Tänään on 18 Huhti 2024, 04:20

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Tuoksut ja Ayurveda
ViestiLähetetty: 29 Maalis 2012, 23:15 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Haluaisin nyt aloittaa uuden, ehdottoman leikkimielisen topicin. Lääkärin poikana olen koululääketieteen kannattaja, mutta sehän ei toki tarkoita kapeakatseisuutta.

Eli kysynkin, kuinka meni teistä on tutustunut ayurvedan dosha-käsitteeseen. Mielestäni tietynlaisille kehotyypeille ja ennenkaikkea ihotyypeille sopivat tietynlaiset tuoksut. Omista tuoksuistani Hannele on ennenkaikkea tehty lämminihoiselle naiselle - voisipa sanoa, että ennen kaikkea Pitta-tyypille.

Itse olen keholtani todella vahva Pitta-tyyppi, kuumaakin kuumempi ja suuttuessani kuin Aku Ankka. Olenkin löytänyt omat suosikkituoksuni viileän aromaattisista tuoksuista ja joskus myös sopivalla tavalla viileän vaniljaisista tuokuista. Olen monesti huomannut, että hyvin hoikalle vata-naistyypille sopivat makeammat ja jopa karkkisen vaniljaiset tuoksut.

Tunnistatteko itsestänne jonkun kehotyypin edustajaa ja millaista funktiota haette tuoksuiltanne? (Eli viilentävä, piristävä, lämmittävä, makea, aromaattinen, pihkainen, paksu, kevyt, jne)

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30 Maalis 2012, 00:14 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:53
Viestit: 943
Todella kiinnostava aihe!! Olen aina mieltänyt itseni pitta-tyypiksi, mutten mitenkään yksiselitteisesti. Ruumiinrakenteeltani olen niin tukeva ja pulleroinen, mutta sisältä toisinaan hyvin pieni tyttö.. :D

Ja usein aika makeiden tuoksujen ystävänä olen kaukana tuosta hoikasta.

Tähän tulisi perehtyä syvemmin jotta voisin keskustella aiheesta jotenkin mielekkäästi. Ayurveda on mulle aika suuri kysymysmerkki.

_________________
Oopiumiluola
Une femme sans parfum est une femme sans avenir.
- Coco Chanel


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30 Maalis 2012, 00:21 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Olen laiha ja kulmikas ja pidän pyöreistä ja lämpimistä tuoksuista. Myös monista gourmandeista.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30 Maalis 2012, 01:02 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 20:13
Viestit: 1140
En ole juurikaan perehtynyt aiheeseen mutta pikaisen googlettelun tuloksena taidan olla Pitta. Yhdestä testistä sain Kaphan kanssa lähes tasapisteet, toisessa testissä sain body-pisteistä selkeästi enemmän Pitta-pisteitä ja mind-pisteet jakautuivat tasan Pittan ja Vatan kesken. Itse taidan löytää itseäni eniten Pitta-tyypistä.

En ole koskaan miettinyt tuoksuja funktion kautta. En pidä kuumasta ilmasta ja lämpimät tuoksut ahdistavat toisinaan. Toisaalta vihaan kylmää ja palelua ja eniten kosteankylmää. Vartaloni vastaa eniten Pittaa mutta olen ylipainoinen, joka taas viittaa Kaphaan. Saatan puhua hitaasti ja harkiten mutta toisaalta olen impulsiivinen ja nopea. Vaikka ymmärtääkseni aika harva kai on kokonaan pelkästään vain yhtä tyyppiä.

En osaa sanoa mitä haen tuoksuilta. Pidän kukkaisesta, makeasta, hedelmäisestä ja kevyestä mutta myös aromaattisista, metsäisistä ja mausteisistakin tuoksuista.

Täytyykin yrittää muistaa kiinnittää jatkossa huomiota tähän, jos vaan muistan. :)

_________________
Le Monde des Rêves
“Time you enjoy wasting is not wasted time.”


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30 Maalis 2012, 07:49 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 20:24
Viestit: 3316
Paikkakunta: Helsinki
Teinpä pikaisen testin, sen mukaan olen pitta-vata prakriti. Luonnehdinta kuulostaa tutulta, olen länsimaisittain ns. molempien aivopuoliskojen ihminen - ja heikkouteni on stressinsieto - käyttäytymisen tasolla vaikutan sietävän stressiä hyvin, mutta kehoni alkaa kärsiä nopeasti ja pidemmällä aikavälillä näivetyn stressistä myös henkisesti. Fyysisesti kuvittelin pitkäänkin olevani kapha, mutta itse asiassa olen ollut kohta kymmenisen vuotta normaalipainoinen (en tosin hoikka), olen naiseksi varsin lihaksikas (johtuu tosin harrastuksesta), pitkäraajainen, luustoni on outo yhdistelmä pientä ja isoa kokoa (leveät hartiat, mutta pikkuruiset ranteet, nilkat, nivelet). Ihoni on huomattavan lämmin - mutta ruumiinlämpöni ristiriitaisesti matalahko.

