Tänään on 20 Huhti 2024, 01:33

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 15:41 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 10 Huhti 2012, 14:29
Viestit: 1492
Aigu kirjoitti:
Tigrushka: Kohta 5. Alan ammattilaisena (Olen myynyt mainstream-tuoksuja vuosikausia) voin sanoa, että en voisi olla enempää samaa mieltä. Mainstream-tuoksujen kanssa tuoksuharrastus on vähän sama asia kuin harrastaisi viinejä maistelemalla hanapakkauksista. :P No ei nyt ihan, mutta melkein. :)


:lol:

Olen useammin kuin kerran onnistunut närkästyttämään (useimmiten amerikkalaisia) tuoksuharrastajia julkkistuoksuboikotillani. Koska en ikimaailmassa menisi ostamaan britneyspearsparishiltonkatieprice-"parfyymiä", en edes vaivaudu testaamaan niitä. Koko julkkistuoksuilmiö on minulle niin vastenmielinen (ja tähän on pakko lisätä, että en laske esim. Etat Libre d'Orangen Eau de Protectionia ja Like Thisiä tähän kategoriaan kuuluviksi), etten halua tukea sen olemassaoloa millään tavalla. Kun alkoi tulla palautetta tyyliin "TODELLINEN hajuvesiharrastaja testaa KAIKKIA tuoksuja" ja "MINÄ rakastan hajuvesiä NIIN paljon, että kokeilen KAIKKIA", totesin, etten myöskään ruokaile McDonaldsissa. :roll:

Minulle yksi olennaisimpia asioita tuoksussa (sen ilmeisen eli sen, miltä se tuoksuu minun ihollani lisäksi) on, että se on rakkaudella tehty, että sen luomiseen on uhrattu muitakin ajatuksia kuin että kuinka paljon ja kuinka nopeasti sen myynnillä kartutetaan firman kassaa.

Juttelin kerran yhden saksalaisen tuoksuharrastajan kanssa siitä, että monet "isojen talojen" uutuustuoksuista on mitä ilmeisimmin suunniteltu niin, että ne eivät juurikaan "kehity", vaan tuoksuvat alusta loppuun samalta. Tällä ilmeisesti "palvellaan" kärsimätöntä ja tuoksuja tuntematonta asiakasta, jolla ei ole aikaa eikä kiinnostusta odotella puolta tuntia ja kuulostella, mitä jännää sitten tapahtuu. Ilmeisesti tällaisia tuoksuja yhdistää jokin kemikaali, koska jo pitkään minusta on tuntunut epämiellyttävältä kulkea tavaratalon tai tax freen parfyymiosaston läpi, koska siellä leijailee yhtäaikaa makea ja pistävä pilvi, joka sattuu nenään.

_________________
Crouching tiger, hidden flacon


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 17:47 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 20:24
Viestit: 3316
Paikkakunta: Helsinki
Gogol kirjoitti:
Toinen Musta Leski ilmoittautuu.
Kourosta päälle ja bussiin!!!

OT kaikesta - mun blogini on kuolemassa käsiin. Paitsi että en kerkeä kirjoittaa sitä entiseen tahtiin, kävijämäärä on laskenut viimeisten viikkojen aikana kuin lehmän häntä kymmenesosaan lähtötasostaan. Kyllä varmasti tavoitamme krliittisen massan 20 vuorokausikävijällä!

Eli ihan oikeasti - kaikkein kriittisin juttu musta on pohtia yhdessä viisain aivoin, ovatko blogit säilyttämisen arvoisia (esim juuri massakasvatusfunktionsa vuoksi) ja miten siihen päästäisiin.


Gogol - kävijämäärien seurannassa pitää ottaa huomioon myös kausivaihtelu - ja lukijakunnan vakiintumisesta johtuvat ilmiöt. Seuraatko blogisi feedin tilaajamäärää? Kausivaihtelussa näkyy aivan selvästi aina esim. loma-ajat - kyllä, aikuiset ihmiset surffaavat varsin ahkerasti työaikana...

