Tänään on 29 Maalis 2024, 09:43

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 58 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 21 Huhti 2012, 18:15 
Poissa

Liittynyt: 21 Huhti 2012, 10:39
Viestit: 173
Kukkien kanssa on hankalaa se että monesti joutuu ottamaan kukat kukkina ja hajuvedet hajuvesinä. Ruusu on erittäin ihana, kestosuosikkini, mutta ei aina parhaimmillaan yhdisteltynä muuhun. Luonnossa myös kielo ja sireeni (kieltäydyn myös käyttämästä syreeni-muotoa) ovat ihania, mutta eivät ole minulle yleensä pelittäneet päälle puettavana tuoksuna. Kuusama on myös ihana, en ole sitä tuoksuista juuri älynnyt bongailla.
Sekä luonnossa että tuoksuissa freesia ja pioni passaavat oikein hyvin. Myönnetään, olen romanttisten, mutta kevyiden kukkaistuoksujen ystävä. Myös suopursu käy silloin kun olen vähän äkäinen.

_________________
http://talventuoksu.blogspot.fi/


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 23 Heinä 2012, 18:21 
Poissa

Liittynyt: 01 Heinä 2012, 18:34
Viestit: 1268
Luonnontuoksuista tykkään apilasta, syreenistä, kielosta, jasmiinista, tuomesta, kuusamasta ja suopursusta.
Hajuvesissä en voi yleensä sietää kieloa, pionia tai ruusua. (Oliko se Anna, joka puhui kaljasta? Haaleaa kotikaljaa, kyllä) Poikkeus vahvistaa säännön, rakastan Nahemaa, mutta rehellisesti sanottuna en pidä sitä ruusutuoksuna, se on vain....Nahema. Lancomen Miracle so Magicista pidän sen apilanuotin takia, muttei sitäkään juuri tule käytettyä, liikaa ruusua ja kieloa, liian tyttö.

Aikanaan metsästin hyvää syreenituoksua, L'Occitanen French Lilac tuoksuu tyttäreni mukaan Pariisilta, mutten pidä siitä ihollani. Olenkin säilyttänyt sen itselläni lähinnä tytön takia. Yksi syreeni(yyllä, aina :snooty: )tuoksu minulla edelleen on, Versacen Metal Jeans. Nimensä mukaisesti aika outo, mutta mielenkiintoinen, syreeniä, paljon muskottia ja appelsiininkukkaa.

Hajuvesissä suosikkejani ovat orvokki ja iiris, joita usein käytetäänkin yhdessä (jos olen oikein ymmärtänyt, niin iirisjuurta käytetään orvokkituoksujen tekoon?), mutta pidän myös heliotroopista ja ripauksesta tuberosaa jossain tuoksun pohjalla. Jasmiinikin menee, samoin ripaus liljaa.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2012, 01:39 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 21 Huhti 2012, 20:08
Viestit: 1314
Aloitetaan mistä en pidä. En pidä hajuvesissä laventelista, orvokista (en sitten laisinkaan!) enkä yleensä välitä ruususta. Luonto on taas eri asia. Tosin pihassamme oleva ruusu kuuluu tuoksultaan selvästi luokkaan mummoruusu. Yhden pihan ohi lenkkeillessäni huumaannun pienistä kerrotuista ruusuista, joiden tuoksu leviää monen metrin päähän. Taivaallista!

Jasmiini on makuuni tällä hetkellä liian ohut, vaikkakin pidän sen tuoksusta luonnossa. Jasmiini toki menee muiden kukkien seassa. Tuberoosasta pidän, samoin tiaresta, sireenista/syreenistä ( :whistle: ) ja hyasintista. Samaten keikarinkukasta ja jossain määrin myös frangipanesta. Kielon tuoksua rakastan niin luonnossa kuin hyvässä hajuvedessä, suosikkeina Floriksen versio ja vanha Diorissimo. Ylang ylang putoaa myös. Datura on kukka, johon toivon pääseväni tutustumaan jossain tuoksussa.

Iirikseen en ole vielä suin päin ihastunut. Suopursua en ole haistanut kuin viimeksi lapsena, en yhtään muista miltä se tuoksuu. Kuusamasta ei tietoakaan.

Vielä on paljon kukkia, joista en osaa sanoa, että miltä ne tuoksuvat hajuvesissä. En ala tähän siis erittelemään mistä kaikkien kukkien tuoksuista pidän luonnossa, koska niitähän riittää. Esimerkiksi kerrostettu unikko tuoksuu aivan ihanalle, mutta tuoksussa se usein on erilainen ja siinä on puuterisuutta ja mausteita mukana.

