kertokaa mistä lähditte tai suunnittelette lähtevänne liikkeelle?

Oma tarinani tiivistettynä:
Olen ollut aivan tavallinen tuoksunkäyttäjä todella pitkään. Olen ostanut jotain harvakseltaan kun edellinen on loppunut. Ei mitään suuremmin hehkutettavaa, ihan tavallista tax free -kamaa.

Viime vuoden lopulla sain kosmetiikkaostosten yhteydessä kourallisen Chanelin tuoksujen ilmaisnäytteitä ja innostuin etsimään niistä tietoa netistä. Törmäsin monessa eri paikassa keskusteluryhmiin, joissa mainittiin minulle tuntemattomia tuoksuja ja hehkutettiin niitä.

Yhdessä paikassa oli linkki Les Senteursin nettikauppaan. Kävin saitilla monta kertaa aina silloin tällöin ja äimistelin sitä, että etten tuntenut niiden nimikkeistä yhtään mitään. Ne oudot nimet eivät jättäneet minua rauhaan.
Sitten ihan fiilispohjalta pistin 20 puntaa likoon ja tilasin sieltä sokkona neljä tuoksunäytettä:

Caron, En Avion
Caron, Farnesiana
Malle, Une Fleur de Cassie
Tauer Perfumes, Une Rose Chyprée

Nuo tuoksut räjäyttivät pääni. Mitään tällaista en ollut ikinä saanut tavaratalon tuoksutiskiltä. Kerrankin tuoksuja, jotka eivät aliarvioi kantajaansa. Löysin niche-tuoksut, sillä tiellä ollaan, puhetta tuoksuista on riittänyt, tavaratalojakin on koluttu tarkemmin ja nyt olen addikti :D

Gogolin Nenä –tuoksublogi alkoi siitä että törmäsin Vasilisan Nuuh Beibe! -tuoksublogissa pariin hengenheimolaiseen. Tämä foorumi siitä, että puhetta tuoksuista riitti niin paljon ettei se enää mahtunut blogini kommenttiboksiin.

Missä kohtaa tuoksujen maailmaa sinä seilaat?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28 Maalis 2012, 22:26 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:41
Viestit: 397
Paikkakunta: Uusimaa
Viime kesänä keksin pyytää synttärilahjaksi tuoksua, minulla ei ollut oikein mitään täysillä kolahtavaa ja omistamiini olin jo vähän kyllästynytkin. Tuoksuihin syntyy tosi herkästi assosiaatioita, joskus niiden takia jotkut muuttuvat omalla kohdalla käyttökelvottomiksi tai vain harvojen tilanteiden valinnoiksi.

Siitä se sitten lähti, kosmetiikasta lueskelin nettijuttuja jo valmiiksi muutenkin, joten oli luontevaa tutkia aihetta netistä. Ihastuin tuoksublogien runollisuuteen ja villeihin kuvailuihin ja tietty halusin kokea jotain samanlaista! Nichet alkoivat kiinnostaa toki siksi, kun halusi päästä nuuhkimaan hehkutettuja tuoksuja sekä siksi, kun en tavaratalotarjonnasta useinkaan ole ainakaan satunnaisotannalla löytänyt mitään erityistä. Nyt blogien ja kirjojen avulla sielläkin osaa suunnistaa ;).

Nautin erityisesti tuoksuihin liittyvistä tarinoista ja tunnelmista, historiasta. Janoan aina uudenlaisia elämyksiä ja lisää tietoa. Täydellisesti itselle istuvia parfyymejä on hauska etsiä, mutta tietty osaan arvostaa muunkinlaisia tapauksia.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Mistä kaikki alkoi
ViestiLähetetty: 29 Maalis 2012, 23:25 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Täytyy kyllä tähän tunnustaa, että en voi sanoa olevani noviisi, koska tuoksuinnostukseni alkoi noin 30 vuotta sitten... Kaikki alkoi isoäidin tuoksuista: ihanat chypret, ruusuinen Madame Rochas, Chanel 5, Cristalle...