Siedän hyvin erilaisia ilmastotyyppejä - pahin kauhistus minulle on kylmä kosteus. Kallistun kuitenkin mieluummin kohti lämpöä kuin viileyttä.

Jos mietin tuoksuja tästä näkökulmasta, lempituoksuillani on mielestäni kaksi tehtävää. Toisaalta pyrin rauhoittamaan niillä mieleni herkästi stressaantuvaa ja kuormittuvaa puolta. Toisaalta pyrin stimuloimaan niillä alitajuntaa ja mieleni luovaa puolta.

Stressin vähentämiseen ja ankkurointiin liitän lämpimät, juurevat, mausteiset, pihkaiset ja puuaromiset tuoksut, joissa pidän myös gourmand-nuoteista ja animaalisista elementeistä, kunhan eivät ole turhan päällekäyviä. Ankkuroivia, maadoittavia tuoksuja. Tosin - etenkin savuisiin tuoksumaisemiin liitän itselleni myös sitä toista tärkeää ulottuvuutta...

...alitajunnan luovuuden ja mielikuvituksen stimulointia. Aromaattiset, realistiset vihertuoksut, kirpeät sitrusaromit, suitsuke, patsuli, mausteiden tietyt ulottuvuudet kuuluvat mielestäni tähän. Myös kukkaisaromit - jotka eivät syystä tai toisesta voi dominoida minun tuoksujani, huolella käärittynä muihin elementteihin ne voivat toimia tässä roolissa. Hedelmäaromeiden suhteen yleisesti olen melko neutraali - pidän niistä erityisesti tuoksua tukevina elementteinä, en välttämättä kovin dominantteina.

Minun tuoksuissani saa olla makeutta, mutta ne eivät saa olla pelkästään makeita, makeuden on kietouduttava muihin elementteihin. Kehon kemiani itse asiassa korostaa makeita nuotteja, siksi monet gourmand-tuoksut muuttuvat ihollani melko sietämättömiksi.

_________________
Oh deer.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30 Maalis 2012, 20:17 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 27 Maalis 2012, 20:29
Viestit: 221
Paikkakunta: Helsinki
Mielenkiintoinen aihe! Olin testin mukaan varsin vahvasti Vata, vaikken ole erityisen hoikka, pikemminkin keskipitkä ja keskipaksu muutamalla kurvilla. Pidän miktei pääsääntöisesti viileistä ja happamista tuoksuista, jotka usein vivahtavat vihreään, yrttiseen tai suitsukkeeseen sekä kylmempään nahkaan, vaikka olen viime aikoina löytänyt itsenu vaniljojenkin sylistä.

Useimmat tuoksuistani joko virkistävät minut pois möllöttäväisyydestäni (l'Eau de Tarocco, Love les Carottes) tai sitten myötäilevät rauhoittavasti taipumustani introversioon ja/tai melankolisuuteen (Balenciaga Paris, Dzongkha)

Vaikka stressiä lieventäville tuoksuille olisi käyttöä enemmän kuin usein, pidän juuri hyperkestäviä pihkatuoksuja ja hermostuttavina.

_________________
Miksi ranteeni haisevat pakkausteipiltä?
http://nuuhbeibe.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30 Maalis 2012, 21:55 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Vasilisa, Vata-stressi onkin erilaista kuin Pitta-stressi. Eli vata-stressin oireita ovat mm. ahdistus ja keskittymiskyvyttömyys. Pitta-stressin oireita taas lyhytpinnaisuus, ärtyisyys ja hyökkäävyys. Viime syksynä Hannele-tuotantostressin ollessa pahimmillaan otin kylmiä laventeli-piparminttu-kylpyjä, mutta välillä nekään eivät tuntuneet viilentävän. :D

Gogol, bloggaamistahdistasi ja lennokkaasta runollisuudestasi olisi voinut jo päätellä vata-doshan dominoivuuden. ;)

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30 Maalis 2012, 23:46 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Ayurvedan ja tuoksujen suhteesta olisi kiintoisaa lukea tai kuulla enemmän! Nopealla googlauksella löysin vain mainoksia ayurvedisista parfyymeista.

Internet-testin mukaan minussa olisi eniten Pittaa.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Huhti 2012, 15:01 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:53
Viestit: 943
Laittakaa joku linkkejä noihin testeihin..? :)

_________________
Oopiumiluola
Une femme sans parfum est une femme sans avenir.
- Coco Chanel


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Huhti 2012, 19:52 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 20:13
Viestit: 1140
Tiia, googleta dosha test ja saat useammankin linkin, siitä sitten vaan testailemaan.

