Tänään on 28 Maalis 2024, 15:47

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 06 Touko 2013, 11:04 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:22
Viestit: 660
Paikkakunta: Jyväskylä
Samaten Flowerbomb Extremessä ambran pitäisi mukamas näytellä isoa roolia, mutta minusta se on enemmänkin bentsoiini+vanilja(+patsuli) ilman ambran tuntua. Mutta ehkä se ambra pitää sinne nuottiluetteloon pistää, jos rakennuspalikat ovat oikeat...


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 22 Touko 2013, 19:15 
Poissa

Liittynyt: 01 Heinä 2012, 08:20
Viestit: 196
Näitä iisejä everyday ambrojahan on myös Balmainin Ambre Gris ja Yves Rocherin Voile D`Ambre. Ensimmäinen muuntuu iholla aika puuteriseksi, valkoinen suklaa tulee mieleen, jälkimmäinen muistuttaa paljon L`Occitanen Ambraa, täyteläinen ja pehmeä ja sulautuu nätisti ihon tuoksuun. Muistuttaa myös hieman Calvin Kleinin Obsessionia, siitä tulee hiukka ysärivibaa.

Myös Gresin Ambre De Gabochard on varsin kelpo ambratuoksu, pehmeä, lämmin ja hienostunut. Sopii loka-marraskuun kylmiin iltoihin.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 22 Touko 2013, 19:56 
Poissa

Liittynyt: 01 Heinä 2012, 18:34
Viestit: 1268
Anissa kirjoitti:
Näitä iisejä everyday ambrojahan on myös Balmainin Ambre Gris ja Yves Rocherin Voile D`Ambre. Ensimmäinen muuntuu iholla aika puuteriseksi, valkoinen suklaa tulee mieleen, jälkimmäinen muistuttaa paljon L`Occitanen Ambraa, täyteläinen ja pehmeä ja sulautuu nätisti ihon tuoksuun. Muistuttaa myös hieman Calvin Kleinin Obsessionia, siitä tulee hiukka ysärivibaa.

Myös Gresin Ambre De Gabochard on varsin kelpo ambratuoksu, pehmeä, lämmin ja hienostunut. Sopii loka-marraskuun kylmiin iltoihin.


Hui kauhistus näitä maku- ja nenäeroja! Iisejä? Ambre Gris on minulla äärettömän kitkerä (vaihdoin pois), Voile d'Ambre taas oksettavan opopanaxinen, L'Occitanen ambrasta tykkään :D

Ambre de Gabochard on minunkin nenääni ok.

Suosikkiambrojani ovat HdP Ambre 114 ja CN Scent Intense. Myös Boucheron Troublen ja Moschino Couturen drydownit ovat mielestäni upean ambraisia, vaikka taitavat olla benzoin-vanilja-seetriä.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 22 Touko 2013, 20:16 
Poissa

Liittynyt: 01 Heinä 2012, 08:20
Viestit: 196
^Mä olen kyllä aika ambrojen heavyuser, että ehkä siksi ne tuntuu mulle ihan arkiperusseteiltä. :D


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 22 Touko 2013, 22:21 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:22
Viestit: 660
Paikkakunta: Jyväskylä
Sumukorento kirjoitti:
Suosikkiambrojani ovat HdP Ambre 114 ja CN Scent Intense. Myös Boucheron Troublen ja Moschino Couturen drydownit ovat mielestäni upean ambraisia, vaikka taitavat olla benzoin-vanilja-seetriä.

Ambre 114 on kyllä ihanan herkullinen, mutta mie koen sen lähes poikkeuksetta jotenkin liian tukahduttavana. Vähän kuin paksu villapeitto, jonka läpi on hankala hengittää ja saada raitista ilmaa. Joku ilmavampi ambra onkin hakusessa... Ambre Russen puolestaan taisin kokea liian eläimellisenä ja alultaan turhan alkoholisena, jotta se kovin helposti miulle käyttötuoksuksi muuttuisi.

Lisäksi mies oli Ambre 114:stä sitä mieltä, että se haisee nukeille tai barbeille. Suhtaudun sen mielipiteisiin tosin aika varauksella, koska hajuaistinsa on välillä tupakan korruptoima.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 24 Huhti 2014, 12:11 
Poissa

Liittynyt: 12 Loka 2013, 10:43
Viestit: 99
toxu kirjoitti:
Monelle ei ole edes selvää mitä ambra tarkoittaa. Olen siitä itsekkin ollut aikanaan ihan sekaisin, mutta se on sittemmin jotenkuten selkiytynyt...

Ambra-tuoksu ei siis tarkoita meripihkaa. Se ei tarkoita valaan oksennusta. Mitä se siis tarkoittaa..?

Ensin oikein vastannut saa palkinnoksi käytetyn sillinruodon. Onnea matkaan.


