Tänään on 16 Huhti 2024, 19:25

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 15 Huhti 2012, 22:41 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Pistän tämän teidän kaikkien mietittäväksenne. Olemme ihan selvästi luomassa suomeksi uutta keskustelua ja kieltä.

Puuttuuko kielestämme sanoja? (Mitä esimerkiksi niche ja mainstream ja designer ovat suomeksi?)

Millaiset tavat puhua tuoksuista koskettavat teitä? Millaiset vieraannuttavat?

Millaiseen suuntaan tuoksukeskustelun ei kannattaisi kehittyä?

Oma lähtökohtani on puhua siitä miltä tuoksut tuntuvat. Mutta olenko jo vieraantunut siitä? Mitä itse yrität viestiä?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 15 Huhti 2012, 23:49 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:53
Viestit: 943
Mainstream, niche ja designer menevät kielessä sellaisenaan..

Valtavirta/massa on vielä suomeksikin selkokieltä..

Suunnittelijatuoksu voisi ehkä kuulostaa hölmöltä.. Muotitalotuoksu.. Hmmm... Niche. Erikoistuoksut..? Marginaalituoksut..? Eihän nämä toimi!!

En myöskään ole löytänyt englanninkielessä esiintyvälle note-sanalle sopivaa vastinetta suomenkielestä. Mielestäni se viittaa tuoksun osiin jonkinlaisina post it-lappusina, ja viimeistään BBC:n dokkaria katsoessa tajusin, että tuoksun kehittelyvaiheessa viuhkana tuoksuteltavat liuskat todella ovat näitä "noutteja". Suomessa puhutaan nuoteista, mutta minulla se ei ota istuakseen ja olen parhaani mukaan jarrutellut sitä käyttämästä.. Toisaalta --- en mä mitään parempaakaan keksi. :? Tuoksulehti..? Tuoksusivu..? Lipare..? :lol:

Onko suomentaminen aina niin fiksua..? :lol:

_________________
Oopiumiluola
Une femme sans parfum est une femme sans avenir.
- Coco Chanel


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 02:01 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
En usko, että notesilla tarkoitetaan varsinaisesti niitä lappuja, papereita. Tarkoittaahan notes myös muistiinpanoja, kuten musiikissakin tapaa merkitä sävelmä ylös. Kyllä ne taitaa termillä tarkoittaa englannissakin ihan nuotteja, kun kertaa niistä noteseista muodostuu accordeja, sointuja.

"Accord: a balanced combination of three or four notes that lose their individual identity to create a completely new impression." http://www.perfumersapprentice.com/perf ... vocab.html

Katsoin myös saman dokkarin ja siinä taisivat vain nopeasti luonnostella tuoksua laittamalla yhtä hajua yhdelle paperille ja sitten yhdistämällä tuoksut heiluttelemalla papereita yhdessä.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 08:48 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:53
Viestit: 943
Tuo on totta, hittolainen! :) Kyseessä on todellakin mun oma vinoutuma. Mun pitää opetella käyttämään sitä, kun nyt tässä valossa asiaa tarkastelen ja maistelen.

_________________
Oopiumiluola
Une femme sans parfum est une femme sans avenir.
- Coco Chanel


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 10:33 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Sori jos vinoutan keskustelua INCI- sanoilla. Kaivelen INCI -listoja koska olen niin nörtti että mua kiinnostaa tuoksukemia. Ahmin tietoa oppikirjoista siitä millaisita legopalikoista tuoksuja rakennellaan.

Se johtaa mun omaan nuottifobiaani. Ajattelen tuoksunuotteja vähän pianon koskettimina. Joku on huolella rakentanut tietyn äänen jota saadaan tuottamalla koskettimen kautta tiettyä värähtelytaajuutta.

Nuotit ovat tuoksukuvauksen apuna jotta kaikki tietäisimme mistä puhumme kun puhumme jostakin. Ongelma vain on että nuotit eivät ole intuitiivisia - ne pitää työläästi opetella jotta niitä osaisi käyttää oikein. Ja silti kaikki osaamme haistaa aivan kuin kaikki osaamme laulaa (variskin osaa!)

