Tänään on 28 Maalis 2024, 16:01

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Tuoksut ja henkisyys
ViestiLähetetty: 25 Loka 2012, 09:43 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 01 Kesä 2012, 19:14
Viestit: 2426
Paikkakunta: Oulu
Egyptissä muinoin on käytetty suitsukkeita ja tuoksuja balsamoinnin yhteydessä saatellessa vainajaa henkimaailmaan. Mitäs ootte mieltä voiko tuoksu olla porttaali henkiseen? Ja mitä tuoksumuisti oikeasti on?

_________________
Thougts begome things... choose the good ones!


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Myytinmurtajat
ViestiLähetetty: 25 Loka 2012, 10:14 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:22
Viestit: 660
Paikkakunta: Jyväskylä
Ottamatta kantaa nyt siihen, mitä portilla henkiseen tarkoitetaan, niin kyllähän tuoksuja käytetään apuna meditoinnissa, uskonnollisissa rituaaleissa jne vieläkin, koska tuoksu virittää helposti oikeaan mielentilaan. Monilla pakana-/luonnonuskovatutuilla tuoksut kuuluvat heidän kertomansa mukaan olennaisesti tiettyihin rituaaleihin, mutta useimmiten kyseessä taitaa olla suitsuke, tuoksukynttilä tai aromaattiset öljyt haihdutettuna kynttilämaljassa. Osa on kai jollain simppeleillä tuoksuilla hajustanut esimerkiksi tarotkortteja...

Mutta liekö tässä kyse varsinaisesta myytistä? Mietin vaan, pitäisikö aiheelle olla oma ketjunsa?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Tuoksut ja henkisyys
ViestiLähetetty: 21 Tammi 2013, 10:51 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 29 Joulu 2012, 21:09
Viestit: 227
Haa, erittäin hauska aihe, kuinkei kukaan henkinen hajuvesihörhö ole tähän nyt ollenkaan sen kummemmin tarttunut :mrgreen:

Ortodoksissa kirkossa palavat suitsukkeet, noidan padassa tuoksuvat yrtit, meditoija sytyttää tunnelmaan sopivat tuoksukynttilät palamaan. Tuoksuvia öljyjä, suitsukkeita, kynttilöitä... Tuoksuilla näyttää olevan melko vankat juuret uskonnoissa. En yhtään epäilisi, etteikö tätä tuoksuttelua olisi käytetty hyväksikin uskonnollisissa piireissä, juuri tämän ihmisen tuoksumuistin takia. On helppo luoda ihmiselle miellyttävä muistikuva johon liittyy vahvasti esim. tietty suitsukkeen tuoksu, jolloin ihminen muistaa aina tilanteen haistaessa jossain saman tuoksun. Aromaterapia taas on yleistä nykyään varsinkin uuden ajan uskonnoissa.

Itse olen joskus miettinyt, että tuo tuoksumuisti on erittäin jännä juttu. Tuoksumuistin avulla olen nimittäin muistanut varhaislapsuudestani ihan poispyyhkiytyneitä muistoja, jotka ovat palanneet mieleen kun olen jossain yhteydessä saanut tutun tuoksun nenääni. Tuoksumuisti ainakin minulla on ällistyttävän tarkka ja pitkä-ikäinen! Olen palauttanut tuoksumuiston avulla mieleeni muistoja n. 1-vuotis taipaleeltani, mielestäni se on aika jännää. Olenkin miettinyt, että tuoksumuistin avulla voisi saada esim. käsiteltyä varhaislapsuuden muistoja tms. jos joku kehittäisi tuoksuista jonkinlaisen terapiamuodon.

Itse uskon kovastikin, että tuoksut johtavat ihmisen henkisyyden porteille. Uskon nimittäin vakaasti, että henkisyys painottuu kovasti ihmisen omaan sisäiseen maailmaan, ja tuoksut ovat ainakin minulle osa sisäistä maailmaani. Joku tuoksu tuo lohdutusta, joku taas virkistää ja piristää sisäisesti, joku toinen taas saattaa saada minulle aikaan onnellisen ja eteerisen olon. Myös tuoksujen luomat mielikuvat johdattavat sinne oman pääknupin sisään tarkastelemaan lähemmin omia ajatuksiaan ja sisäistä, henkistä maailmaansa.

Nyt olen hetken ollut hyvinkin läheisissä tekemisissä tuoksujen kanssa, ja mieheni sanoi yhtenä päivänä, että olen paljon rauhallisempi ja vähemmän temperamenttisempi kuin ennen. Hän oikein ihmetteli muutosta, joka ajoittui aika tarkalleen siihen ajankohtaan, kun löysin foorumille, ja aloin toden teolla nuuskimaan :mrgreen: Hassua, olen kyllä itsekin huomannut, ettei pinna ole enää niin tiukilla, mutta että joku muukin huomaa, ja oikein sanoo sen ääneen.... Silloin se on todellakin uskottava, varsinkin kun mieheni perussuomalaisena ei yleensä huomaa yhtään mitään :D


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 46 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group