_________________
http://tuoksuttelija.blogspot.com/


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2012, 20:31 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 22 Heinä 2012, 19:50
Viestit: 21
Minun ikisuosikkejani aidoissa kukissa ovat pionit, sireenit, ruusut ja kukkakauppojen tuoksuliljat.

Mohnin pionikuva aiheutti tällaisen tuntemuksen: :romance-heartsthree: En ole itse vielä löytänyt sellaista tuoksua, joka auttaisi talvisin pioni-ikävään. Nestemäiset pionit ovat olleet jotenkin onttoja, niissä ei ole ollut sitä huumaavaa raskautta ja ylilyövää överiyttä, jonka koen itse kukissa olevan. Pionin nimellä ratsastavat ovat minusta tuntuneet lähinnä karkkimakeilta, plääh. Onko pionienystävillä suosituksia pioniparfyymeissä?

Sumukorento, kiitos sIreenivinkeistä! Noita Versacen Jeans-versioita tuntuu olevan liikkeellä aika hyvin näytteinä, joten taidanpa kuvauksesi innoittamana poimia Metal Jeansin, jos sellainen tulee joskus vastaan.

Ruusuissa minulla on yksi suosikki ylitse muiden - parjattua kurttulehtiruusujen sukua oleva rosa rugosa schneekoppe, jolla on ymmärtääkseni myös nimi "snow pavement". Tämä ruusu tekee kerrottuja, hennon vaaleanpunaisia kukkia, joiden tuoksu on minusta kompleksinen ja todella vahva. Minulla oli tapana edellisessä kotipaikassa tuoda mukanani sisälle yksi ainoa kukka ja asettaa se shottilasissa makuuhuoneeseen. Se riitti yksinään hajustamaan huoneen tuoksullaan :romance-heartstiny: Tästä Ruususeuran linkistä voi tutustua lajikkeen ulkonäköön: http://puutarha.net/ruususeura/a-suomi/ ... koppe.html
- Haastan haistamaan!

Tunnetteko muuten Oulujoen taimiston laatiman ruusujen "tuoksugallerian"? Se on minusta mielenkiintoinen palvelu ja hyvä apuneuvo sellaiselle, joka harkitsee kasveja puutarhaansa. Niin, siis tietenkin, jos tahtoo valita tuoksumisen perusteella.. http://www.taimisto.net/

Ja viimeisimpänä muttei vähäisimpänä: tuoksuliljat, erityisesti valkoiset. Niin, juuri ne, joita suositaan kun on ruumiita talossa. Need I say more? Jotkut ystävistäni pitävät niitä ällöttävän vahvahajuisina, mutta minä rrrrrrrakastan! Ja onneksi myös puolisoni rrrrrakastaa! Näitä me hankimme toisinaan talvisin, ja silloin kelpaa tulla kotiin, ihanaan tuoksuun :)


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2012, 21:08 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 01 Kesä 2012, 19:14
Viestit: 2426
Paikkakunta: Oulu
^ ihana posti Tuittumurmeli. Kiitos tästä.
Mää kans rakastan noita valkoisia valloittajia. Ja oon myös kokenut että ne on paukku pakkasilla aivan loistavia valintoja, jotenki sopii valkoisena lumeen ja kylmään ilmaan. Värinsä myötä siis symbolisesti myös.
ootkos haistanut tuota Divine:n Divine tuoksua. Mää löysin sen , kiitos Jaakiem:n , joku tovi sitten ja siitä tuli oitis mun suosikki. Se on upea yhdistelmä valkoisia kukkia. :romance-heartsthree:

_________________
Thougts begome things... choose the good ones!


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2012, 21:28 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 21 Huhti 2012, 20:08
Viestit: 1314
Ja kiitos Kosmoskukan, mäkin löysin Divinen :romance-inlove:

Tuittumurmeli, meidän pihan ruusu näyttäisi olevan juurikin tuo! Jonka tuoksun sanoin kuuluvan luokkaan mummoruusu tuossa pari postia sitten, kauheeta :D Mutta se on siis juurikin todella voimakas! Ja sellainen vanhanaikainen ja oikein perinteinen tuoksu siis.