Lapsuus meni aika lailla Yves Rocherin tuoksuja haistellessa. Itse asiassa ne eivät olleet ollenkaan hassumpia. Samoin lapsena kasviharrastukseen isoisän kanssa liittyivät voimakkaasti tuoksut. 15-vuotiaana tunnistin jo aikamoisen määrän muotituoksuja. Todelliseen lentoon tuoksu-urani lähti, kun aloin viime vuosikymmenellä työskentelemään tuoksujen parissa ja muutamaa vuotta myöhemmin harjoitella omien tuoksujen sekoittamista.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 31 Maalis 2012, 09:18 
Poissa

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 17:17
Viestit: 63
Tuoksuinnostukseni alkoi siitä kun 14 vuotta sitten pääsin isän rekka-auton kyydissä maalta "suureen" kaupunkiin ostoksille. Suuntasin heti pieneen kosmetikkaliikkeeseen, jostain ostin ensimmäisen tuoksuni: Tommy Girlin :)

Edit. Lisätään vielä, että noviisiksi minäkin lasken itseni. Toistaiseksi olen tutustunut pelkästään mainstreem-tuoksuihin.


Viimeksi muokannut Tuutikki päivämäärä 31 Maalis 2012, 09:45, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 31 Maalis 2012, 09:41 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 20:24
Viestit: 3316
Paikkakunta: Helsinki
Lasken kyllä itseni täysin noviisiksi - vaikka minua tuoksut ovat kiinnostaneet todella pienestä pitäen ja hajuvesiin olen suhtautunut varsin intohimoisesti jo teini-iässä - ja kyllä, YR:n valikoima tuli koluttua läpikotaisin.

En ole kuitenkaan tajunnut, että tästä voisi olla jopa harrastukseksi, ennen kuin vasta viime aikoina.

Lähtökohtana on ihan varmasti omassa tapauksessa se, millainen ihmisenä olen. Olen hyvin tietoinen aistiympäristöstä, perso sen kiehtoville ärsykkeille ja varsin tietoinen aistiympäristön vaikutuksista sisäiseen maisemaani.

_________________
Oh deer.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 31 Maalis 2012, 12:45 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 20:13
Viestit: 1140
Kirjoittelen vielä jossain välissä omaakin tarinaa mutta nyt on pakko kysyä Kamichalta, että oletko HSP (highly sensitive person eli aistiyliherkkä)? Pahoitteluni off topiciin menevästä tiedustelusta, olen vain itse niin täynnä tuota juuri nyt, kun olen vasta asian omalta kohdaltani oivaltanut. :wink:

_________________
Le Monde des Rêves
“Time you enjoy wasting is not wasted time.”


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 31 Maalis 2012, 14:42 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 20:24
Viestit: 3316
Paikkakunta: Helsinki
Kyllä olen. Eikä ainakaan minua haittaa, että kysyit :) .

_________________
Oh deer.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 31 Maalis 2012, 15:44 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 27 Maalis 2012, 20:29
Viestit: 221
Paikkakunta: Helsinki
Toinen HSP ilmoittautuu!

Intensiivistä tuoksuharrastusta minulla on takana puolisentoista vuotta, obsessointivaihe käynnistyi, kuten monella muullakin, Perfumes A-Z Guideen tutustumusella. Blogin perustin, kun ystäväni väsyivät tuoksujorinoihini.

Tuoksuinnostunut olen ollut kuitenkin jo ala-asteelta lähtien. Menin usein koulun jälkeen pyörimään Sokoksen hajuvesiosastolle nuuskimaan hajuvesiä ja kinuamaan myyjätädeiltä näytteitä, joita jo silloin keräsin :roll:

Lopputeiniästäni herkistyin hajuvesille kuitenkin niin pahasti, että kuvittelin, etten voisi käyttää niitä ollenkaan ilman migreeniriskiä. Pari vuotta sitten aloin lueskella hajuvesiblogeja allergisoimattomab tuoksun löytämisen toivossa, mutta aloin pian lukea niitä omaksi ilokseni, ja siinä sivussa tutustuin niche-maailmaan. Yllätyksekseni siedin nichetuoksuja hyvin. En tiedä, onko syynä muuttuneet kemikaalisäännökset vai se, ettei niissä käytetä voimakkaita vetyperoksidin tappavan läpikuultavuuden vivahteita, joita en mainstream-tuoksuissa siedä.

