Tänään on 19 Maalis 2024, 11:04

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Eläimelliset tuoksut
ViestiLähetetty: 24 Elo 2013, 08:38 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 20:24
Viestit: 3316
Paikkakunta: Helsinki
Minulle noissa raaka-ainehaisteluissa sivetin tuoksu oli ehkä suurin yllätys. Olin ajatellut, että se on jotain pistävää ja ylä-äänistä eläimellistä, mutta itse asiassa sivetti haisee nielurisapropulta :shock: :roll: . Tai jos ei kyseiseen juttuun ole ikinä nielutulehduksen jäljiltä päässyt tutustumaan, niin sellaiselta tietynlaiselta pahanhajuiselta hengitykseltä. Tuoksu on vahamainen ja aika epämiellyttävä.

Epäilen, että sivettiä ei voi kovin päällimmäisenä käyttää tuoksussa, mutta nyt tuon raaka-aineen haistelun jälkeen miellän kaikki "halitoosimyskiset" tuoksut sivettituoksuiksi, olipa sivettiä mainittu raaka-aineissa tai ei. Nykyisinhän se on tuoksuissa pääosin synteettistä, ja varmaan säikyttää modernia kuluttajaa sen verran, että moni valmistaja kuvailee tuoksua vain yleisesti myskiseksi.

Mietin, että monessa tunnetussa sivettituoksussa sivetti tekeekin jotain aivan muuta, kuin olen kuvitellut. Pistävyys tulee jostain muualta. Kuvittelisin, että kompleksisessa tuoksussa sivetti toimii vähän samalla tavalla kuin sormi lyijykynä tai liitupiirtämisessä - sumentaa ja sekoittaa tuoksun osia yhteen, tiivistää, sitoo ja tuo aavistuksen outoa "pahaa" hyvään.

Pakko haistella muutama klassikko uudelleen tästä näkökulmasta, sen kunniaksi tänään vaikka Shalimar. Esim. Kouroksen pistävyyden olen aina laskenut sivetin "ansioksi", mutta se taitaa olla jotain muuta.

_________________
Oh deer.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Eläimelliset tuoksut
ViestiLähetetty: 24 Elo 2013, 09:02 
Poissa

Liittynyt: 01 Heinä 2012, 18:34
Viestit: 1268
Mielenkiintoista! :shock: Mä olen myös ajatellut sivetin pistäväksi tuoksuksi. Pitänee lähteä nuuhkimaan :)


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Eläimelliset tuoksut
ViestiLähetetty: 24 Elo 2013, 10:55 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 20:24
Viestit: 3316
Paikkakunta: Helsinki
Shalimarista tuo "pahanhajuinen hengitys" löytyykin nyt helposti.

Luulen, että aikaisemmin opoponaksina pitämäni tuoksu onkin itse asiassa opoponaks + sivettimyski. Siinä on samalla jotain kiehtovaa ja jotain ällöttävää. Samoin vanilja kietoutuu tuohon halitoosiseen hajuun sillä tavalla, että en ihan osaa sanoa, tykkäänkö vai enkö. Shalimarissa sivetti myös osaltaan tukee nahkaista akkordia. Luulen, että sitä on monessakin nahkatuoksussa.

Opoponaks raaka-aineena oli aika raikkaan pihkainen, mutta luulenpa että se + sivetti + vanilja = Diptyquen Opopanax-kynttilä (huonetuoksussa mainio yhdistelmä) = Shalimarin pohja (iholla tykkään vähemmän, ja on tämä sivettisempi) = monessa muussa tuoksussa haistamani "opoponaksi".

_________________
Oh deer.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Eläimelliset tuoksut
ViestiLähetetty: 24 Elo 2013, 11:30 
Poissa

Liittynyt: 01 Heinä 2012, 18:34
Viestit: 1268
Niinpä luulen minäkin. Haistelin Bal a Versaillesia, en siedä sitä ihollani, mutta suihkauttelen joskus kirjahyllyyn (Olisiko tää sitten se mun opaponaks-kynttilä? ) Toinen tuoksuni, jossa takuulla on sivettiä, on Julio Inglesias Only, mutta siinä sivetti on miellyttävä, tammisammalen pitäessä tuoksun kuivan kirpsakkana. Ehkä makeus tuo ällöttävyyden enemmän esille? Tietysti noissa on ihan eri pitoisuuskin sivettiä.
Muoks. Haistelin sitten Shalimariakin oikein iholla. Uhh. Ei minulle, ei edes huonetuoksuksi :D