_________________
http://tuoksuttelija.blogspot.com/


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2012, 22:06 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
tuittumurmeli kirjoitti:
Tunnetteko muuten Oulujoen taimiston laatiman ruusujen "tuoksugallerian"? Se on minusta mielenkiintoinen palvelu ja hyvä apuneuvo sellaiselle, joka harkitsee kasveja puutarhaansa. Niin, siis tietenkin, jos tahtoo valita tuoksumisen perusteella.. http://www.taimisto.net/


Mitä? Onko tästä pääteltävissä, että Tuittumurmelikin on pohjoisesta? Tuleeko Oulusta Suomen tuoksupääkaupunki? Eikö joku täällä päin tehnyt jonkun kukkien tuoksuluokituksenkin, vähän kuin tuoksuympyrän? Liittyykö se tuohon?

Mahtavaa, että Divinen ilosanoma leviää. Antaa hyvän kiertää. Vaikka en minä ymmärtänyt Divine-Divenea lainkaan silloin kuin sen Kosmoskukalle annoin. Hyvä, että joku ymmärtää. Onneksi tuli se samplesetti silloin tuolta tilattua.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2012, 22:09 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Jaakiem... Minä nyt odottelen näitä sokkovainujen ratkaisuja... :P

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2012, 22:13 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Sori. Täällä foorumilla on nyt niin paljon vipinää, etten ole sinne asti ehtinyt. Ihan kohta.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 25 Heinä 2012, 22:17 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Attention span of a fruit fly. :) Me that is :P

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 26 Heinä 2012, 20:17 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 22 Heinä 2012, 19:50
Viestit: 21
Kosmoskukka ja Anna: ooh, Divine on uusi tuottaja minulle, mutta tällaisen suitsutuksen innoittaman tsekkasin välittömästi samplepolicyn, huomasin 12+7 euron erän erittäin kohtuulliseksi hinnaltaan ja pistin visan vinkumaan! :happy-partydance:

Kosmokselle vielä suosikki/inhokkiruususta, että ha-haa, de gustibus jne. :)

Jaakiem: ei-jei, nyt meni sherlockismi liian pitkälle! Päinvastoin, helsinkiläisiähän minäkin. Tuo Oulujoen taimisto myy hirveän suurta määrää erilaisia ruusulajikkeita, ja oletan heidän laatineen tuoksuluokittelunsa.. ööh.. miten nyt kasvialan väki asiaan suhtautuu? No, kun kuitenkin on sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät missään tapauksessa halua tuoksuvia kasveja ympärilleen :shock: , niin kai luokitteluista on bisnekselle hyötyä. Mutta mielenkiintoisesti tuoksugalleriassa on linkki opinnäytetyöhön (pdf) vuodelta 2011 - Taija Savilaakso Oulun seudun ammattikorkeakoulun maisemasuunnittelun koulutusohjelmalle:
Lainaa:
Työn tavoitteena oli saada aikaan sanalliset kuvailut ruusujen kukkien tuoksuista. Lisäksi työssä oli tarkoitus selvittää lehtien ja muiden kasvinosien tuoksut sekä tuoksujen miellyttävyys. Termistönä oli pyrkimyksenä käyttää yleisesti hyväksyttyä ja helposti ymmärrettävää sanastoa.

Materiaali koostui 158 ruususta, jotka oli istutettu Oulujoen Taimisto Ky:n näytemaille. Tutkimusmenetelmänä sovellettiin yleistä kuvailevaa menetelmää termistön keräämiseksi ja aineiston analysoinnissa sovellettiin sisällön erittelyä ja analysointia. Varsinainen tutkimustyö suoritettiin hajuaistinvaraisesti havainnoimalla


En ole tuota lukenut, mutta on kiva juttu, että joku on tällaiseenkin asiaan paneutunut täällä Suomessa.

- Kukkatuoksujen tuoksuympyrä kuulostaa mielenkiintoiselta. Muistaako kukaan tarkemmin mistä oli kyse?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 26 Heinä 2012, 20:21 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Tuota samaa minäkin tarkoitin. Ihan kiinnostava juttu.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Lempikukkasi?
ViestiLähetetty: 02 Elo 2012, 07:31 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 22 Heinä 2012, 19:50
Viestit: 21
Divinen testipaketti saapui muuten viime maanantaina, oli nopea toimitus. Ja itse ostos, voi että! Niin uskomattoman kaunis kokonaisuus, ihan harmitti avata kääreet. Tosi viimeistelty juttu. Kiitos siis vielä vinkistä, nyt on taas vähäksi aikaa harrastettavaa.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 58 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group