Tänään on 19 Huhti 2024, 15:54

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 58 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 17:21 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 20:24
Viestit: 3316
Paikkakunta: Helsinki
Limonene ja linalool ovat kyllä yleisiä useissa eteerisissä öljyissä - voiko niiden maininnasta oikeastaan päätellä mitään?

_________________
Oh deer.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 19:34 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Mikäli muistan yhtään tuoksukemiaa ulkoa, niitä käytetään usein halpoina esim ruusun rekonstruktiossa (= rakennetaan halvoista bulkkiaineista tekoruusu). Missäpä ruusua ei olisi vähän seassa.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 15 Huhti 2012, 00:15 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 10 Huhti 2012, 22:49
Viestit: 391
Paikkakunta: UK
Enköhän ole maininnut sanan "iiris" jo tarpeeksi monta kertaa.
Tänä aamuna kävin pyörälenkillä ennen nukkumaanmenoa ja nappasin luontokuvia.
En tiedä mikä puu tässä kukkii, mutta se on lempikukkani ainakin seuraavan viikon.

Kuva

Kuva

_________________
Tuoksut videolla. Suihkuta ja nauti.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 15 Huhti 2012, 13:21 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:53
Viestit: 943
Kyllä tuo joltain kirskikalta näyttää.. Aivan upea!!

Mut mistä mä varmuudella tiedän, tuo on aika kerrannainen. Meillä on rusokirsikka. Toukokuussa meidän perhe viettää hanamia. :)

_________________
Oopiumiluola
Une femme sans parfum est une femme sans avenir.
- Coco Chanel


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 02:14 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 20:13
Viestit: 1140
Olen luullut lähes koko hajuvesi-ikäni ajan pitäväni eniten kukkaistuoksuista. Nyttemmin olen joutunut pohtimaan tätäkin asiaa uudelta kantilta. Tässä kirjoittelen ihan vain lempikukistani, en niinkään lempituoksuistani.

Ruusu. Se voi olla aivan kertakaikkisen kiehtova ja ihana mutta myös kertakaikkisen ärsyttävä ja pisteliäs. Minulla on mennyt jonkin aikaa tykästyä puhtaseen ruusun tuoksuun, siis ihan pelkkään ruusuun mutta nykyään osaan arvostaa sitä ja nauttia siitä, myös hajuvesissä.

Jasmiini. Nautin jasmiinin tuoksusta luonnossa. Talomme yhdellä nurkalla on kaksi jasmiinipuskaa, jotka kukkiessaan tuoksuttavat ympäristöään ihanasti. Tykkään leikata muutaman oksan maljakkoon yläkerran vessan ikkunalaudalle jossa ne tuoksuvat ihanasti hajustaen koko vessan tuoksullaan. Harmi vaan, että hajuvedessä jasmiini voi pilata koko tuoksun kokonaan jos sitä on liikaa tai se on liian voimakas tai muuten vaan huono. Hyvin usein jasmiini tekee hajuvedestä erittäin raskaan ja rasittavan.

Tuomenkukka. Noin 50 metriä alaspäin meidän kotoamme (olemme vähän niin kuin mäen päällä) on joitakin tuomia jotka kukkiessaan levittävät tuoksuaan hyvin laajalti. Rakastan sitä tuoksua, se on jotenkin niin huumaavan ihana. Tuomenkukka on toinen vähän ongelmallinen ainesosa, jos sitä on liikaa tai se ei muuten vaan ole tasapainossa muiden tuoksun osien kanssa se voi helposti pilata koko tuoksun imelyydellään ja raskaudellaan.

