Tänään on 19 Maalis 2024, 13:51

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 119 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 05 Tammi 2013, 16:56 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Joulu 2012, 03:55
Viestit: 867
Paikkakunta: Tampester
Tämä lienee hyvä ketju esittäytyä, olen taustaillut täällä salaa jo jonkun tovin mutta loin tunnukset vasta nyt. :)

Kiinnostukseni tuoksuihin alkoi jo joskus lapsena, kävin aina haistelemassa salaa mummon ja äidin hajuvesiä, ja taisin olla alle kouluikäinen kun aloin saamaan heiltä ja tädiltäni mini- ja jämäpulloja laidasta laitaan. Osa oli näitä perus Yves Rocherin tuoksuja joita on ollut varmaan kaikilla, ja luksuksesta pitävältä tädiltä sain sitten sellaisia tuoksuja joita en muuten olisi kyllä osannut koskaan hankkia. Vaikka olen aina pitänyt hajuvesistä, en ole kova käyttämään niitä arjessa etenkään. Olen vähän varovainen siinä että en aiheuta mitään hajuhaittoja ympäristölle, kotona ja iltamenoissa sitten revittelen voimakkaammilla ja erikoisemmilla tuoksuilla. Ei ole kukaan ainakaan vielä valittanut, paitsi allerginen ja astmaatikko puoliso välillä kakistelee noille kotikokeiluille. :whistle:

Erikoisempien tuoksujen, ja tuoksujen analysoimisen saralla olen aivan täysi noviisi. En ole kovinkaan hyvä tunnistamaan tuoksunuotteja, vaan saan lähinnä erilaisia mielikuvia ja tunnelmia tuoksuista irti. Nuottien ja ainesosien tunnistamista olisikin kiva alkaa kunnolla opettelemaan, sillä on vaikea keskustella tuoksuista mitenkään järkevästi muuten. En ole ehkä koskaan, tai ainakaan pitkään aikaan oikein uskonut mihinkään yksiselitteiseen sukupuolijatotteluun tuoksuissa, sillä olen aina pitänyt useista miesten tuoksuista ja eräs miespuolinen perhetuttu on käyttänyt aina myös naisille suunnattuja tuoksuja. Mukavaa että monet tuoksutalot on viimein heränneet tähän että niitä ei tarvitse välttämättä markkinoida kummallekaan sukupuolelle erikseen.

Ainiin, täällä kun on tuosta HSP:stä puhuttu niin voisin mainita vielä että mitään diagnoosia minulla ei siitä kyllä ole, mutta minullakin on aistiyliherkkyyksiä. Herkkyys aistiärsykkeille riippuu päivästä, ja osan niistä olen osannut kääntää voitoksi, mutta en ole ehkä se helpoin asuinkumppani tämän takia. Puoliso on joutunut mm. ostamaan elokuvia ja pelaamista varten kunnon kuulokkeet, sillä joinain päivinä meinaan tulla hulluksi ja agressiiviseksi niistä äänimaailmoista, ja toisina päivinä esimerkiksi kaupassa käymisestä ei tule yhtään mitään. Uskon tuon aistiyliherkkyyden omalla kohdallani liittyvän tarkkaavaisuushäiriöön, tai kumpi nyt johtaakaan kumpaan hankala sanoa. :D

_________________
http://haistaite.com/


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 06 Tammi 2013, 13:16 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 20:24
Viestit: 3316
Paikkakunta: Helsinki
Tervetuloa, Calypso!

_________________
Oh deer.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 06 Tammi 2013, 20:04 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 20:13
Viestit: 1140
Tervetuloa mukaan foorumille ja keskusteluihin calypso! :greetings-wavegreen:

Minullakin oli aluksi ihan selkeästi tuoksuihin liittyviä mielikuvia ja tunnetiloja enemmän, kuin kykyä erottaa eri nuotteja sen enempää toisistaan kuin tuoksuistakaan. Jännästi sitä nenä (tai aivot kai oikeasti) oppivat koko ajan enemmän ja tarkemmin analysoimaan mistä tuoksut koostuvat, mitä kaikkea sieltä tuoksupilvestä erottaa. Tosin en aina edes halua keskittyä siihen mitä yksittäisiä osasia tuoksusta voi löytää, vaan nautin vain kokonaisuudesta sellaisenaan ja sen tuomista elämyksistä.

