Tänään on 28 Maalis 2024, 23:48

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Täydellinen kokoelma?
ViestiLähetetty: 25 Elo 2012, 12:36 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:41
Viestit: 397
Paikkakunta: Uusimaa
Minäkään en tunnustaudu keräilijäksi, käytettäväksi tuoksuja hankin. Vuosi sitten vähän innostuin mineistä, mutta nyt olen myynyt niitä pois, kun ei tule käytettyä. Lahjatuoksuja en tietenkään laita eteenpäin, vaikkei niillä hirveästi käyttöä olisikaan, sen verran tunteellinen olen.

En ole ollenkaan vaivannut päätäni tällä asialla, fiiliksen ja rahatilanteen mukaan tehnyt hankintoja.. Luulisin, että tulen käyttämään samaa periaatetta kuin muun kosmetiikan kanssa, eli jokin roti pysyy, kun pitää mielessä omat realistiset säilytysmahdollisuutensa. (En minä varmaan noita kaikkia luomivärisävyjäkään tule koskaan käyttämään loppuun..)

_________________
Sinistä pintaa


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Täydellinen kokoelma?
ViestiLähetetty: 25 Elo 2012, 15:53 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Tällainen kirjoitus asian tiimoilta tuli vastaan.

"This isn’t funny. The only thing I’ve seen men collect in this quantity is baseball cards, wine bottles or whiskey. Most people would look at the amount of cologne I’m storing and think, 'he has a problem'. This brings me to the question for the day: When is a fragrance collection big enough?"

Kirjoittaja määrittelee optimaalisen kokoelman perushemmolle näin.

"If you figure that you’ll have a couple for warm weather, the same for cold weather, some for casual wear and some more formal, and perhaps two or three that are your 'go-to' scents for confidence when attracting someone else, you should probably settle on around ten or so scents that you’ll repeatedly use and enjoy. For most people, that’s probably an optimal top-end number that doesn’t lend itself to a crazy set of decisions in the morning."


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Täydellinen kokoelma?
ViestiLähetetty: 25 Elo 2012, 16:55 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 10 Huhti 2012, 14:29
Viestit: 1492
Jaakiem kirjoitti:
Tällainen kirjoitus asian tiimoilta tuli vastaan.
Kirjoittaja määrittelee optimaalisen kokoelman perushemmolle näin.

...you should probably settle on around ten or so scents that you’ll repeatedly use and enjoy. For most people, that’s probably an optimal top-end number that doesn’t lend itself to a crazy set of decisions in the morning.


tigrushka kirjoitti:
Ja niin uskomattomalta kuin se saattaa kuulostaa, nykyisen kokoelman kanssa on paljon helpompaa kuin sen noin kymmenisen tuoksua käsittävän kanssa, joka minulla oli ennen kuin kunnolla hurahdin tähän harrastukseen.


Eli minun kohdallani tämä menee tasan päinvastoin. Silloin, kun tuoksuja oli se kymmenisen, moni aamu meni kiroillessa, kun ei löytynyt juuri sitä sillä hetkellä ja siinä mielentilassa oikeaa tuoksua, nyt taas kun niitä on parisataa, minulla ei ole koskaan mitään ongelmia valita, vaan tilanteeseen kuin tilanteeseen löytyy ns. täsmätuoksu. 8-)

En siis taida olla perushemmo(tar) ;)

_________________
Crouching tiger, hidden flacon


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Täydellinen kokoelma?
ViestiLähetetty: 25 Elo 2012, 18:37 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 01 Kesä 2012, 19:14
Viestit: 2426
Paikkakunta: Oulu
^ en minäkään. Aina löytyy jotain, ja nyt ku mulla poitsut on kasvanut orastavaan buberteetti ikään, yksi jo kovasti rakastaa nuuskia mun putelleja. Käyttäjiä sieltäkin kyllä varmasti löytyy. Ja nyt ku on tullu noita goutaleitakin hommattua mitä voi talon miesväki myös käyttää, niin jospa mää saisin vähän apua noiden käyttämisessä. Mut Tigrun kans samaa mieltä, jeah, on mistä valita jus siihen tunteeseen mikä on kun herää, tai jos kaipaa jotain tiettyä fiilistä, tuoksu auttaa sen tuomaan kun vaan tietää mikä on "lääke" mihinkin. :mrgreen:

_________________
Thougts begome things... choose the good ones!


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Täydellinen kokoelma?
ViestiLähetetty: 25 Elo 2012, 19:00 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 10 Huhti 2012, 14:29
Viestit: 1492
Kosmoskukka kirjoitti:
on mistä valita jus siihen tunteeseen mikä on kun herää, tai jos kaipaa jotain tiettyä fiilistä, tuoksu auttaa sen tuomaan kun vaan tietää mikä on "lääke" mihinkin. :mrgreen:


Juurikin näin :obscene-drinkingcheers:

Tämä sama "vika" näkyy mm. siinäkin, että kaapissa on oltava lukuisia eri teelaatuja, joista sitten voi valita sen juuri sillä hetkellä maistuvan sortin. :mrgreen: Ex-duunissa sain aina kuulla päivittelyjä, kun avasin kaappini: "Mikä ihmeen teekauppa sulla oikein on siellä?!"

