Tänään on 19 Maalis 2024, 07:11

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 02 Huhti 2012, 17:13 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
*********************************************
Ylläpidolta terkkuja, minusta tämä on foorumiin tutustuvalle hyvä aloitus, pinnaan tämän pysyvästi tähän alkuun. Vastalauseita ainakin kuunnellaan :mrgreen: - terkuin foorumia sörkkivä Kamicha.
*********************************************



Vaikka me foorumilaiset olemme pelottavan sekaisin tuoksuista, tänne on tullut muutama utelias uusikin.

Itsekin olen melkoisen vastaherännyt, tuoksuharrastuksellani on ikää alle puoli vuotta.

Kerätäänkö tänne ajatuksia ja ideoita samat vaiheet jo läpikäyneiltä tai kokeneemmilta - miten pääsee alkuun?

Omia vinkkejäni

1. Tilaa pari tuoksunäytettä kotiin
Oma tuoksuharrastukseni lähti rysäyksellä liikkeelle siitä kun tilasin kotiin kasan näytteitä. Siellä oli ihan erilainen nuuhkimisrauha kuin missään muualla.

2. Kirjoita vaikutelmasi ylös

Tuoksuille löytyy sanoja kun aloin kirjata vaikutelmia ylös (ruutuvihkoon, omaan blogiin tai tänne foorumille).


3. Nuuhki systemaattisemmin

Tuoksumakuani laajensi se että tilasin muutaman näytesetin, jossa oli melko erilaisia tuoksuja laidasta laitaan. Kun haistelin niitä läpi, huomasin mistä pidän ja mistä en pidä. Ainakin alussa minun nimittäin oli vaikeaa määrittää sanoin mistä pidän tai mistä en pidä.

4. Nuuhki ristiin
Kimppanuuhkinnat, simultaaniarviot, toisten blogien ja keskustelufoorumien lukeminen ovat syventäneet lähes jokaista tuoksua. Myös tuoksujen nuuhkiminen rinnakkain on ollut tosi antoisaa.

Minun vinkkiarsenaalini kuivuu tässä kasaan, onko muilla antaa lisää ideoita?

PS Jos koet olevasi uusi tuoksujen parissa, kysy rohkeasti täältä - tältä porukalta olen noviisina saanut aina hyviä neuvoja!


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 02 Huhti 2012, 20:08 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:53
Viestit: 943
Mun ainoa vinkki on suora lainaus Luca Turinin ja Tania Sanchezin Perfumes The A-Z Guidesta.

Believe your nose only.



Kyseenalaista kaikki lukemasi arviot.
Kyseenalaista omat ennakkoluulosi.
Kyseenalaista Luca Turin ja Tania Sanchez.

_________________
Oopiumiluola
Une femme sans parfum est une femme sans avenir.
- Coco Chanel


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 02 Huhti 2012, 20:43 
Poissa

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 08:34
Viestit: 2496
11 ensimmäistä jotka tulivat mieleen.

- Anna tunteille täysi valta. Hommassa ei ole mitään järkeä muutenkaan.

- Kyseessä ei ole niin kallis harrastus kuin luulisi. Mutta kyllä siihen kaikki rahat saa helposti menemään, ellei ole upporikas mafioso niinkuin Gogol.

- Tuoksut tuovat sitä ylellisyyttä elämään mitä se harmaa arkirealismi tarvitsee. Kyseessä on kuin onkin todellinen luxus harrastus, mutta vertaapa tuoksujen hintoja muihin luxus tuotteisiin...

- Tuoksut ovat oikeasti todella cool harrastus.

- Muista että tuoksuja harrastavat ihmiset ovat hyvin erilaisia, ihan niinkuin elämässä yleensä. Tulet yllättymään siitä miten erilaisia ihmisiä tuoksut voivatkaan houkutella. Kaikki yhteiskuntaluokat, mahdollinen ja mahdoton edustettuina. Mahdut hyvin mukaan.