_________________
Le Monde des Rêves
“Time you enjoy wasting is not wasted time.”


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 07 Tammi 2013, 04:51 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Joulu 2012, 03:55
Viestit: 867
Paikkakunta: Tampester
Kiitos! :greetings-wavingyellow:

Olen usein miettinyt tuota tuoksunuottien tunnistamista tai mielikuvia joita tuoksuista herää, että onkohan se miten helposti opeteltavissa oleva asia. Ehkä pitäisi alkaa harjoittelemaan sitä, sillä on vaikea keskustella kenenkään kanssa tuoksuista kun se jää sellaiseksi oudoksi fiiliksien kuvailuksi. Usein minulle herää esimerkiksi vain mielikuvia kirpeistä marjoista, vetisyydestä tai jostain puuterisesta, tai jossain tapauksissa kun kyseessä on helposti tunnistettavat nuotit niin löydän ruusun, appelsiinin, persikan tai vastaavia. Tai sitten ihan selkeästi olen tunnistavinani jonkun tutun tuoksun, mutta en osaa pukea sitä sanoiksi tai verrata mihinkään muuhun. :think:

Jos jollain on ideaa siitä mistä kannattaisi aloittaa nenän ja aivojen treenaaminen, ja mieluiten edullisesti, niin olisin kyllä kiitollinen. Seikat jotka tässä täytyy ottaa huomioon on sitten se, että olen nettitilaamisen armoilla sillä en asu pääkaupunkiseudulla enkä matkustele usein. Tässä kaupungissa on vain Sokos Emotion, Stockmann Beauty ja Kick's ja vaikka niissä usein ramppaankin niin ei noiden valikoimissa ei ole kyllä kehumista.. Tai sitten vika lienee minussa, mutta en ole huomannut itsessäni mitään kehitystä haistelemalla niitä samoja pulloja uudelleen ja uudelleen. Ehkä pitäisi olla järjestelmällisempi ja kirjata joskus jotain ylös? :D

_________________
http://haistaite.com/


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 07 Tammi 2013, 07:17 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 20:24
Viestit: 3316
Paikkakunta: Helsinki
Oletko lukenut tätä ketjua?

Hyviä pointteja monessa viestissä, erityisesti Jaakiemin ensimmäisessä on siitä, miten haistelua ja nuottien tunnistamista voi kehittää.

_________________
Oh deer.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 07 Tammi 2013, 23:50 
Poissa

Liittynyt: 05 Tammi 2013, 17:28
Viestit: 32
Tuoksukiinnostus syntyi samaan aikaan kuin kosmetiikkakiinnostuskin - nuoruuden kynnyksellä. (kiitos, Yves Rocher!) Vanhemmilta lahjoina saadut hajuvedet ruokkivat makua ehkä toisella tavalla klassiseen suuntaan kuin Yves Rocherin 'helpot' Magnolia, Chevrefeuille ja muut 80-luvun lemmikit.
Ruotsin laivalta saamani Leonard'sin Tamango (hieno tuoksu muuten!) on yhä tallessa ja käyttökelpoinen. Sain myös nuorelle tytölle suunnatun kevyen kukkakimpputuoksun, jota en muista nyt nimeltä, mutta se on paljon hienostuneempi kuin nykyajan 'hattarat' ja geneeriset litkut.

En välitä koskaan tuoksua liian voimakkaalle, mutta kevyt vieno tuoksahdus on se, mikä on mukava jättää muistona leijumaan.

Arvostan Yves Rocheria sen tuoksujen runsauden takia, mutta itse en enää niistä välitä. Nyt kiinnostuksena ovat enemmän klassikkotyyppiset ajattomat luomukset. Yllättäen moni 'kevyt' tuoksu saa miulle päänsäryn, mutta monet mausteiset, vahvemmat eivät... Esim. Givenchyn Amarige ja sen kaltaiset ovat turvallisia ja viihtyisiä.
Suosikkeja on laidasta laitaan, niin tunnetuilta kuin vähemmän tunnetuilta merkeiltä. Tunnetila ja tilanne ratkaisevat.
Valikoimassa on noin 30 erikokoista tuoksua, ja olen kerännyt ja säilytellyt niitä pakkauksissaan maasta ja asunnosta toiseen pyrkien suojaamaan ne kolhuilta parhaani mukaan :P

Hauska kuulla aina uusia vinkkejä ja tuoksumerkkejä, mutta yritän pitää tämänkin harrastuksen nyt kuosissa, enkä tilaa heti sampleja kaikista täällä esitellyistä ihanuuksista ...