_________________
Le Monde des Rêves
“Time you enjoy wasting is not wasted time.”


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Huhti 2012, 22:30 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:41
Viestit: 397
Paikkakunta: Uusimaa
Mulle tuli muutamassa testissä pitta.
Olen ihan keskiverto kropaltani, iho kai aika lämmin ja paksu, ei ollenkaan kuiva vaan päinvastoin. Palelen paljon mieluummin kuin läkähdyn kuumuudessa! Varsinkin nälkäisenä olen kyllä kiukkuinen kuin ampiainen, mutta näytän sen puolen vain lähimmistä lähimmille ihmisille.

Niin ja tykkään ennemmin viilentävistä tai kuivista tuoksuista, liian makeat, paksut ja raskaat ahdistavat ja tukahduttavat. Mantelista ja amaretton-tuoksuisista kyllä tosin pidän, ja joskus vanilja ja kookoskin tarjoillaan aika raikkaina.

En tiedä, käytän tuoksuja sellaisena omana juttuna, omaksi iloksi ja nautinnoksi. En saa niistä juuri koskaan kommentteja, joten ehkä niitä ei edes haisteta yltäni? En aina siis vaivaa päätäni sillä, sopivatko ne ulkoasuuni tai persoonaani, mutta jotkut tekevät ristiriidan takia olon tosi epämukaviksi, kuten kovin kauniit ja tyylikkään oloiset kukkaistuoksut. Tuntuu, että niiden kantajan pitäisi olla aika paljon leidimpi, kuin mitä minä olen.

_________________
Sinistä pintaa


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Tuoksut ja Ayurveda
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 10:59 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Hellin, Tuo Hannele-kommentti toisessa ketjussa oli hauska. :) Hannele on tehty Pitta-naiselle, joten se sopii lämpimälle tai jopa kuumottavalle iholle. Mukavaa, että työkaverisi piti siitä. :)

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re:
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 11:26 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 10 Huhti 2012, 14:29
Viestit: 1492
Olen joskus lukenut jotain aiheesta, ja olen päivänselvä Pitta. Tämän ketjun kommenteista tämä tuntui hyvin tutulta! :lol:
hellin kirjoitti:
Palelen paljon mieluummin kuin läkähdyn kuumuudessa! Varsinkin nälkäisenä olen kyllä kiukkuinen kuin ampiainen.

Parin viime kesän kolmenkymmenen asteen helteet olivat yhtä tuskaa, ja kun verensokerini laskee, minusta saattaa tulla melkoinen raivotar. :oops:
En palele juuri koskaan, siippa aina pudistelee päätään kun lompsin kotona ympäri vuoden paljasjaloin ja hihattomassa paidassa, kun itse hytisee villapaidassaan ja -sukissaan.

Pittan ei ilmeisesti pitäisi käyttää voimakkaita mausteita (ja ärhäköittää luontoaan entisestään), mutta minä pidän niistä niin ruoassa kuin tuoksuissakin. Tuoksuryhmistä suosikkejani ovat puiset ja suitsukkeiset itämaiset ja metsäiset Chypret. Kesällä toki tunnen vetoa viilentävään minttuun (Comme des Garçonsin Mint ja Peppermint ovat olleet luottotuoksuja jo vuosia).

_________________
Crouching tiger, hidden flacon


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Tuoksut ja Ayurveda
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 11:37 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Tuoksumakusi kuulostaa kyllä jonkin verran viileältä. Täytyy muistaa, että mausteissakin on paljon viilentäviä mausteita. Puisia ja suitsukkeisia elementtejä olen itsekin käyttänyt paljon viileissä tuoksuissani. Muun muassa Hannele on puinen ja viileä Amor Profano suitsukkeinen, pihkainen ja puinen.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Tuoksut ja Ayurveda
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 11:45 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 10 Huhti 2012, 14:29
Viestit: 1492
Tosiaan! Yksi suosikkituokuistani, Ormonde Jaynen Ormonde Woman tuoksuu metsäiseltä suolta yöllä, ehdottomasti kostealta ja viileältä. Samoin Etron Messe de Minuit'ssa on kylmien kosteiden kiviholvien viba, eikä eniten käyttämäni tuoksukaan, Serge Lutensin Encens et Lavande mikään lämmönlähde ole. :lol:

Toisaalta taas yksi "sielunkumppanituoksuni" Comme des Garçonsin EdP on yhtä lämmintä maustekimaraa, kuten myös Caronin Poivre ja Coup de Fouet.

_________________
Crouching tiger, hidden flacon


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group