- Tuoksuilla ei ole pilluja eikä palleja, mutta totta kai on olemassa feminiinisiä ja maskuliinisia tuoksuja. Kokeile kuitenkin rohkeasti yli sukupuolirajojen, ne eivät läheskään aina päde. Älä usko sukupuolimerkintöihin, ne ovat vain suuntaa antavia, jos sitäkään.

- Anna itsellesi lupa tylsistyä täysin tuoksuihin. Sitä sattuu kaikille. Ole pitämättä tällöin mitään tuoksua, tai korkeintaan jotain hyvin neutraalia. Innostus tulee takaisin jos on tullakseen. Ja jos ei tule, keksit varmasti elämällesi ja rahoillesi helposti muutakin käyttöä.

- Älä koskaan anna mitään nyt omistamiasi tuoksuja pois. Älä myy niitä. Et edes niitä nyt typerinä pitämiäsi tuoksuja. Kiität minua tästä vinkistä vuosien jälkeen.

- Liity foorumeihin, lue arvosteluja.

- Muista että minä, toxu, olen jumalainen.

- Sinä yksin päätät mikä tuoksuu hyvältä. Et ole koskaan sen enempää oikeassa tai väärässä kuin toinen. Vaikka elvistelisi olevansa mitenkin paljon kokeneempi. Eihän sillä ole mitään väliä. Nauti siitä että ihmiset omaavat erilaisia makuja. Nauti siitä että ihmiset ovat erilaisia.


Viimeksi muokannut toxu päivämäärä 02 Huhti 2012, 20:55, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 02 Huhti 2012, 20:52 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 20:13
Viestit: 1140
Aye, aye, erinomaisen hyvä vinkki!

Sen takia en suorilta luotakaan Turiniin ja Sancheziin. :wink: Mikä ei siis tarkoita, ettenkö luottaisi heidän kokemukseensa.

Minusta tuntuu, että tuoksuja voi harrastaa ilman samplejakin. Ainahan voi käydä tuoksuttelemassa kaupoissa ja aloittaa vaikka ihan niistä jo kotona asuvista yksilöistä. Kavereilta voi kysyä tuoksuja lainaan jne.

Oletan, että on paljon eroja siinä mitä itse kukin tuoksuista hakee. Jollekin voi olla tärkeää oppia tunnistamaan mahdollisimman täydellisesti eri nuotteja, kun taas joku toinen ei ole välttämättä kiinnostunut yksittäisistä nuoteista ollenkaan vaan kokonaisuus on se, joka viehättää. Joku taas saattaa olla kiinnostunut vain tieyntyyppisistä tuoksuista tai ihan vaan yhdestä tai muutamasta tietystä nuotista.

Omia kokemuksiaan ei kannata vähätellä, ei myöskään ajatella, että jokin tietty suhtautumistapa on parempi kuin joku toinen. Ole ennakkoluuloton ja uskalla kokeilla, myös niitä tuoksuja joiden oletat olevan sinulle vastenmielisiä.Ole ennakkoluuloton myös sen suhteen kenen valmistamia tuoksuja kokeilet, halpakin voi olla hyvää!

_________________
Le Monde des Rêves
“Time you enjoy wasting is not wasted time.”


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 02 Huhti 2012, 21:18 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 27 Maalis 2012, 20:29
Viestit: 221
Paikkakunta: Helsinki
Toxu, mahtavia advanced -vinkkejä.

Mutta lisäperusteluja kehiin, miksi pitää kaikki tuoksut? Käsittääkö poisantamiskieltosi sekä pullot, että näytteet? Mihin epäonneen anteliaisuus voi meidät syöstä?

------

Oma vinkkini, älä jumiudu vain hajuvesiin. Nauti hajuaististasi. Haistele kaikkea, nuuhki elämää ja ole oman elämäsi Sissel Tolaas.

_________________
Miksi ranteeni haisevat pakkausteipiltä?
http://nuuhbeibe.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 02 Huhti 2012, 21:34 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Juokse karkuun! Se tulee ensimmäisenä ohjeena mieleen tuoksuista kiinnostuneelle.