Mua kiehtoo tuoksunuoteissa ei nuotti an sich vaan se se miten ne on rakennettu. Että jokin molekyyli tuoksuu vaikkapa makealta, mutta lähisukulainen tärpätiltä. Ja että nenää voi huijata haistamaan ruusun vaikka tuoksu ei ole koskaan ruusua nähnytkään.

Esimerkiksi kielontuoksu on aina synteettinen, sen tuoksua ei ole osattu eristää, joten se rakennellaan isosta joukosta synteettisiä raaka-aineita. Ja kun moni luonnonaine on joko liian kallis tai kielletty syystä tai toisesta, tuoksukemistit kehittelevät niitä muistuttavia tuoksuja kiertotietä .

INCI kertoo vain murto-osan siitä mitä tuoksuun on pantu. Tuoksuntekijät sen sijaan osaavat tarkasti analysoida ja kopioida toistensa tuoksuja vaikkapa kaasukromatografin avulla (se on härveli joka erottaa tuoksun komponenttimolekyylit toisistaan).

Monet tuoksukirjoittajat ymmärtävät ja tunnistavat nuottiongelman. Kun joku sanoo " tuo tuoksuu pionille" osa miestä saa noilla sanoilla ladattua mieleensä tuoksumuistikuvan, osa ei (kuulun jälkimmäisiin - mummini pihassa on pionipuska mutta en enää muista sen tuoksua - paitsi että se oli minulle pettymys kukan kauneuteen nähden).

Yksi tapa kiertää ongelmaa on valita tuoksun kuvaamiseen aistituntemus joka on kaikille valmiiksi tuttu. Jos jokin haisee ruisleivälle tai silakalle, useimmilla suomalaisilla on oma muisto aiheesta.

Mutta perusongelma on tämä: kykenemme nenällämme aistimaan huomattavasti suuremman määrän asioita kuin kielellämme kuvaamaan. Maailma on täynnä tuoksuja ilman nuottivastinetta.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 11:37 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 20:24
Viestit: 3316
Paikkakunta: Helsinki
Aistituntemus ei ole tietenkään koskaan kaikille tuttu.

Aistikokemuksen ja tuoksunuotin välisestä yhteydestä - tai siihen liittyvästä epätarkkuudesta - en ole kovin huolissani, eväthän sanojen takana olevat käsitteetkään ole yhtenäisiä eri ihmisten välillä. Minun käsitteeni, joka sisäisesti vastaa sanaa "tuoli" on erilainen kuin Gogolin tuoli. Meidän molempien tuolikäsitettä voi muuttaa ja venyttää vaikkapa uudella design-tuolilla, josta ei meinaa ymmärtää, että siinä todellakin voi istua - tai taideteoksella, joka näyttää tuolilta, mutta jossa ei todellakaan voi istua (funktio ei tosin määrittele käsitettä (kognitiivisessa mielessä), toim. huom.). Gogolin ja minun tuolini ovat kuitenkin riittävän yhteneviä mielekkääseen kommunikointiin sanojen välityksellä - ja käsitteiden erilaisuus sisältää mahdollisuuden meidän molempien tuolikäsitteen laajentamiseen/tarkentamiseen Gogolin ja minun tavatessa.

Mutta jonkin tasoinen tuoksunuottien tunnistaminen on välttämätöntä, jotta tuoksuista voi ylipäätään puhua. Tunnistamisen ei tarvitse olla eksaktia, "virallista", vaan nimenomaan pohjata kokemuksiin, jota voi kuvitella toisellakin olevan, siksi ruisleipä ja silli toimivat täällä hyvin. Jos tuoksusta ei yritäkään löytää mitään tuttua, joka voisi olla toisellekin tuttua, keskustelu jää väistämättä "kiva" ja "yök" -tasolle. "Haisee mummolle" - tuossahan on jo yritystä - ja aivan erityisesti, jos puhutaan ihan tietystä mummosta, jonka molemmat keskustelijat tuntevat.