Kielo. Nyt alkaa jo tuntua, että toistan itseäni. Ihana, ihana luonnossa! Hajuvesissä pidän kielon vihreän raikkaasta tuoksusta mutta aika usein kielo tuoksuu hajuvesissä kovin synteettiselle. Kielosta en muista saaneeni övereitä kuten noista kaikista yllä mainituista on tullut saatua. Muistaakseni minulla oli joskus ihan pikkuinen kielotuoksu, en yhtään muista kenen se oli. Jostain syystä mieleen pompsahtaa The Body Shop mutta ei se tainnut kuitenkaan olla TBS:n... Täytyisi varmaan taas vähän kaivella rojuja. :wink:

Sireeni (kieltäydyn käyttämästä sanaa syreeni :wink: ). Yksi aivan ehdoton lemppari luonnossa. Meillä kasvaa pihan reunalla valkoista pihasireeniä yhdellä sivulla, kolmella sivulla on punertavaa unkarinsireeniä josta en niinkään pidä. Minulle ainoa oikea sireeni on pihasireeni. Mummolassa sitä kasvaa lilana. Hajuvesissä olen aika vähän onnistunut sireeniä bongailemaan mutta toisaalta, en aikaisemmin edes yrittänyt tunnistaa nuotteja tuoksuista, minä vain haistoin yleisellä tasolla ja hyvä-huono akselilla.

Hajuherne/Tuoksuherne. Sireenin ohella yksi ykköslemppareistani. Rakastan hajuherneen tuoksua, aivan ihana! Pidän erityisen paljon myös kukan ulkonäöstä ja väreistä. Hajuhernettä on ole vielä toistaiseksi löytänyt hajuvesistä, ainakaan minua miellyttävässä muodossa.

Pioni. Maljakollinen pioneita on kerrassaan mainio huonetuoksu, se saa huoneen tuoksumaan ihanalle! Tätäkään en ole juurikaan osannut hajuvesistä etsiä saati löytää. Voisin kuvitella pionin loksahtavan vähän samaan kastiin kolmen ensin mainitun kukan kanssa eli sopivasti annosteltuna ok mutta liikaa tuoksuessaan aika killeri.

Hyasintti. Tähän minulla on vähän kaksijakoinen suhde; toisaalta pidän hyasintin tuoksusta mutta toisaalta se voi joskus olla ihan liian päällekäyvä ja voimakas. Pidän siitä kuitenkin sen verran paljon silloin, kun annostelu on kohdallaan, että listaan sen lempikukkiini.

Iiris. En muista olenko koskaan nuuhkinut oikeata iiristä. Todennäköisesti olen mutta en tosiaan muista. Minusta iiris tuoksuu hajuvesissä puuteriselle (tai ainakin kuvittelen sen olevan iiriksen) ja pidän siitä paljon. En tosin muista tuoksutelleeni suurimmaksi osaksi iirikselle perustuvia tuoksuja vaan se on aina ollut vain yksi nuotti monien joukossa.

Kukkaistuoksuja on mielestäni vaikeaa haistella ja arvioida. Ei kaikkia onneksi mutta erityisesti kevyen naiselliset ja hienostuneet tuoksut usein tuntuvat tuoksuvan "vain kukilta" ja minun on vaikea havaita ja löytää yksittäisiä nuotteja. Tai jos tuoksussa kuvaillaan olevan tsiljoona eri kukkaisnuottia niin en todellakaan löydä sieltä yleensä kuin muutaman, jotka pystyn selkeästi joukosta erottelemaan.

_________________
Le Monde des Rêves
“Time you enjoy wasting is not wasted time.”


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 09:14 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:53
Viestit: 943
Olenko ymmärtänyt oikein iiriksen..? Muistaakseni iiris saadaan tuoksuun siitä juuresta.. Käytetäänkö tuoksuihin myös kukkaa..? Mahtaako kukat tuoksua, jostain syystä mulla ei ole niistä muistikuvaa, vaikka omallakin pihalla niitä on joskus ollut.. :roll: Tänä kesänä otan selvää!!