Kiinnostavaa olisi kuulla, onko täällä muita aistiyliherkkiä ja tai tuoksuyliherkkiä? Voisin kuvitella, että tällä foorumilla HSP:itä on poikkeuksellisen suuri esiintymä, yliherkkyys kun edesauttaa mukavasti haistelua ;)

_________________
Miksi ranteeni haisevat pakkausteipiltä?
http://nuuhbeibe.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 31 Maalis 2012, 18:26 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Hmmh... vaikea sanoa, mitä kaikkea tuohon HSP-ilmiöön kuuluu, mutta taidanpa itsekin olla. Olen erittäin valoyliherkkä ja saan välittömästi migreenin vilkkuvasta valosta. Mieluiten oleilisin hämärässä ja aika viileässä ympäristössä. Minulla on ollut lapsesta asti absoluuttinen sävelkorva. Hajuaistini on aina ollut poikkeuksellisen herkkä ja erottelukykyinen - ehkä juuri siksi olen päätynyt alalle. Nykyään pahimpina päivinä pelkkä kaupassa käyminen voi olla todella tuskallista sekavien valo- ja ääniärsykkeiden takia. Välillä on vaikea sanoa, mikä osa herkkyydestä johtuu migreenistä ja mikä taas aiheuttaa migreeniä.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Huhti 2012, 04:45 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 20:13
Viestit: 1140
Oooh!! Olen häikäistynyt! :shock:

Olen kuulkaa ikäni kuvitellut olevani vähän outo tiettyjen juttujen suhteen ja aikuisena jopa vähän epänormaali, jossakin vaiheessa mietin vakavissani olisiko aiheellista kääntyä lääkärin puoleen.

Kertakaikkiaan mieletöntä, että täältä löytyy heti sukkana useampi aistiyliherkkä! Tuoksufoorumilta!!

Iso hali!! Ja kiitos! :)

_________________
Le Monde des Rêves
“Time you enjoy wasting is not wasted time.”


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Huhti 2012, 16:23 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:53
Viestit: 943
No ohhoh todellakin!!

Ehkä ulkona otsikosta ja siksi suluissa, lukee ken jaksaa..

(Minäkin olen hyvin sensitiivinen ihminen. Emotionaalisesti ja aisteiltani. Minulla on taustalla vuosia sitten todettu vakava masennus jne.. Lääkkeitä syön yhä, viimeisen arvion mukaan lopun ikääni. Itsetuntoni on myös aina ollut tavattoman huono. Koulukiusaamista ja muuta kivaa myös takana. Talvikin on vuosi vuodelta vain vaikeampi.. Ura ei ole kiinnostanut minua koskaan. Onkin jokseenkin onnenkantamoinen, että paikkani olen löytänyt vanhempieni perheyrityksestä. Niihin kuvioihin olen kylläkin jo aivan pienestä asti kasvanut..

En voi sietää äänten sekamelskaa tai kirkkaita valoja. Rakastan taiteita ja varsinkin musiikkia laidasta laitaan. Elokuvan ja kirjallisuuden ohella oikeastaan kaikki ihana elämässäni tämän oman perheen parissa keskittyy tyynnyttäville ja turvallisille harrastuksille. Olen myös tunnesyöppö. Ilo tai suru niin herkut maittaa. Kotona viihdyn hämärässä valaistuksessa ja villasukissa. Iltaisin juon mukikaupalla teetä. Tuoksuharrastus tarjoaa minulle lohtua ja nostatusta. Harmoniaa ja turvaa. Blogini on myös eräänlaista terapiaa.

