Tänään on 29 Maalis 2024, 15:10

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 58 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 13 Huhti 2012, 14:25 
Poissa

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 08:34
Viestit: 2496
Jaakiem kirjoitti:
Toptenissäni on kolme ruusua: Dreamer, Egoiste ja Habit rouge.


Kyllä nämä tuoksut ovat sitten jännä juttu. Itse omistan nämä kaikki, enkä haista niissä missään oikein minkaanlaista ruusua, puhumattakaan että ne olisivat varsinaisesti ruusutuoksuja.

Me ihmiset haistamme asiat kovin eri tavoin. Se on hämmentävää ja hauskaa. :)


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 13 Huhti 2012, 15:42 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 20:13
Viestit: 1140
Plääh!! Kirjoitin pitkät pätkät kukista ja vahingossa painoin jotain ja kaikki hävisi. *kirosana*

Nyt en enää ehdi. Lähden viikonlopuksi pohjanmaalle enkä ole muuten sitten koneella kolmeen päivään. Yritän maanantaina kirjoittaa uudestaan kukista. Sillä aikaa voitte ihailla kuvaa mun takapihan pioneista! Niitä on siis kesäisin pienen meren verran. :D Valkoisia, burgundin värisiä, vaaleanpunaisia, pinkkejä. Tuoksuvia ja vähemmän tuoksuvia. Ah, kesä ja kukat! :P

_________________
Le Monde des Rêves
“Time you enjoy wasting is not wasted time.”


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 13 Huhti 2012, 17:26 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Kyllä minä olen niitä kaikkia niitä ruusuina ajatellut, vaikkei ne varsinaisia kukkatuoksuja olekaan.

Habit rougesta löysin ruusun toisella käyttökerralla. Ensimmäinen kerta oli hunajaista nahkaa, joka törmäsi johonkin vanhanaikaiseen. Toisella kerralla tunnistin tuon vanhanaikaisen ruusuksi, minkä jälkeen sen kanssa oli helpompi elää.

Dreamer. Jotenkin olen ajatellut tämän tupakki-ruusuksi. Ehkä olen kuvitellut väärin, kun en kukkia niin tunne. Minua kiinnostaisi tietää, mikä on siinä alussa oleva hyvin naisellinen kuka. Se on tuttu, mutta nimeä sille osaa sanoa. Sanokaa te, jos tiedätte. Tämä on siitä mielenkiintoinen tapaus, että sen nuotit on listattu Fragranticassa ja Basenotesissa täysin eri tavoin. Toxu, mitä sinä näet tässä?

Egoiste. Aika selkeä tapaus. Ylhäällä mausteet, keskellä ruusu, alla santelipuu. Kokonaisuus tuoksuu voissa paistetuilta hedelmiltä.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 13 Huhti 2012, 17:49 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Ruusu, iiris, laventeli, freesia.

En vierasta valkoisia kukkia niitäkään. Juuri nyt nuuhkin totaalista valkokukka-shangrilata: Chanel les exclusifs Gardéniaa, joka pulppuaa gardenian lisäksi jasmiinia, tuberoosaa ja appelsiinikukkaa. Niiden kombinaatiosta syntyy iholle hellyys, puhtaus, pehmeys, eleganssi ja rauha.

Mä en miellä kukkaistuoksuja feminiiniisiksi, enkä koe, että niitä kantaakseen tulisi olla tietynlainen nainen tai mies. Olen vasta kukkaistutkimusmatkani alussa, enkä osaa vielä ihan tarkkaan eritellä, missä yhteyksissä tietyt kukat toimivat ja missä tökkivät, mutta mielestäni kukkaistuoksujen yleisin ongelma on tylsyys, toisiksi yleisin pirtsakkuus. Mä pidän eniten synkistä, melankolisista, uneliaista, piikikkäistä meditatiivisista tai vähän retroista kukkaistuoksuista. Viime aikojen rakastumislistalta löytyy Parfums de Nicolain Juste un reve, La Pausa 28, Gardénia, TF Lavender Palm, Byredo Rose Noir, Etro Etra ja Mallen Une Rose. Vanhoja eli parfyymihyllyssäni pidempään asuneita rakkauksia ovat L'Eau d'Hiver, En Passant sekä Amarige ja Nahéma (uusin versio).

Kukat, kiitos että olette olemassa!


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 13 Huhti 2012, 18:13 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:41
Viestit: 397
Paikkakunta: Uusimaa
Mullekin riittää kukissa vielä tutkittavaa, mutta tähän päivään mennessä olen ihastunut Iirikseen ja Mimosaan. Pidän sekä puuterisesta että viileän vihreästä iiriksestä. Mimosassa viehättää iloisuus.

_________________
Sinistä pintaa


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 05:54 
Poissa

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 08:34
Viestit: 2496
Jaakiem kirjoitti:
Tämä on siitä mielenkiintoinen tapaus, että sen nuotit on listattu Fragranticassa ja Basenotesissa täysin eri tavoin. Toxu, mitä sinä näet tässä?


Tuota tuota...Jaakiem, näitä erilaisia pyramideja on webbi pullollaan. (esim.scentdirect, osmoz.com jne.)

