Kamicha kirjoitti:
Samoin aldehydejä talo käyttää sillä tavalla, että ne ovat minulle aivan täystyrmäys, esimerkiksi juuri Rienin avaus repii nenäni hajalle, se on minulle täysin käyttökelvoton tapaus.
Voi ei. Mä kun laitoin sulle juuri tuota, kun ajattelin, ettet ollut saanut tilaisuutta tutustua siihen, kun se näyteputkilo silloin aiemmin hajosi. Mun mielestä Rien on ennen muuta aldehydituoksu. Olen luokitellut sen mielessäni aldehydi-iirikseksi hienoisella nahkalla. Itse tykkään kyllä aldehydeistä, ainakin joistakin ja joskus.
En halunnut nostaa kenenkään näkemyksiä Eldoista kepin nokkaan, vaan jatkoin tätä keskustelua, koska tämä on mielestäni aika kiinnostava aihe. Eldot saavat pohtimaan sitä, mikä on totta ja mikä ei. Sama pätee tietenkin muihin tuoksuihin ja tuoksutaloihin, mutta Eldojen myyntipuhe nostaa kysymyksen pöydälle, kun taas muiden kohdalla myyntipuhe on niin perinteistä ja samankaltaista, että sen ohittaa kuin tv-shopin turinat.
Mielestäni Eldojen kirjo on aika laaja, myös synteettisyys ja luonnollisuus akselilla. Siellä on jotain aitoja ja jotain keinotekoista. Se keinotekoinenkin on usein uutta, jota ei välttämättä ole tullut muualla vastaan, mikä tekee siitä mielenkiintoista.
Nombril immense ja Antiheros lienevät luonnollisimmista päästä kokeilemistani eldoista, mutta ovat tuoksuina kuin kuiskauksia. Esimerkiksi Antiheroksen laventelissa on jossain määrin luonnollista kauneutta, mutta toisaalta sen kesto kaikessa mietoudessaan kielii myös labrahommista. Antiheros jaksaa ehkä neljä tuntia, kun taas esimerkiksi Villoresin laventeli heittää henkensä varttitunnissa. Molemmat ovat kyllä lyhyitä aikoja, jos vertaa designer-tuoksujen laventeleihin. Onhan laventeli varmaan yleisin miesten tuoksuissa oleva nuotti. Laventeliöljy olisi kyllä tutustumisen arvoinen referenssi.
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, onko Antiheroksen laventeli koostettu labrassa ryhmästä molekyylejä vai onko laventelia jalostettu jollain tavoin vai kenties molempia tapoja yhdistetty. Yhtä kaikki vaikutelma kertoo minulle laadusta, lienee se sitten luonnosta tai labrasta. Samanlaisen vaikutelman tekee myös Nombril immense, joka sa pohtimaan sen patsulin luonnetta.
Laitoin tänään Antisankaria töihin vähän enemmän ja toimi hyvin. Alussa on kuin hyvin kalliilla pesuaineella pestyt, ulkona kuivatut vaatteet, josta tuoksu tuoksu lämpenee puunsävyihin ja myskiin. Myskit eivät mielestäni ole kaikki valkoisia, vaikka niitäkin siinä selvästi on. Koko tuoksu kokonaisuudessaan antaa lähinnä varmaan puhtaan vaikutelman, eikä tunnu "tuoksulta" missään vaiheessa.
Pidän myös Je suis un hommen lyhytikäisestä bidagreesta, joka tuo mieleen Mallen Bidagree concentreen. En tunne bidagreeta tuoksuna tai hedelmänä, mutta näitä kahta se yhdistää.
Mielestäni tuoksujen kesto ja voimakkuus eivät ole nousseet tällä foorumille keskeiseksi näkökulmaksi, toisin kuin ulkomaalaisilla foorumeilla. Eikä täällä edes perätä niin hanakasti absoluuttisia totuuksia tai paremmuusjärjestyksiä. Henkilökohtaisia näkemyksiä enintään, ja niitäkin pilke silmäkulmassa.