_________________
Crouching tiger, hidden flacon


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Täydellinen kokoelma?
ViestiLähetetty: 26 Elo 2012, 17:05 
Poissa

Liittynyt: 21 Huhti 2012, 10:39
Viestit: 173
Sumukorento kirjoitti:
Mä vierastan sanaa kokoelma, ehkä siksi, että veljeni on Keräilijä: postimerkkejä, vanhoja rahoja, milloin mitäkin. Tuoksut ovat kuitenkin ennenkaikkea käyttöön, ainakin minulle.


Kiitos tästä, oivalsin juuri jotain mikä lisäsi huomattavasti suvaitsevaisuuttani. Mulle tuoksut on myös käyttökamaa eikä talolla, nenällä, todennäköisyydellä törmätä siihen joka päivä lähikaupassa tai aina edes laadulla ole merkitystä, jos tuoksu kolahtaa. Minulle parhaiden tuoksujen kohdalla ei ole edes välttämöntä, että se tuoksuu hyvälle (silloin tarvitaan kyllä ehkä vähän sitä laatuakin). Mutta välttämätöntä on, että se tuntuu joltakin korvien välissä, iholla ja varpaissa asti. Käyn tuoksuja vähitellen läpi omien kiinnostusteni ohjaamana. Jos jokin klassikko tai harvinaisuus ei yhtään alustavasti nappaa, pääsen listallani sinne asti ehkä joskus vuoden 2020 loppuun mennessä. Kiinnostus tuoksun alkuperää kohtaan herää vasta kun olen jo todennut sen hyväksi jos silloinkaan.

Sanotaan nyt suoraan, että olen pitänyt tuoksujen keräämistä pitkään aika snobina hommana. Myös se, että kokoelmaan kelvollisen tuoksun ei pitäisi mielellään tulla kadulla vastaan jonkun toisen käsikynkässä, nostattaa edelleen hieman niskakarvoja. Mutta ehkä meitä on tuoksujen kuluttajina ainakin kahta eri sorttia. On niitä jotka käyttävät ja keräävät tuoksuja ja niitä jotka lähinnä käyttävät. Kukaan joka ei ole kiinnostunut keräämään jotakin artikkelia, voi tuskin koskaan kunnolla ymmärtää, miksi se on toiselle tärkeää. Esimerkiksi mieheni mielestä voisimme ihan hyvin myydä kaikki meillä olevat vanhat muumimukit ja maksaa niillä asuntolainan lyhennykset ainakin ensi kesään asti :shock: Sen hän saakin tehdä, heti kun ruumiini on kylmentynyt. Keräilyssä ei ole mitään vikaa, osalle meistä tuoksu vain on hieman sitä litkua avarampi kokemus. Minulle se ei ole, mutta ehkä voin vielä kehittyä ihmisenä.

Avautuminen päättyy.

_________________
http://talventuoksu.blogspot.fi/


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Täydellinen kokoelma?
ViestiLähetetty: 28 Elo 2012, 16:02 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Oon tigrushkan linjoilla siinä, että täydellinen tuoksukokoelma on sellainen, josta löytyy vaihtoehto jokaiseen tunnelmaan ja mielialaan. Olen huomannut, että omasta kokoelmastani puuttuu vielä yksi hapan ja lempeä tuberosa sekä yksi kirpeä ruusu (Mallen Une Rose). Valitsen myös usein vihreitä, energisoivia tuoksuja, joten niitä voisi olla kokoelmassa lisää. Balenciagan l'essence toimisi hyvänä viherorvokkina. Kaipaisin myös enemmän teetuoksuja.

Valtavan kokoelman haalimisessa arveluttaa lähinnä yksi juttu: tuoksujen säilyvyys. Ei ole mukava ajatus investoida satoja (tuhansia?) euroja tuoksuihin, joita ei ehdi käyttää ennen kuin ne vanhenevat.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Täydellinen kokoelma?
ViestiLähetetty: 28 Elo 2012, 17:26 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 10 Huhti 2012, 14:29
Viestit: 1492
Eeva kirjoitti:
Valtavan kokoelman haalimisessa arveluttaa lähinnä yksi juttu: tuoksujen säilyvyys. Ei ole mukava ajatus investoida satoja (tuhansia?) euroja tuoksuihin, joita ei ehdi käyttää ennen kuin ne vanhenevat.