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 08 Tammi 2013, 09:47 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 01 Kesä 2012, 19:14
Viestit: 2426
Paikkakunta: Oulu
Tervetuloa kaikille uusille tulokkaille minunkin puolestani. Ihanaa että tuoksufoorumi tulee entistä enempi tutuksi ja harrastajat löytää toisiaan. Tevetuloa :happy-cheerleadersmileygirl:

_________________
Thougts begome things... choose the good ones!


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 10 Tammi 2013, 17:08 
Poissa

Liittynyt: 10 Tammi 2013, 15:57
Viestit: 33
Hyvät tuoksugurut! Fooruminne on kerrassaan mainiota luettavaa! Olen sitä jonkin aikaa itsekseni lueskellut sieltä täältä, ja päätin oudossa päättäväisyyden puuskassa avata sanaisen arkkuni.
Kuulun ilman muuta noviisikategoriaan, vaikka tuoksurakkauteni on perua kaukaa viime vuosituhannen puolelta.
Pitkän rauhallisen kauden jälkeen tuoksuhistoriani uusin vaihe käynnistyi loppusyksystä etsiskellessäni vanhaa rakasta Balmainin Vent Vert -tuoksua. Netistä löytyi uusi versio sekä, mikä vielä tärkeämpää, osuin Gogolin blogiin ja sitä kautta foorumille. Taivashan siinä aukeni! Yhtä jos toista pientä on tullut hankittua, kiitos hyvien vinkkienne... Mikä ihana harrastus, etenkin näin pimeänä vuodenaikana.
:P (Olen täysin tottumaton hymiöihin, tämä toivoakseni ilmentää hyväntahtoista iloa.)


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 10 Tammi 2013, 18:34 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
:aalto:
Tässä hyväntahtoista iloa sinnekin päin. Tervetuloa!


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 10 Tammi 2013, 19:26 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 20:13
Viestit: 1140
Tervetuloa Gaia ja Maruela! :obscene-drinkingcheers:

Minullakin oli nuorena Tamango ja siitä on jäljellä pullonpohjalliset. Haistelin sitä jokin aika sitten ihan vaan korkista ja aika tujulta tuoksui. Nyt tuntuu jotenkin omituiselta, että olen käyttänyt joskus nuorena tyttönä melkoisen voimakkaita tuoksuja, jotka nykyään tuntuvat suurimmaksi osaksi melko tappavan vahvuisilta. :D

_________________
Le Monde des Rêves
“Time you enjoy wasting is not wasted time.”


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 10 Tammi 2013, 22:09 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Tervetuloa kollektiivisesti kaikille uusille!
Kun aloitin vuosi sitten tuoksublogin, tavoitteena taisi olla... tuplata? tuoksuista innostuneiden suomalaisten määrä.
(Kahdesta neljään tai neljästä kahdeksaan?).

Blogi muuttui foorumiksi ja tavoitteisiin on päästy ja reippaasti plussallekin 8-)
Tämä on mahtava paikka ja foorumilaisten kollektiivinen tuoksukaappi on pökerryttävän laaja.
Tapaamiset, reissut, näytevaihdot ja kaikenlainen yhteishengailu on varmasti avartanut kaikkien horisontteja.
Älkää säikähtäkö ihmisten asiantuntemusta - jokainen meistä on joskus aloittanut ihan nollasta.

Toivottavasti tunnette olonne kotoisaksi ja saatte täältä vinkkejä, vaihtareita ja lisää innostusta!


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 10 Tammi 2013, 22:34 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Joulu 2012, 03:55
Viestit: 867
Paikkakunta: Tampester
Kamicha kirjoitti:
Oletko lukenut tätä ketjua?

Hyviä pointteja monessa viestissä, erityisesti Jaakiemin ensimmäisessä on siitä, miten haistelua ja nuottien tunnistamista voi kehittää.


Kiitokset linkkivinkistä, pitääpäs kahlata läpi. :) Heti ekaa viestiä lukiessa ymmärrän miksen ole aikaisemmin paljoakaan edistynyt, en ole systemaattinen enkä kirjannut mitään ylös.

_________________
http://haistaite.com/


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 11 Tammi 2013, 00:25 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 20:13
Viestit: 1140
calypso, ei tarvitse olla systemaattinen eikä kirjata mitään ylös. Voi tehdä niin jos haluaa ja se sopii itselle. Minä olen joissakin asioissa ärrrrrsyttävän pedantti, mutta mm. tässä tuoksuhommassa olen todella huithapeli ja ryntäilen sinne tänne lähes päättömästi. Mitään ei tarvitse eikä ole pakko, ihan saa omaan tahtiinsa ja omalla tavallansa asiaa harrastaa. Ei ole oikeata tai väärää tapaa. :enkeli:

Tuolla mainitussa ketjussa on enemminkin vinkkejä siitä mikä voi olla avuksi ja mikä on toiminut toisilla. Jokainenhan sitten voi poimia sieltä sen mikä itselle sopii.