Vaivasin taas tämän epäselvän asian kanssa päätäni kun ei työtkään kiinnostanut. Eikös AMBRA englanniksi AMBERGRIS nyt sitten meinaa sitä valaan tai kaskelotin suolistoeritettä

EDIT. tai no antaa olla. tämä juttu on ihan persiistä


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 24 Huhti 2014, 12:57 
Poissa

Liittynyt: 05 Loka 2013, 04:00
Viestit: 838
Paikkakunta: Perä mettä
Ambergris on sitä valaseritettä, tai tuoksuissa synteettistä korviketta. Muusta en tiedä höykäsen pöläystä :D

_________________
Blogi: Hierochloë arctica

Fragrantica


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 24 Huhti 2014, 13:58 
Poissa

Liittynyt: 12 Loka 2013, 10:43
Viestit: 99
Joo ei kait tuolla niin väliä jos saisi edes jotain tolkkua. mutta olisko se jotenkin niin että puhuttaessa suomeksi Ambrasta(virheellisesti?) tarkoiteitaan tuoksua jotka sisältävät labdanum, benzoin ja vanilla, jotka ovat englanniksi yhtä kuin Amber.. Joka ei siis tarkoita ainakaan tässä yhteydessä meripihkaa :think: :D


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 24 Huhti 2014, 15:38 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:22
Viestit: 660
Paikkakunta: Jyväskylä
Häikäistynyt kirjoitti:
puhuttaessa suomeksi Ambrasta(virheellisesti?) tarkoiteitaan tuoksua jotka sisältävät labdanum, benzoin ja vanilla, jotka ovat englanniksi yhtä kuin Amber

Siis näin minä ainakin olen tuota käyttänyt.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 24 Huhti 2014, 18:31 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 27 Loka 2013, 00:17
Viestit: 160
Paikkakunta: Oulu
Häikäistynyt viittaa tässä varmaankin siihen "virheeseen", että esim. Google translatea käytettäessä ambergrisin suomennokseksi tulee nimenomaan ambra (korjaa toki jos olen väärässä).

Omalta osaltani on kyllä sanottava, että minä olen kyllä aina luullut, että engl. amber on suomeksi tuoksuissakin meripihka. Aina sitä näköjään oppii jotain uutta! Jos nyt olen noista aikaisemmista viesteistä ymmärtänyt oikein, niin varsinainen :text-blondmoment: :han tässä on taas ollut. Omaa virhettäni voin kuitenkin ehkä puolustella sillä, että muutama vuosi sitten jossain (suomalaisessa) naistenlehdessä oli jokavuotinen tuoksujuttu ja siinä mainittiin erään tuoksun nuottilistassa myös meripihka. Lisäksihän esim. Fragrantican nuottilistoissa on amberin kohdalla meripihkan kuva. Vähemmästäkin sitä menee sekaisin... Korjatkaa nyt, jos olen tässäkin ymmärtänyt jotain väärin!


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 24 Huhti 2014, 21:32 
Poissa

Liittynyt: 12 Loka 2013, 10:43
Viestit: 99
Jaa mä siis luulin että ambra on englanniksi ambergris. Pettämätön lähde wikipedia sanoo:
Ambra on kaskelotin suolistosta peräisin oleva erite.
Gogolin ykkössivulle postaama artikkeli sanoo:
Ambergris is a naturally occurring material that is often wrongly associated with amber scents. Expelled from sperm whales, it has a salty, animalic quality, it is very rare and expensive and it is the only animal substance still in use in perfumery today
(jos siis ymmärsin oikein ambergris tulee valaasta)

Joten näiden tietojen perusteella olisi "väärin" puhua ambrasta viitaten: labdanum, benzoin, vanilla(nämä kolme siksi englanniksi koska en löydä suomennosta kaikille) Koska Ambra=valaan erite, Amber=labdanum, benzoin, vanilla.

Ennen kuin jatkan sanokaa että mokasin


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 24 Huhti 2014, 21:44 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 20:24
Viestit: 3316
Paikkakunta: Helsinki
Suomeksi kyllä sekä valaan eritettä, että tuota pihka-vaniljakomboa nimitetään ambraksi, kumpikaan ei ole väärin. Hämäävää kyllä. Englanniksi pitäisi kyllä erotella ambergris - amber.

Labdanum = näkyy käytettävän ihan labdanum-pihkaa suomeksi, kasvilla on kyllä suomenkielinenkin nimi, kistus (lat. Cistus suku)
Benzoin = bentsoepihka

Kivettynyt meripihka ei tuoksu.

_________________
Oh deer.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 24 Huhti 2014, 21:50 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 27 Loka 2013, 00:17
Viestit: 160
Paikkakunta: Oulu
Tuosta ambergris'stä näkyy suomeksi myös muotoa harmaa(-)ambra.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 24 Huhti 2014, 21:57 
Poissa

Liittynyt: 12 Loka 2013, 10:43
Viestit: 99
No hämäävää kylläkin. Siitä en nimittäin löytänyt mitään viitteitä että tuota kolmenkomboa sanotaan myös ambraksi. Joka siis pääpointtina tässä


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 24 Huhti 2014, 22:11 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 27 Loka 2013, 00:17
Viestit: 160
Paikkakunta: Oulu
Häikäistynyt kirjoitti:
No hämäävää kylläkin. Siitä en nimittäin löytänyt mitään viitteitä että tuota kolmenkomboa sanotaan myös ambraksi. Joka siis pääpointtina tässä


Tuota miekin jäin vähän miettimään. Siis sitä, että mihin perustuen tuota ambra-sanaa käytetään noista kolmesta? Löytyykö tuo määritelmä/käännös jostakin? (Älkää nyt ottako sitten nokkiinne tästä. Mua ainakin kiinnostaa noin yleisesti aina miten jokin asia on saanut alkunsa. Tässä tapauksessa miten/kuka/milloin on tuota termiä/sanaa alettu käyttää...) Liittyykö tämä jotenkin sanan amber monikkomuotoon (jollain kielellä)?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group