Juttu on siinä ettei niitä pidä turhan paljon tuijottaa. Monet niistä on ihan hölynpölyä. Niistä saa toki hyvin tukikohtaa, mutta lopulta pitää luottaa siihen omaan nenään, ja uskaltaa sanoa mitä mieltä on.

Miusta on ollut aina suoraansanoen naurettavaa että niin monet ihmiset kelaavat tuoksuja ihan noiden pyramidien pohjalta. Se ei ole hyvä idea.

Esim. arviosi Egoistestä, "tuoksuu voissa paistetuilta hedelmiltä", on erinomainen (ja mielestäni myös melko osuva) kuvaus.

Ja otetaan nyt sitten tämä Versace The Dreamer, esimerkikisi. Mietit mikä siinä tuoksuu..(?)

The Dreamer on ultra synteettinen tuoksu, mie rakastan sitä, miulla ei ole mitään hyvää synteettisyyttä vastaan, mutta se on hyvin synteettinen tuoksu.
Aromakemikaaleja on maailmassa aivan valtaisa määrä. Parfymöörit sekoittelevat niitä usein labrassa keskenään, niin että ne sulautuvat lopulta yhdeksi molekyylimöykyksi. Syntyy ns. tiiviitä accordeja, eli kaksi tai useampi tuoksu yhdessä luo aivan jotain ennekuulematonta, jotain millä ei ole vielä edes nimeä. Tässä kohtaa on viimeistään vastuu haistelijalla siitä miltä mikäkin tuoksuu. See what I mean?

Esim. The Dreamerista en osaa itse sanoa että se tuoksuu joltain tietyltä ainesosalta (kumariinia lukuunottamatta), koska se on yhtä suurta synteettistä, kylmää ja kuollutta, harmaata massaa missä tuikkii muutamia värivaloja. Mattaharmaa virtapiiri missä vilkkuu kauniisti muutama värillinen ledi. Oranssi, vihreä, sininen, punainen, keltainen, ja tietenkin väritön.

Jos lähtisin väkisin siitä jotain erottelemaan, joitain tunnettuja juttuja, niin voin väittää haistavani siinä semi-synteettisen mandariini-iiris-tupakka accordin. Kumariini on kuitenkin selkeästi pääosan esittäjä.
Mene ja tiedä sitten siitä, onko näitä oikeasti olemassa. Who cares.

The Dreamer on tosiaan yksi näitä tuoksuja joita ei voi arvostella kuin yhdellä ainoalla tavalla; mielikuvin. Kuten Chandler Burr tekee:

"After all those goddamn, tired out, hairy chested, cliché macho, standardized masculine fragrances from Giorgio Armani, you have to wonder: Who the hell at Versace was the genius who came up with The Dreamer? First, this is so not your father's aftershave that it smells like it fell to earth from the strange, powdery stellar globulous pictured on its box. Like Angel, The Dreamer startles you. Smell Eau Sauvage, and you think, "Oh, men's cologne." (Ho hum.) You smell this thing, and not only do you not think men's cologne (because you can't possibly), you think "What the hell is it?!" "It" is, first, absolutely mouthwatering. It is walking through a French pastry shop next to a spice market in southern Thailand. Then there's ice cream, gun powder, fruit candy, hot cocoa, marshmallows, blood orange peel, and probably some DDT. It is the most mesmeric fragrance I know."


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 08:08 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Kiitos kaikille aivan mahtavasta keskustelusta ja Mohnille hienosta kuvasta. Juuri tämän vuoksi tämä foorumi kannatti perustaa!

Inspiroiduin Jaakiemin ja Toxun Dreamer -keskustelusta niin että kirjoitan varmaan oman näkemykseni blogin puolelle heti kun löydän siihen aikaa...


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 08:59 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Toxu: I'm in love. Juuri tuota samaa olen yrittänyt selittää monessa suunnassa. Tuoksukuvaukset ja pyramidit ovat ennenkaikkea yritys tuoda mielekkyyttä tuoksuelämyksiin, joille ei ole sanoja. Sen takia onkin upeaa, että voimme täällä foorumilla jakaa kokemuksiamne. Pelkät tuoksupyramidit an sich ovat aika kuivakoita. :)

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 14:24 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
En kysynyt keltään absoluuttista totuutta, mistä tuoksu muodostuu. Ymmärrän minäkin sen verran, ettei hajuvesi välttämättä ole oikeasti ole ruusua tai neilikkaa nähnytkään.

Kuitenkin aivot hakevat heti merkityksiä ja mielikuvia molekyyleille, olivat ne sitten konkreettia tai abstraktimpia sinisiä ruusuja ja ruusu-neilikkahybridejä. Puhuin mielelläni nuoteista, koska sillä tavoin puheen saa pidettyä edes jollain tavalla konkretian tasolla, ettei se muutu ihan täysin moderniksi runoudeksi. Se lie sallittaneen?