No, ei sentään, vaikka tämä harrastus viekin paljon aikaa ja rahaakin jonkun verran. Tätä voi verrata esimerkiksi viiniharrastukseen. Molemmissa pääsee analysoimaan omia aistimuksiaan ja pukemaan niitä sanoiksi. Molemmissa on takana paljon historiaa ja mielenkiintoisia tarinoita. Vaikka tuoksuharrastusta voisi luulla kalliiksi, ei se oikeastaan sitä ole. Jos vaikka vertaa viiniharrastukseen, niin pullojen hintakirjo lienee yhtä laaja, mutta tuoksut ovat kestävämpiä. Minulla on kulunut loppuun elämäni aikana vasta kourallinen hajuvesiä, iloa niistää riittää jokaisesta vuosia.

Yllä on erinomaisia neuvoja. Minun ohjeeni ovat nämä.

1. Hanki referenssejä, enkä tarkoita vain referenssituoksujen asemaan nostettuja hajuvesiä. Jokainen tietää, miltä kahvi tuoksuu tai suklaa. Entäpä salvia, minttu tai korianteri? Haistele yrttejä tarkemmin seuraavan kerran, kun siihen tulee mahdollisuus. Tuoksuissa tulee vastaan kaikenlaisia mausteita, yrttejä ja kukkia. Tuoksun olemus on nähtävissä selkeämmin, kun sen palaset on havaittavissa ja tunnistettavissa. Ainakin tämä on oma kokemukseni.

2. Peilaa tuoksuja toisiaan vasten. Jos kahdella tuoksulla sanotaan olevaan jotain yhteistä, kokeile molempia yhtä aikaa ja etsi eroja ja samankaltaisuuksia. Hurjakin tuoksu voi avautua eri tavalla, kun sen sukulainen paljastaa sen todellisen luonteen.

3. Kokeile tuoksuja joskus isommalla kauhalla. Suosittelen, että teet tämän, kun olet omissa oloissa. Joskus tuoksusta paljastuu hienovaraisella käytöllä vain pieni osuus. Kun tuplaat tai kolmikertaistat annoksen, voi tuoksun monimutkainen kokonaisuus avautua ihan eri tavoin.

4. Anna tuoksulle useampi mahdollisuus. Lapset vierastavat usein ruokaa, jota syövät ensimmäistä kertaa. Niin se taitaa olla joskus tuoksujenkin kanssa.

5. Älä kiirehdi. Ei ne tuoksut maailmasta lopu, vaikka kuinka puhutaan IFRA:n uusista rajoituksista ja reformulaatioista. Rahat loppuvat ennen kuin omaan kokoelmaan pelastettavat tuoksut.

6. Kirjaa kokemuksiasi. Ei ole pakko pitää blogia, mutta kirjaa mielipiteitäsi vaikka päiväkirjaan tai tänne keskustelupalstoille. Tuoksumuisti on pitkä, mutta ihmisen muisti on lyhyt. Tai mikä ettei, pidä vaikka sitä blogia, jos siihen innostut.

7. Lue joku peruskirja. Vältät varmasti monta turhaa huonoa hankintaa, kun luet vaikkapa täälläkin moititun ja kehutun Turinin ja Sanhezin tuoksuraamatun. Parhaat tuoksut ovat harvoin niitä myydyimpiä tämän päivän tuoksuja.

8. Ystävysty muiden harrastajien kanssa. Tarvitseeko edes sanoa syitä miksi. Se nyt on vaan kivaa. Voit vaihdella sampleja tai osittaa pulloja.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 02 Huhti 2012, 23:19 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 20:24
Viestit: 3316
Paikkakunta: Helsinki
1. Eroon tappajatuoksusta: valele tuoksutetuille ihoalueille reilusti jotain tuoksutonta luonnonöljyä. Keittiötavara - oliiviöljy tai rypsiöljy - käy mainiosti, eikä tartte olla extra virginiä. Anna tuoksun imeytyä vähintään minuutin ajan, voit myös hieroa ihoalueita samalla vaikutuksen tehostamiseksi, mutta öljyä pitää olla sen verran runsaasti, ettei se hieroessa imeydy ihoon. Pese öljy ja tuoksu pois iholta saippualla - rasvapohjainen, tuoksuton luonnonsaippua on ehkä paras, mutta käytännössä mikä vaan käy.