Jos halua tuoksun erittelyyn ja yhteisen tuoksukielen tunnusteluun ei ole, tuoksuista puhuminen on mahdotonta. Jos tuoksukieli tuntuu pelottavalta, vika on minusta siinä, että oma "sanasto" on suppea - tärkeintä on hyväksyä se, nojata kuvailussa omiin kokemuksiin, joita voi kuvitella muillakin olevan - ja vähitellen täydentää omaa tuoksusanavarastoa tutustumalla tietoisesti tuoksuraaka-aineisiin - monet niistä ovat hyvinkin arkisia ja / tai löydettävissä kotimaisesta luonnosta, omasta keittiöstä... Ja silti ei kannata hylätä kokemusperäistä kuvailua, "pina-colada" on monelle mielekkäämpi ja kiinnostavampi kuvaus kuin "tuore ananas ja kookosmaito" -molemmat harvinaisia raaka-aineita suomalaisessa arkikeittiössä.

Haistelemisesta ei voi sanoa, että "väärin haistettu". Itse asiassa tähän vertautuu hyvin "väärin käsitetty" - mutta käsitteetkään eivät ole tarkalleen ottaen vääriä, ne ovat vaan erilaisia. Väärä käsite on itse asiassa kehittymätön ja/tai uusi käsite - kokemusten ja kielellisen vuorovaikutuksen tehtävä on saattaa käsiteraakile vähitellen sille tasolle että toisten ihmisten ymmärtäminen on mahdollista - ja muiden on mahdollista ymmärtää itseä. Sekä tuoksukokemus, että käsite ovat alttiita muutokselle ja täydentymiselle. Jokainen haisto on oikea haisto, jopa se että ei haista jotain (paitsi ehkä se jos ei haista yhtään mitään - siinä tapauksessa tämä keskustelu on turhaa).

Sivusimme tätä aihetta Mukaelin kanssa tavatessa - ja myös tuolla sokkohaistiketjussa, Mukael käytti tästä sanaa "kalibraatio". Kulttuurinen yhteys tuo väistämättä jonkintasoista lähtökohtaista yhteistä kalibraatiotasoa kokemustason kuvailuun - mutta on helppoa kuvitella, että välillämme on huikeita eroja. Matkustelevan maailmannaisen ja kulinaristin Gogolin, tai hoocee-keräilijä toxun kokemusperäinen sanasto on aivan toisella tasolla, kun einespizzaa lämmittävän peruspirkon. Mutta ei Pirkonkaan varasto olematon ole, sitä vaan tavoitetaan nimenomaan etsimällä kokemusperäisiä yhteyksiä ja innostamalla Pirkkoa analysoimaan einespizzaa ja muuta elämänpiiriin liittyvää haiskahtavaa. Tätä kuilua on mahdollista ylittää ihan normaalilla inhimillisellä keinolla: asettumalla toisen asemaan, kurkottamalla itselle ehkä vähän vieraaseen elämänpiiriin, olemalla utelias ja osallistuva. Periaatteessa tuoksuista keskusteleminen tällä tasolla on aina mahdollista, mutta...

...sitten on myös tuo aistimisen tavan kalibraatiotaso, tällä tasolla on pakko ymmärtää, että ihmiset myös oikeasti haistavat asioita eri tavalla, on anosmiaa, yliherkkyyttä joillekin nuoteille, liian vahvoja tai täysin puuttuvia käsitteellisiä aivokytkentöjä joillekin tuoksuelementeille... ...nämä eivät ole pelkästään makukysymyksiä, vaikka mieltymyksetkin minusta operoivat tällä tasolla. Tällä tasolla tuoksukeskustelun ambivalenssi on vaan hyväksyttävä - ja sehän on itse asiassa osa keskustelun kiehtovuutta. On mukavaa ja kiehtovaa yrittää tavoittaa toista tietoisuutta tälläkin tavalla. Siitä myös seuraa se, että tuoksuista keskusteleminen voi oikeasti olla helppoa yhden kanssa, hankalaa toisen - mutta tätä kuilua voi kaksi halukasta kaventaa laajentamalla "muodollista" tuoksuosaamistaan, sitä ei vaan koskaan saa umpeen kurottua.