_________________
Le Monde des Rêves
“Time you enjoy wasting is not wasted time.”


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 12 Tammi 2013, 19:23 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Joulu 2012, 03:55
Viestit: 867
Paikkakunta: Tampester
Olet Mohn ihan oikeassa, ei olekaan pakko eikä se ole itselleni ominaista. Mutta jostain syystä ajattelen että sillä tavalla oppisin tuoksujen maailmaa parhaiten, eikä tarvitsisi olla aina mutun ja hataran muistini varassa. :P Mutta tosiaan, veikkaan että vaikka kuinka aikeeni olisi olla systemaattinen niin sitä tuskin tapahtuu, vaikka haluaisinkin. Taidan siis jatkaa tällä "huithapelilinjalla" niin kuin tähänkin saakka. Se mitä haluaisin siitä huolimatta tehdä, on hankkia itselleni esimerkiksi nuo paljon puhutut Chanelin Exclusivet ja Guerlainin samaten, näytekokoina siis. Ja paljon muutakin.. Olisi kiva tietää nimittäin omakohtaisestikin mistä täällä oikein puhutaan! :handgestures-thumbsup:

_________________
http://haistaite.com/


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 22 Tammi 2013, 18:44 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 10 Joulu 2012, 11:16
Viestit: 11
Paikkakunta: Helsinki
Niin joo, tännekin pitäisi kai esittäytyä, vaikka esittäytymisketju oli toisaallakin. Samoja juttujakin on tullut kerrottua muutamaan muuhun ketjuun, mutta kerrataan, jottei keneltäkään vain jäisi kuulematta. :D

Mistä mun kiinnostukseni alkoi? Kysytään ensin, mikä on mun kiinnostukseni taso.
Tuoksumakuni on jotain, mitä sanon teinimäiseksi, epähienostuneeksi tai muuksi vastaavaksi. Vaikka mä kuinka nuuhkisin, en mä opi pitämään juuri muusta. Kuitenkin mussa palaa halu tietää vähän lisää, vähän kaikesta. Kosmetiikkahörhönä toki myös tuoksuista. Musta ei varmasti saa tänne mitään tuoksugurua koskaan (hei, mä poltan myös tupakkaa, katotaan uudestaan sitten, kun lopetan...) mutta mä ainakin saan tästä irti tietoa minulle hieman vieraammasta tuoksujen maailmasta. Jos oikein hyvin sattuu, löydän vielä jotain uutta ja kivaa, jonka kyljessä ei lue helppo ja varma Escada.

Hihi, rohkeasti tulen tänne täysin erilaisista tuoksuista tykkäävänä, ja tylsäähän se olisi, jos kaikilla olisi sama maku.

Mutta niin, mistä tämä alkoi? Mun ensimmäinen tuoksuni oli Anais Anais -miniatyyri, jonka sain 5-vuotislahjaksi. Tuosta seuraava tuoksu oli ensimmäinen, josta tykkäsin - Cacharelin LouLou, joskus tosiaan aivan lapsena. Molemmat äidin kempparista, siksi noin nuori ikä. Eihän niitä silloin käytetty kuin meikkileikeissä.

Ihmisten ilmoilla aloin tuoksuja käyttämään ala-asteen lopussa. Silloin käytiin läpi Yves Rocherin Les Plaisirs Naturet, joita tuoksuteltiin vielä yläasteellakin. Seiskaluokalla vuonna 2001 vanilja ja kookos olivat parasta, ne sellaiset, jotka muodostuivat ns. pissistuoksuiksi vasta vuotta-paria myöhemmin meillä päin. Kasiluokalla alkoi jo niiden ällömakeus tökkiä ja yhä enemmän se tökki, kun ne alkoivat yleistyä liikaa. Silloin yläasteella kuvioihin tulivat mukaan Escadan Island Kiss, joka oli ensimmäinen ihan normaalin tuoksun hinnoissa oleva, jonka ostin itselleni. Aiemmat kaikki olivat äidin liikkeestä poistuneita testereitä. Escadan Island Kiss oli muistaakseni toinen täysikokoinen tuoksu, jonka kulutin loppuun - ensimmäinen oli Lancômen Ôui! jota mulla on yhä toinen pullo. Molempia rakastan yhä, eli tuoksumakuni jäi sitten pysyvästi tuonne yläasteen loppuun.

Mun olisi kuitenkin mahdollista saada varmasti enemmän irti sekä niistä tuoksuista, jotka jo omistan, että täysin ventovieraista, jos vaan lähden reippain mielin tänne hurjaan tuoksutietoisuuden ylempiin kerroksiin - ainakin nyt sen verran, mitä tämä tupakoitsijan nenä nyt haistaa. Typeränä ihmisenä aloitin tupakanpolton yliopistossa ja nyt sen on huomannut oikeasti vaikuttavan hajuaistiin. Alkuvuosina en huomannut.

Et joo, moi, oon Sonia.

Ja niin, ehkä hienoin saavutus ikinä olisi oppia heittämään jostain nuottikuvauksista suorilta, pidänkö oletettavasti jostain tuoksusta - eli tilaamaan netistä sokkona. Vielä en osaa.

_________________
Tyttö ilman helmikorvakorua -blogini: http://girlwithoutapearlearring.blogspot.com/
- Sekalaista hömppää kosmetiikasta


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 119 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group