2. Em. poistomenetelmä on sattuneista syistä helpointa toteuttaa käsille. Siksi suosikkitestailupaikkani ensikokeiluun on klassisesti ranteet. Jos epäilen tuoksun olevan minulle vaikea, tai ns. projektiomonsteri, suihkuttelen usein ranteen viileämmälle päällimmäiselle puolelle, jossa (ainakin minulla) iho on myös kuivempaa.

_________________
Oh deer.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 02 Huhti 2012, 23:21 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Mahtavia suosituksia kaikilta!

Yksi tyrmistyttävä asia kun on aivan alussa on se että tuoksuja on tuhansia. Pää menee pyörälle jo Kicksin hyllystäkin. Ihan kuin viineissä, etiketissä ja pullossa oikein mikään ei kerro asiaan vihkiytymättömälle mitä on luvassa.

Osaisitteko antaa vinkkilistaa - mistä 5-10 tuoksusta kannattaisi tuoksuista juuri innostuneen poimia ensiksi käteen (Ja nyt ei pliis kehiin mitään friikkinicheä, vielä :D )?

Tai jos olet uuden äärellä ja olet valmis tilaamaan yhden näytesetin, mikä kannattaisi valita?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 02 Huhti 2012, 23:27 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:41
Viestit: 397
Paikkakunta: Uusimaa
Olipa hyviä neuvoja, kiitos!

Mulla olisi vielä sellainen vinkki, että tuoksu-aiheinen keskustelu kannattaa yrittää joskus avata ..no vaikka kenen kanssa, saatat yllättyä :).

Ainakaan ihan alkuvaiheessa sampleja ei mielestäni kannata antaa sen takia pois, että tuoksumaku saattaa kehittyä nopeasti lyhyenkin haisteluharrastuksen jälkeen, jolloin voi olla mielenkiintoista palata uusin, avoimin mielin niihin tuoksuihin, jotka hätkähdyttivät aluksi liikaakin.

_________________
Sinistä pintaa


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03 Huhti 2012, 00:08 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Bois de Jasminilla on kollektiivisesti rakennetut aakkoset hyvistä neuvoista aloittelijoille.

Luin jokin aika sitten jostain blogista että tuoksuperheet jota kirjoittaja suositti aivan aloittelijalle olivat Chanelin putiikkituoksut (Les Exclusifs), Guerlainin putiikkituoksut ja Hermessencet. Itse aloitin aivan vahingossa Chanelin excluista ja olen kyllä oppinut niistä tosi paljon.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03 Huhti 2012, 00:30 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 27 Maalis 2012, 20:29
Viestit: 221
Paikkakunta: Helsinki
Chanelin eksklusiivit ovat kieltämättä varma valinta selvittämään, mistä tuoksuperheistä pitää, ja orientoitumaan eteenpäin erinomaisten referenssien ohjaamana.

Minun on vaikea suositella hajuvesien maailmaan tutustumista muutoin kuin nichejen kautta. Designer-osaston klassikoita kohtaan on usein ennakkoluuloja, enkä siksi pamauttaisi ikivihreiden listoja nuuhkittavaksi noviisille.

Noviisille suosittelisin poimimaan hajuvesiä, jotka vastaavat mahdollisimman tarkkaan heille rakkaita tuoksuja, tai edes tuttuja tuoksuja. Ystävilläni ja kollegoillani (jep, olen intoilen hajuvesistä työpaikallanikin) olen haistatuttanut CB I hate Perfumeja, sillä niiden realistisuus venyttää mielikuvia siitä, mitä tuoksun kuuluu olla. Sitten esittelisin muutamia hypermonisävyisiä mutta helposti lähestyttäviä viiden tähden hajuvesiä kuten Cuir de Russie, L'Air du Desert Marocain jne. ja loppuun vielä jokin irstailutuoksu tai outous villiinnyttämään uuteen harrastukseen.