_________________
Oh deer.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 18:09 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:53
Viestit: 943
Voin sanoa suoraan ja rehellisesti, että minussa on aina ollut pientä elitistin vikaa mitä tulee joihinkin harrastuksiini. Musiikissa olen aina kotiutunut parhaiten sellaisiin tyylilajeihin ja yhtyeiden tuotantoon, joita suurin osa ystäväpiiristäni ei tunne lainkaan. Mun musiikkimakuni on ainakin joskus nuorempana paikoin mätsännyt paremmin vanhojen setien kuin teinityttöjen kanssa.. Ennen piti nähdä kamala vaiva löytääkseen jokin tietty levy. Uuden mielenkiintoisen artistin löytäminen riippui pitkälti vain hyvästä tuurista. Mitään ei tarjoiltu valmiina. Nykyään on Spotify, Wikipedia ja YouTube.

Rakastan musiikkia, mutten silti pysty kuuntelemaan kuin muutamaa radiokanavaa. :lol: Niin simppeliä se vaan on tuoksujenkin kanssa. Toki tuoksuista voi olla kiinnostunut äärimmäisen laajalla skaalalla, mutta laatu on se mitä moni meistä hakee eikä sen pitäisi olla mikään ihmetys..

Journalistisesta näkökulmasta tämä ilmiö voisi olla mielenkiintoinen, ja olisi ihan fantsua leimautua naureskeltavaksi nörtiksi. Toisaalta on mukavaa pysyä omissa oloissaan tässä pienessäkin piirissä. En kaipaa ylimääräistä julkisuutta.

_________________
Oopiumiluola
Une femme sans parfum est une femme sans avenir.
- Coco Chanel


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 18:45 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Voisin sanoa tuota ihan samaa. Mainstream-shitti tuntuu suorastaan turhauttavalta nykypäivänä. Chanelin on sortunut helpon rahan tavoitteluun ja esimerkiksi Chance eau tendre ja bleu ovat todellisia taiteellisia helpon rahan rimanalituksia. Diorilla tuntuu taas olevan pallo aivan totaalisesti hukassa. Esimerkiksi Miss Dior -sarja on laitettu totaalisesti uusiksi ja monet vanhat käyttäjät eivät enää tunnista entistä lempituoksuaan. Anyway...tätä Cotyn suoltamaa tuubaa ei viitsi oikeasti enää haistella. Tosin paremmatkin tuottajat sortuvat rahan houkutukseen. Esimerkiksi Shakiran tuoksu on Puigin tuottama. Puig valmistaa nimittäin mm. Nina Riccit ja Pradat.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 21:04 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Juttelin hiljattain ystäväni kanssa hajuvesistä. Ystäväni on opiskellut aromaterapiaa ja tuntee esim. Frantsilan eteeriset öljyt hyvin. Ystäväni kertoi lukevansa toisinaan suomalaisia tuoksublogeja, mutta totesi ettei kommentoi niitä, koska ne ovat niin älyttömän asiantuntevia, niissä viljellään parfyymialan terminologiaa ja mennään tosi syvälle. "Hajuvedet kiinnostaa periaatteessa, mutta mulla ei riitä asiantuntemus siihen puoliakateemiseen keskusteluun", ystäväni summasi.

Mä en koe olevani "oikea" tuoksuharrastaja vaan enemmänkin tuoksubloggaajien bändäri. Mutta voin sanoa, ettei tähän tuoksukeskusteluun ole ihan helppo liittyä, olipa sitten aloittelija tai aromaterapeutti. Tänne palstalle ja sitä ympäröiviin blogeihin kirjoittaa älyttömän asiantuntevaa, sivistynyttä ja analyyttista jengiä, jonka terminologiassa viljellään tuoksuslangia, nichebrändejä valtameren takaa sekä viittauksia korkeakulttuuriin. Se nostaa taatusti perushajuvesidiggarien kynnystä osallistua - ja toisaalta kiehtoo heitä (meitä) ihan älyttömästi. Mitään massiivista yleisöryntäystä tähän skeneen tuskin siis tarvitsee yhtäkkisesti pelätä.