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Eläimelliset tuoksut
ViestiLähetetty: 24 Elo 2013, 19:20 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Shalimarissa on nahkaista isobutykinoleenia, jota olemmekin haistaneet raaka-aineillassa.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Eläimelliset tuoksut
ViestiLähetetty: 29 Syys 2013, 20:01 
Poissa

Liittynyt: 01 Heinä 2012, 18:34
Viestit: 1268
Nyt mä ymmärrän, miltä sivetti tuoksuu! Tajusin sen haistellessani Jickya. Monet pitävät Jickya likaisena tuoksuna, mutten ole koskaan kokenut niin tätä edt.ta haistellessani, laventeli raikastaa mukavasti. Mutta nyt löysin sen yhteisen jutun tämän ja Bal a Versaillesin välillä. En sanoisi että pahanhajuinen hengitys, ehkä paremminkin oikein likainen hiuspohja? Sellainen haju, kun ihminen ei ole pessyt hiuksiaan kahteen viikkoon.


Löytyisikö joltain vinkkiä oikein lannanhajuiseen tuoksuun? Siis hajuveteen :oops: En ole koskaan sellaiseen törmännyt.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Eläimelliset tuoksut
ViestiLähetetty: 29 Syys 2013, 20:05 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
No lannanhajuinen hmm... Sitä ihtiään on Ysatiksessa ja sitten Bulgarin Jasmin Noirissa. JN on lähinnä indolinen.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Eläimelliset tuoksut
ViestiLähetetty: 11 Loka 2013, 17:37 
Poissa

Liittynyt: 01 Heinä 2012, 18:34
Viestit: 1268
En saa Jamin Noirista lannanhajuista sitten millään. Ysatis tuli haisteltua viime viikonloppuna, ja ymmärrän, että joku kokee sen pissaisena, mutta lantaa en siitä saa. Ehkä mun ajatukseni lannanhajusta on kuitenkin myös heinäinen? Musta olisi äärettömän mielenkiintoista löytää tuoksu, joka oikeasti tuoksuu eläimelle tai niiden asumukselle. Taidanpa lähteä haistelemaan Smell Bent Lumberjack Werewolfia, joka Kamichan mielestä haisee hevosen häntäremmiltä. :D


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Eläimelliset tuoksut
ViestiLähetetty: 19 Tammi 2014, 15:48 
Poissa

Liittynyt: 19 Tammi 2014, 15:09
Viestit: 4
Kouroksen pistävyys menee mun mielestä hunajan piikkiin, joka on yllättävän terävä ja ureamainen tuoksu.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Eläimelliset tuoksut
ViestiLähetetty: 19 Tammi 2014, 16:11 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Ilmaisu "pissiä hunajaa" on aika osuva. Parhaiten nämä kaksi komponenttia löytyvät mielestäni labdanumista.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Eläimelliset tuoksut
ViestiLähetetty: 19 Tammi 2014, 18:14 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 21 Loka 2012, 00:21
Viestit: 1147
Tosiaan hunaja tuntuu olevan yhdistävä tekijä siihen,minkä itse miellän animaaliseksi.Hunaja yhdistettynä sivetti,patchouli,myski ja ehkä sitrushedelmät?Esimerkkeinä löytyy mm.Kouros,Boss nro1,Givenchy gentleman.Joku puhui edellä lannan hajusta sivetissä ja Givenchy gentleman+Kouros tuottaa ainakin mulle sitä lantaa yhdistettynä kirpeyteen,josta ollut puhetta.Boss nro1:ssä ei ole sivettiä,mutta muut komponentit löytyy ja tässä onkin ehkä selvin `virtsa`nuotti.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Eläimelliset tuoksut
ViestiLähetetty: 29 Loka 2018, 23:24 
Poissa

Liittynyt: 14 Maalis 2018, 22:35
Viestit: 32
Mites veri? Itseä kyllä kuvotuttaa ajatus verinuotista, mutta onhan tuota aika paljon vaikka sun missä, melkein jo trendiksi asti ollut viime vuosina (...10 v), tai ainakin näin olen miettinyt, kun blood accordiin törmää hyvin usein. Erite sekin... Hauskasti tämä aihe/ketju meni heti pariutumisteemoihin, mikä animalicseihin hyvin sopiikin, mutta tämä blood accord on vähän outo lintu. Why, oh why?! Ajatuksia?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Eläimelliset tuoksut
ViestiLähetetty: 10 Marras 2018, 23:23 
Poissa

Liittynyt: 14 Maalis 2018, 22:35
Viestit: 32
Orto Parisi Seminalis yhtenä vinkkinä miesmehuista kiinnostuneelle. En ole itse haistanut, mutta markkinointi on aika full on... Ja valkoiseen pulloon pakattuna, tietenkin.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group