Entä se Dreamer? Olin siinä väärässä, ei se ruusu ole. Väärinkäsitys selittynee sillä, että tuoksulla on vähän käyttökertoja minulla. Piti eilen vielä testata. Sen alku on tyrmäävä, värikäs karkki. Kovasti koin, että siinä olisi tummaa minttua ja jäätelä alussa. Viiden minuutin kuluttua myrsky tyyntyy ja esiin tulee kukka, jota on tuttu jostain äitini tuoksusta (Poison–Opium-linjalta). Eilen mietin sitä kovin ja päädyin siihen, että se muistuttaa neilikkaa, vaikka voi siinä olla muitakin mukana. Joissakin olosuhteissa Dreamer tapaa pyöriä ympärillä hyvinkin saippuamaisena ja keinotekoisenal. En suosittele ravintolaan. Dreamerista tekee vaikean minulle sen, että siinä tuoksuu tietyltä etäisyydeltä halpa tupakka. Olisivatpa laittaneet tähän vähän parempaa piipputupakkaa.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 14:31 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Olen muuten oikeasti miettinyt sitä, että jos tekisi hedelmäkompottia, niin tulisikohan siitä Egoisten tuoksuista. Mitä hedelmiä siihen pitäisi laittaa? Ainakin vaniljaa ja kanelia mausteeksi? Voita? Voisiko sen liekittää rommilla? Jäätelön kera?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 14:34 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Jaakiem, mä olen sun pohdiskelevan ja monta kertaa tuoksuja tarkentavan nuuhkimistavan suuri fani. Edustat mulle hyvää analyyttisyyttä - analyyttisyyttä jossa on järki ja estetiikka ja runous koko ajan mukana.

Mä vastustan vain automaattisia nuottilistoja ja sitä että mun pitäisi korvata elämys tiedolla pioni+litsi+ valkea myski ja virtahevon pieraisu ja tulla siitä jotenkin onnelliseksi.

Itse pohdin aika paljon raaka-aineita ja olen kiinnostunut lukemaan ihan kemistikirjoja aiheesta (Bois de Jasmin vinkkasin taannoin hyvän, Wileyn kustantamana). Leikin Pelle Peloton -setilläni, pingotan nuotteja (vaikka sävelkorvani on mitä on). Tiedän nyt miltä bentsoiini tuoksuu, ja siinä on mulle paljon sulateltavaa pitkäksi aikaa...

Jaakiem, Luca Turinilla on se toinen kirja jota harvemmat tuntevat, jossa pohditaan paljon syntyjä syviä näistä. Onko sulla se tai haluatko lainata? Tsekkaa blogini kirjahyllystä jos kiinnostaa.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 15:34 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Tarkoitatko Secret of scentiä? Se on mulla parhaillaan luvun alla yöpöydällä. Sen vieressä Burrin oliko se Perfect scent odottaa vuoroaan.

Olen varmaan samaa mieltä pohjimmiltani nuottilistauksista teidän kanssanne. Monet tuoksut rakentuvat niin samankaltaisten pyramidien varaan, mutta ovat kuitenkin täysin erilaisia.

Toisaalta koen nuotteihin tutustumisen mielenkiintoiseksi. Ajattelin ensi kesänäå mennä kasvitieteelliseen puutarhaan haistelemaan kukkia ja kasveja tarkemmin, koska ne ovat sekä vieras että kiehtova alue.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 15:38 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Jaakiem: Yhden vastauksen kysymykseesi kukan luonteesta voit saada INCI-listasta. Katso kuinka korkealla eugenoli on listalla, niin saat vastausta siihen, onko kyseessä neilikka. Totta kai eugenolia on muissakin kukissa, mutta puhdas eugenoli tuoksuu aika lailla hammaslääkärissä käytettävälle neilikkaöljylle. Opiumin yksi pääkomponentti on juuri neilikka. Poison on sitten hiukan erilainen kombo esim. jasmiinia, korianteria ja tuberosaa. Muistaakseni korianterissa on paljon linaloolia (tsekkaa sekin INCIstä), joka on tärkeä molekyyli myös laventelin tuoksussa.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 15:53 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Joo Jaakiem, hyvä että luet Secret of Scentiä, juuri sitä tarkoitan. Älä luovuta jos on vaikea, mä tarvitsin ekstraenergiaa sen läpikahlaamiseen. Samalla muodostui myös selkeä mielipide Lucasta ihmisenä (=vaikea, kverulantti).

Chandler Burr ei osaa kirjoittaa - älä masennu siitä. Videoklippien perusteella se on huvittava ja kiinnostava livenä. Toivon pääseväni syksyllä Fragranzeen Firenzeen kokemaan sen jutut livenä.

Opiumista ja sen rip-offeista tulee mieleen että jo pitkään on pitänyt kirjoittaa Krasnaja Moskvasta. Blogiin on jonossa monta tuoksusuuruutta 8)


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 16:20 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Coumarin, .... limonene, linalool, ..., cinnamal, eugenol.

Voisiko tämän yksinkertaistaa vaikka, että vanilja, sitruuna, korianteri, kaneli ja neilikka. Lisäksi monia muita joita ei osaa suomentaa.

Hyvä että nenä toimii edes jotenkin. Pitäisi kyllä ruveta kiinnittämään enemmän huomiota näihin sisällysluetteloihin.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 58 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group