Tätä on tullut mietittyä, mutta toisaalta taas oma kokemus ja havainnot kertovat, että oikein säilytettyinä (pimeässä ja viileässä) tuoksut säilyvät jopa vuosikymmeniä. Epäilen vahvasti, että usein tuoksujen pilaantumisen syynä on se, että niitä säilytetään kylpyhuoneessa (huomattavia lämpötilan vaihteluita) tai kampauspöydällä. Pari havaintoa on toisaalta myös siitä, että tuoksu haihtuu avaamattomasta pullosta.

_________________
Crouching tiger, hidden flacon


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Täydellinen kokoelma?
ViestiLähetetty: 28 Elo 2012, 17:59 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Mä taidan olla just sellainen hölmö, joka säilyttää kampauspöydällä. Siihen ei paista aurinko ja viileääkin on, mutta onhan se silti valoisa paikka. Missä/miten säilytätte - tigrushka ja muut - pullojanne? Voisin ehkä kaivata vinkkejä...


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Täydellinen kokoelma?
ViestiLähetetty: 28 Elo 2012, 18:14 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 01 Kesä 2012, 19:14
Viestit: 2426
Paikkakunta: Oulu
mulla on kaapissa/ vitriinissä, missä ei ole lasisia ikkunoita, puisessa, sisällä sielä piilossa. Ja sitten aina vessan peilikaappiin vaihtelen mitä milloinkin käyttelen vähä ku "enempi".
Mutta kylppärissä ei oo koskaan (ei siellä oo kyllä peilikaappiakaan hehheh ).

_________________
Thougts begome things... choose the good ones!


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Täydellinen kokoelma?
ViestiLähetetty: 28 Elo 2012, 18:19 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 10 Huhti 2012, 14:29
Viestit: 1492
Säilytän tuoksut proosallisesti alkuperäisissä pakkauksissaan (vaate)kaapissa. Ne näkevät päivänvaloa ainoastaan silloin, kun otan ne esiin suihkauttaakseni tai sipaistakseni niitä iholleni.

_________________
Crouching tiger, hidden flacon


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Täydellinen kokoelma?
ViestiLähetetty: 28 Elo 2012, 18:27 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 21 Huhti 2012, 20:08
Viestit: 1314
Ne tuoksut, joilla on laatikko, ovat laatikoissaan yhdellä pöydällä ja ne joilla ei ole laatikkoa, ovat sellaisen ison laatikon sisällä. Sitten muutama tuoksu (aarteet, esim.mummuni Diorissimo) on vaatehuoneessa jossa on pimeän lisäksi viileää.

Haaveilen sellaisesta tummasta puisesta ovellisesta seinäkaapista, johon tuoksut saisi kauniisti sisälle. Ne näyttäisivät upealta, siitä olisi helppo ihailla ja valikoida ja ne olisivat pimeässä. Jonain päivänä, jonain päivänä ;)

_________________
http://tuoksuttelija.blogspot.com/


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Täydellinen kokoelma?
ViestiLähetetty: 28 Elo 2012, 18:56 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 20:24
Viestit: 3316
Paikkakunta: Helsinki
Minulla tuoksut ovat kampauspöydän kaapissa - toki välillä myös pöydällä, etenkin kun intoudun käyttämään tuoksua pidemmän aikaa.

_________________
Oh deer.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Täydellinen kokoelma?
ViestiLähetetty: 05 Syys 2012, 13:04 
Poissa

Liittynyt: 21 Huhti 2012, 10:39
Viestit: 173
Eevan tapaan täälläkin kaivattaisiin enemmän tee-tuoksuja. Tarkoituksena olisi löytää yksi tai kaksi(höm oikeasti 3-4) teetuoksua joilla pärjäisin pidempää, mutta kun niitä on niin monenlaisia :think: Tällä hetkellä hyllyssä pyörii samplesettinä mm. Jo Malonen Tea Series, jota en ole vielä ehtinyt kuin pikaisesti testailla, mutta odotan innolla.

_________________
http://talventuoksu.blogspot.fi/


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Täydellinen kokoelma?
ViestiLähetetty: 05 Syys 2012, 13:09 
Poissa

Liittynyt: 21 Huhti 2012, 10:39
Viestit: 173
Niin, täydelliseen kokoelmaan kuuluu muuten ehdottomasti täydellinen säilytyspaikka. Luksus, jonka puuttumisen olen huomannut rasittavaksi nyt kun sitä ei muuton jäljiltä ole. Jonkinlainen kaappi tai vitriini pitäisi kyllä olla. Saisikohan vaatehuoneesta nipistettyä yhden avohyllyn pullokäyttöön. Jos ehtisin järjestää pullot sinne ennen kun mies tulee kotiin, se ei jaksaisi ruveta enää siirtämään niitä... :think:

_________________
http://talventuoksu.blogspot.fi/


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 35 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group