En tiedä kuuluuko nyt ihan aiheeseen, mutta sain tänään kaksi kirjettä tullista. Toinen oli aika arvattava, Anthropologie/LeLabot matkalla valloista. Tullasin ne ihan suosiolla ja nopsasti nettipalvelussa.
Mutta se toinen. Paketti Hong Kongista. En mä sieltä ole mitään tilannut. Soitin tulliin, tai siis yritin, se numero, johon piti soittaa, sanoi, että kyseiseen henkilöön ei nyt saada yhteyttä. No, päätin, että sen täytyy olla Taiwanista tilaamani muoviatomiser-paketti, jonka hinta on n. kympin. Yritin soittaa tulliin siihen nroon, johon piti, jos ei tullattavaa. Ei saada yhteyttä. Päätin, että täytän siis nettilomakkeen. Kaikki hyvin, kunnes kysyttiin tuotekoodia. Älä laita sinnepäin, vaan soita, sanottiin. Soitin uuteen numeroon. Automaatti vastasi, ja parin valinnan jälkeen olin jonossa. Asiakaspalvelussamme on ruuhkaa, odota. Odotin yli puoli tuntia, kunnes ystävällinen karjalan murretta puhuva täti vastasi. Selitin tilanteen, ja hän totesi, etteivät lähetysmaat läheskään aina vastaa sitä, mistä tilattu, ja alkoi etsi koodia. Tyhjiä pulloja. Lasisten koodi löytyisi, mutta muovisia? Ei sellaisille ole koodia. Mihin niitä käytetään? Selitin. No kun ovat kuitenkin muovia, jos hän antaa tällaisen muovisia keittiötarvikkeita-koodin? Kiitin, tein lomakkeen loppuun ja lähetin. Ei maksua, mutta tullin täytyy ensin käsitellä lomake, ja päättävät sitten, lähetetäänkö paketti eteenpäin.
Karjalaistäti parka, parhaansa yritti. Mahtavat olla työntekijätkin turhautuneita näistä uusista säädöksistä?
|