Samasta asiastahan me puhutaan, kunhan saivartelen :mrgreen: .

_________________
Oh deer.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 16:20 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 20:13
Viestit: 1140
Jestas!! En meinaa pysyä perässä! Todella mielenkiintoista keskustelua, tätä joutuu hetken sulattelemaan ja ihmettelemään.

_________________
Le Monde des Rêves
“Time you enjoy wasting is not wasted time.”


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 17:59 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Turinin ja Sanchezin oppaassa mainittiin että yksi tuoksufirma (Le Labo) torppasi pariskunnan ilmaisnäyteruinut toteamalla ylimielisesti että tuoksuista kirjoittaminen (tai täsmällisemmin tuoksukritiikki) on kuin yrittäisi tanssia arkkitehtuurista.

En voi sille mitään että vertaus kiehtoo minua.

Tavallaan hyväksyn että nuotit ovat sovittu kieli. Mutta toisaalta ajattelen että kieltä pitää kehittää tulemaan lähemmäs arkikokemusta. Millä tahansa alalla on helppo puhua käsittämätöntä ammattislangia. Itselleni on isoin haaste yrittää olla mahdollisimman selvä - mutta eipä taida onnistua :D


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 18:11 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 20:24
Viestit: 3316
Paikkakunta: Helsinki
No jos ajattelee noin, niin saman tien voi sanoa että vaikkapa viihteestä ja taiteesta kirjoittaminen / keskustelu on turhaa. Yhtä lailla siinä on mahdotonta päästä käsiksi toisen kokijan kokemukseen. :roll:

Minulla on teoria siitä, että kokemuksellisista asioista puhuminen / kirjoittaminen on itse asiassa keskeisen ja elintärkeän inhimillisen perusominaisuuden - empatiakyvyn - harjoittamista.

(Eipä silti, minuakin saattaisi vituttaa ilmaiskaman ruinaus, ja voisin päätyä heittelemään ylimielisiä kommentteja, joita en oikeastaan tarkoitakaan.)

_________________
Oh deer.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 16 Huhti 2012, 20:29 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:53
Viestit: 943
Minä kirjoitan tuoksuista koska rakastan sitä - ja niitä.

Minusta on ihanaa lukea muiden ajatuksia. Törmätä minulle vielä vieraisiin tuoksuihin. Oppia uutta.

(En osaa arvostaa lehdissä esiintyvien kriitikoiden mielipiteitä esim. elokuvista tai musiikista. Haluan kokea, analysoida ja nauttia itse.)

_________________
Oopiumiluola
Une femme sans parfum est une femme sans avenir.
- Coco Chanel


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 17 Huhti 2012, 18:18 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Tuoksuista kirjoittaminen on vaikeaa osittain juuri sanaston puuttumisen vuoksi. Mun on helpompaa kirjoittaa tuoksun aiheuttamista tunnelmista ja mielleyhtymistä, kuin itse tuoksun elementeistä (nuoteista? Nouteista? Noteseista? Arghg?)

Mulla tyssää usein siihen, etten osaa pukea tuoksua sanoiksi. Tulee vain simppeleitä mielleyhtymiä: "hedelmäinen", "kesäinen", "tunkkainen". Kun onnistun tunnistamaan yksittäisiä ainesosia, törmään joskus kieliongelmaan. Mitä esimerkiksi on Ambrette? Haluaisin juuri nyt kirjoittaa siitä, mutta olen törmännyt kielimuuriin. Malvaa? Myskimalvaa? Myskimalvan siemeniä/juurta? En löydä järkevää vastausta sanakirjasta (Ambrette olisi periaatteessa myskimalva, mutta Fragrantican Ambrette-kuvassa on siemeniä, ei kukintoja).


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 17 Huhti 2012, 18:23 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 27 Maalis 2012, 15:37
Viestit: 485
Ainahan ongelman voi kiertää kirjoittamalla mielleyhtymistä. Luulen, että viesti menee siten paremminkin perille.

_________________
http://otavainu.blogspot.com/


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 12 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group