Mulla on taipumus ruoskia itseäni pienistäkin asioista, ja bloggaamista pidinkin juuri omalla kohdallani varsin ilmapäisenä touhuna. Nyt viimeistään huomaan, että turhaan.. )

_________________
Oopiumiluola
Une femme sans parfum est une femme sans avenir.
- Coco Chanel


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Huhti 2012, 18:43 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 13:56
Viestit: 16
Taidanpa kyllä kans kuulua aistiyliherkkien piiriin. Tai sitten muuten vain yliherkkien... Ja mulla on vähän sama juttu kuin Aigulla, migreenitaipumus ja vaikea sanoa, johtuvatko migreenikohtaukset aistiherkkyydestä vai aistiherkkyys migreenistä. Itse asiassa uskon, että niitä on vähän molempia ja parhaimmillaan tiettyyn kierteeseen päästessä ne poikivat koko ajan toisiaan. Olen ainakin huomannut, että migreenikausina monet aistit tehostuvat, varsinkin hajuaisti.

Hajuvesien suhteen en osaa kauhean tarkkaan määritellä, mitkä minulla aiheuttaa ja miten paljon, mutta ainakaan toistaiseksi mitkään käyttämäni hajuvedet eivät ole saaneet ihan samanlaista ahdistusta aikaiseksi kuin markettien pesuaineosastot. En mielellään kulje edes niiden lävitse, kun henkeä alkaa ahdistaa ja silmiä kirvellä. Varmaan jos jäisin sinne pariksi minuutiksi hengailemaan saisin sen migreenikohtauksenkin laukaistua. Kotona käytän enimmäkseen hajusteettomia pesuaineita, tai sitten varon muuten vain lotraamasta niiden kanssa hirveästi.

Hajuvesistä jotkut saavat lievästi ikävän tunteen hengitykseen ainakin alussa. Kun tuoksu on hetken ollut iholla ei yleensä enää tunnu kummemmalta. Kauhean montaa suihkausta en ikinä uskalla laittaakaan, yleensä yhden tai kaksi.

Niin joo, tämähän ei tietenkään liity mitenkään ketjun alkuperäiseen aiheeseen. Mutta ajattelinpa vain tulla ilmoittautumaan yliherkkien joukkoon. :D


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Huhti 2012, 18:59 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Kuulun Aigun ja Neiti N:n kanssa migreenikerhoon. Olen sairastanut murrosiästä asti melko vakavaa migreeniä, johon kuuluu voimakas näköaura ja pahoinvointi. Migreenin laukaisee yleensä pitkäkestoisen stressin helpottaminen, yhtäkkinen valon lisääntyminen keväällä, runsas suola, liika alkoholinkäyttö ja jotkut tuoksut. Migrenisoivia tuoksuja ovat monet teollisuuden tuoksut (esim. vanhanaikainen sellutehtaan tuoksu), bensiini, nahankäsittelyaine, kenkälankki, meloni, piparjuuri, riisiviina ja sake sekä palava kannabis.

Parfyymista tunnistan useimmiten heti, jos se on potentiaalinen migreeninaiheuttaja. Vesituoksut ovat ehdoton no go, epäilen että se johtuu Aigun mainitsemasta calonista. (Olen yrittänyt googletella calonia, pitänee haastatella Aigua aiheesta jos joskus kohtaamme.)


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Huhti 2012, 19:20 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Migreenistä ja tuoksuista vielä - olen viime aikaisen sampletestailun ja tehonuuhkimisen lomassa huomannut, että ylipäätään liika nuuhkiminen ja testailu altistaa migreenille. Pidin perjantain ja eilisen kokonaan tuoksuttomina päivinä, kävin mökillä ja liikuin luonnossa ja kävin avannossa uimassa. Tuntuu, että nyt tuoksut aukeavat taas ihan eri tavalla ja päässäkin on taas hyvä olo.

Yritän pitää tuoksujen testailun aisoissa: 1-2 tuoksua per päivä. Se tuntuu tuoksujakin kohtaan reilummalta - jokainen saa vähän pidemmän audienssin ja aikaa kehittyä iholla muiden tuoksujen häiritsemättä.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Huhti 2012, 20:36 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:53
Viestit: 943
En tiedä mitä tapahtui, mutta mun migreenikohtaukset näköhäiriöineen ja pahoinvointeineen alkoi ja loppui teini-iässä. Syytän hormoneja..

_________________
Oopiumiluola
Une femme sans parfum est une femme sans avenir.
- Coco Chanel


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 119 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group