Tänään on 28 Maalis 2024, 20:35

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 24 Huhti 2014, 22:27 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Perfumeshrinesta löytyy hyvin tietoa asian tiimoilta.

Ambra tulee varmaan puheeseen, koska se on niin monessa tuoksun nimessä.

Itse ajattelisin myös, että taustalla on kielikysymyksiä. Englannin kielisessä tekstissä puhutaan amberista, mutta latinalaislähtöisissä teksteissä kuten italiassa ambrasta. Lähtösana lienee ambrosia. Mitään amberia ei italiassa ole, vaan vain ambra tai sitten ambra grigia, jos puhutaan harmaa-ambrasta. Yritin katsoa Perfume shrinestä, että onko siellä käytetty ambraa hakusanana missään vaiheessa, mutta sitä sanaa ei englannin kielisessä blogissa ole käytetty muuta kuin ehkä tuotenimissä.

Ehkä tämän on vain tällaisen pienen kielialueen ongelmia, kun luemme niin monen kielisiä tekstejä. Nuo suomenkieliset suomennokset kuten meripihka ovat vain yksinkertaisesti hämmentäviä. Mikään tuoksu meripihkalta. Ehkä täällä ei ole muita fossiilisia resiinejä nähty.

Olen jostain lukenut, että alkuperältään ambra voi tarkoittaa sekä ns. tätä meidän ambraa eli resiinikolmikkoa tai sitten valaan jätöksiä. Itse olen ottanut tavaksi puhua ambergrisistä, silloin kuin sitä tarkoita, ettei minkäänlaista sekaantumisen vaara ole.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 24 Huhti 2014, 22:40 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 27 Loka 2013, 00:17
Viestit: 160
Paikkakunta: Oulu
^Tuo kielijuttu oli hyvä ja selventävä. Kiitos, Jaakiem! Jotain tuollaista mullakin tuli mieleen.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 24 Huhti 2014, 22:57 
Poissa

Liittynyt: 12 Loka 2013, 10:43
Viestit: 99
^^Ok. No se selittää näitä mahdollisia sekoiluja. Hitusen se oli kiven alla tosin


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 25 Huhti 2014, 00:20 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 12 Loka 2012, 09:22
Viestit: 660
Paikkakunta: Jyväskylä
Ja siis ainakin suomalaiset jälleenmyyjät puhuvat sujuvasti ambrasta, kun tarkoittavat vaikutelma joka tulee noista kolmesta, eli eivät tee eroa ambran ja ambergrisin välillä. Tarttunee myös tuoksuharrastajien kielenkäyttöön. Ne satunnaiset meripihkamaininnat tuntuvat lähinnä käännösmokilta, kun on käännetty sanasta sanaan jotain tuntematta aihepiiriä (miun mielipiteeni..).


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Ambrat!
ViestiLähetetty: 25 Huhti 2014, 15:37 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 27 Maalis 2012, 15:37
Viestit: 485
Siis ööö luulen, että ambergris tai ambregris tarvitsisi oman ketjunsa. Ambra se ei ainakaan ole :shock:

_________________
http://otavainu.blogspot.com/


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 35 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group