Mahtavinta olisi, jos jostain (Suomesta) voisi saada helposti perehtynyttä tuoksukonsultaatiota, hajuvesiesittelyä ja koulutusta. Kysyntää olisi (äitini olisi innoissaan) Hajuvedet kiinnostavat monia mutta ehkä ei näin omistautuneeseen geekkeilyyn asti ;)

_________________
Miksi ranteeni haisevat pakkausteipiltä?
http://nuuhbeibe.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03 Huhti 2012, 11:29 
Poissa

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 08:34
Viestit: 2496
Vasilisa kirjoitti:
Toxu, mahtavia advanced -vinkkejä.

Mutta lisäperusteluja kehiin, miksi pitää kaikki tuoksut? Käsittääkö poisantamiskieltosi sekä pullot, että näytteet? Mihin epäonneen anteliaisuus voi meidät syöstä?


Ajattelin lähinnä pulloja, tässä tapauksessa. Mutta miksei sama päde näytteisiinkiin...

Jos jotain myy tai antaa pois, on suuri todennäköisyys että jossain elämän vaiheessa sitä tulee kuitenkin ikävä. Ja sitten kun koitat hankkia sen uudelleen, sitä ei enää valmisteta tai sitä on muutettu radikaalisti. Menet eBayltä katsomaan, niin tuoksu maksaa siellä yli kaksisataa euroa. Sama hassu tuoksu josta maksoit aikanaan vitosen tai kympin.

Tuoksu on antanut siulle jo nostalgiaa, mutta kykenet arvostamaan sitä vasta vuosien luluttua. Silloin on hyvä että se pullo on vielä olemassa.

Jos ei pidä jostain tuoksusta juuri tällä hetkellä, sen sijaan että antaa sen pois tai myy muutamalla eurolla jotka eivät ajan mentyä merkitse mitään, kannattaa puteli työntää johonkin kaapin pohjalle ja leikkiä ettei sitä olisikaan. Sieltä se sitten alkaa nimeäsi kuiskimaan kun sen aika on.

nimimerkki kokemusta on


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03 Huhti 2012, 18:46 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:53
Viestit: 943
Toxu, viisaita sanoja!!

Olen myynyt ja vaihtanut vuosien saatossa pois monta hölmöä tuoksua, ja kyllä se on sanottava, että parin kohdalla näin jälkeen harmittaa. Ihan hyvin niille löytyy se pieni tila jostain laatikosta. Voi olla hauskaa tehdä tutkimusmatka vuosienkin jälkeen tuoksumaailmaan joka on enää kaukainen muisto ja jopa totaalisen erilainen kuin nykyinen.

_________________
Oopiumiluola
Une femme sans parfum est une femme sans avenir.
- Coco Chanel


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re:
ViestiLähetetty: 20 Touko 2014, 15:53 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 22 Syys 2012, 19:21
Viestit: 366
Gogol kirjoitti:
Luin jokin aika sitten jostain blogista että tuoksuperheet jota kirjoittaja suositti aivan aloittelijalle olivat Chanelin putiikkituoksut (Les Exclusifs), Guerlainin putiikkituoksut ja Hermessencet. Itse aloitin aivan vahingossa Chanelin excluista ja olen kyllä oppinut niistä tosi paljon.
No, sepäs sattui! Chanelia juuri tänään:

http://kuva.phanfare.com/6440157#imageID=214728128 Hyvin kaunis tuoksu, mutta sitä kovasti kaivattua kestoa olisi hyvä olla enemmän.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 02 Touko 2016, 22:16 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Tässä on thumbs down - löysin tämän kirjan lähikirjastosta ja lukaisin sen läpi.

Kirja on sinulle, jos uskot raikkaan kukkeiden naisellisten tuoksujen viettelevään voimaan ja tuoksusi ovat peräisin aamukasteisilta Grassen pelloilta, ja jos nautit käsitteistä "gurmandi", "akordi" ja "valkoinen meripihka". Opit kädestä pitäen myös tuoksujen pyramidirakenteen ja konsentaatioerot. Nehän ovat nykykuluttajalle se keskeisin avain tuoksujen kiehtovaan maailmaan :yrjö:

Lyhyesti: :obscene-buttsway:


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group