_________________
Oopiumiluola
Une femme sans parfum est une femme sans avenir.
- Coco Chanel


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 09:29 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Taivun hieman Kamichan kanssa samalle kannalle. Eli INCI-listasta saa jonkinlaisen kuvan, minkälainen tuoksu on kyseessä, mutta kauhean suoraviivaiseen yksinkertaistamiseen ei kannata mennä. Linalooli on tärkeä ainesosa esimerkiksi laventelissa, mutta laventelin tuoksuun tarvitaan toki muutakin. Halpaan ruusuun oli todellakin olemassa Gogolin mainitsema kolmen molekyylin kombo... olikohan se Limoneeni, Geranioli ja bentsyylisalisylaatti (viimeisestä en ole varma). Anyway... monet tärkeät ainesosat, kuten dihydrojasmonaatti (hedioni) eivät edes löydy listalta. Puhumattakaan lempi-inhokistani calonesta.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 10:14 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Iiris on juurta, jota pitää vielä liuottaa pari vuotta (note to myself - raaka-ainepostaus pitää jaksaa laatia!j

Kurjenmiekan kukat eivät muistaakseni juurikaan tuoksu ( muistikuva peräisin lapsuuden ojaleikeistä).


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 16:32 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 20:13
Viestit: 1140
Ai niin, unohdn ihan, että iiriksen tuoksu saadaan hajuveteen juurista, ei kukista. En ole juurikaan perehtynyt siihen mistä osista kukkaa tuoksut tulevat hajuvesiin. Minulla ei ole hajuakaan esim. siitäkään millä prosenttiosuuksilla hajut tulevat synteettisinä aidon sijaan. Eikä paljon muustakaan. :wink:

Olisi mielenkiintoista kuulla miltä se iiriksen kukka tuoksuu. Ymmärtääkseni osa iiriksistä todellakin tuoksuu ja osa sitten taas ei tuoksu juuri lainkaan. Gogol, pionit eivät muuten nekään tuoksu kaikki samalle ja eroja voimakkuudessakin on. Ihan niin kuin esim. ruusuilla.

_________________
Le Monde des Rêves
“Time you enjoy wasting is not wasted time.”


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 17:44 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 20:24
Viestit: 3316
Paikkakunta: Helsinki
Yksi lempikukkani luonnossa on muuten suolaisen-hikisen-aromaattinen suopursu, mutta hieman vaikea kuvitella sitä tuoksuun vangittuna.

_________________
Oh deer.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 17:48 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Miksi ruusut eivät tuoksu?

Kaikki ovat varmaan joskus nostaneet onnitteluruusun nenälleen ja ihmetelleet minne sen tuoksu unohtui...

Luin jostain että terälehden lakastuminen ja tuoksun irtoaminen ovat sidoksissa toisiinsa. Eli kasvihuoneruusuiksi on jalostettu ruusuja, jotka jaksavat lentää vaikka Kolumbiasta maljakkoosi asti kohtuufreeseinä (onko kukaan nähnyt leffaa Maria Full of Grace?) Lisäksi ne tietysti kyllästetään kemikaaleilla.

Minä tuoksun nyt tiaré-kukalta Kamichan innoittamana. Unohdin tämän lempikukkalistastani. Tuoksu on ihana! Aloha Tiaré!


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 22:02 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Kamicha: Älä muuta sano! Meillä on mökki Yli-Nampassa ja siellä läheisellä suolla suopursujen tuoksu on huumaava. Olen monesti miettinyt, että se pitäisi saada vangittua parfyymiin. :P
Btw, löysin juuri tuberosan, joka miellyttää minua. Tuberosan tuoksussa on jotain hyvin viettelevää ja samaan aikaan ällöttävää.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 22:06 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Btw, Gogol: Jos sulla on putkiloa meidän tulevaa colognea, niin nuuhkaise. Siinä on tiareta mukana kukkakombossa. (Tosin pääkukkahan siinä on kielo)

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 22:48 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Suopursu on tietääkseni aika myrkyllinen, joten en tiedä noiden iho- ja muiden reaktioiden kannalta.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 22:51 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Monet synteettiset tuoksuthan perustuvat juuri siihen, että tuoksuaine muistuttaa jotain luonnonainetta, mutta ei itse esiinny luonnossa. Saman myrkyllisyysargumentin voi nimittäin hyvin heittää kielosta, jota ei koskaan käytetä luonnollisena.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 58 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 66 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group