Mäkin koen tän keskustelun välillä tosi haastavana, ja olen aivan äimän käkenä asiantuntevuudestanne. Tämä huolimatta siitä, että olen asunut tuoksuasiantuntijan kämppiksenä, käynyt koulua Diptyquen flagship storen naapurissa ja nuuskuttanut Lutenseja Palais Royalissa. Tiedän valmiiksi, mikä on aldehydi, tai mitä tarkoitetaan tuoksun projektiolla tai sillagella, tai mitä tarkoitetaan kun tuoksua kuvaillaan "chypreksi". Silti tuoksuista kirjoittaminen on aivan saa-ke-lin vaikeaa.

Luulen muuten, että joku pieni peruskurssi tuoksuista voisi vetää aloittelijoita Helsingissä ("Parfyymien historia, raaka-aineet ja tuoksuryhmät aloittelijoille" tms.) Sitä kautta näihinkin keskusteluihin voitaisiin saada lisää jengiä mukaan. Tuoksuihin perehtyminen kirjallisuuden ja The Perfume Courtin sample setien kautta on aikaavievää, kallista ja vaatii hirveästi viitseliäisyyttä.


Viimeksi muokannut Eeva päivämäärä 14 Huhti 2012, 21:42, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 21:15 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:41
Viestit: 397
Paikkakunta: Uusimaa
^Eeva kuvasi jälleen minunkin tuntemuksiani hyvin :). Mutta suurella mielenkiinnolla luen kuitenkin.

Osallistuisin kurssille, vaikka kirjoja lueskelenkin ja puljaan ahkerasti näytteiden kanssa.

Ehkä tuoksusanasto-thread olisi paikallaan, mistä esim. satunnainen ohikulkija ja noviisi voisi nuo chypret ja sillaget pikaisesti tarkistaa?

_________________
Sinistä pintaa


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 21:40 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Mainio idea! Yritetään laatia tuoksuaakkoset! Onkohan hiistely meidän aloittelijoiden vika? Toxu on osannut jo poistua siitä, vai mitä (paras luonnehdinta: tuoksu joka sopii Siwa-käynnille ja Karjalan kanssa).


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2012, 22:14 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Todella hyvä idea, hellin! Tuoksusanastosta olisi apua itse kullekin.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 15 Huhti 2012, 13:14 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:53
Viestit: 943
Eeva, tuo on surullinen ilmiö suorastaan. :| Tuoksut kuuluu kaikille. Niistä keskustelu kuuluu kaikille. Tämä ei ole -eikä se saa olla - "pätijöiden" maailma.

Mä en ole akateeminen. En edes "puoliakateeminen". Lukiokin jäi kesken. Koulumaailma ei ollut mun juttu.

Kun saisi tänne A-Z Guiden sivulta 569 alkavan osion.. Paljon apua olisi jo siitäkin.

_________________
Oopiumiluola
Une femme sans parfum est une femme sans avenir.
- Coco Chanel


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 15 Huhti 2012, 13:22 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Yritän palata lähemmäs maata, jos olen sen pinnalta irtautunut. Toisaalta täytyy sanoa että tämä on nimenomaan friikkipalsta - joka suuntaan. Suomi24:ssa on ihan kiva Tuoksut-palsta jos haluaa hehkuttaa Beyoncén uusinta (jota mulla on juuri ranteella), eli puhutaan täällä siten kuin itse haluamme ja kuinka meitä kiinnostaa.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 15 Huhti 2012, 13:39 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:53
Viestit: 943
Koska Beyoncen ja Lutensin väliin mahtuu aika iso maailma ei auta kuin toivoa, että blogejakin syntyisi enemmän.

_________________
Oopiumiluola
Une femme sans parfum est une femme sans avenir.
- Coco Chanel


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 15 Huhti 2012, 16:01 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 10 Huhti 2012, 22:49
Viestit: 391
Paikkakunta: UK
Ajattelin noudattaa kiss & tell-agendaa toukokuussa ja maata niin Bieberin, Perryn, Anistonin, Usherin kuin Beyoncenkin kanssa. Toivottavasti en saa tauteja. Kuva

_________________
Tuoksut videolla. Suihkuta ja nauti.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 15 Huhti 2012, 16:39 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Gogol kirjoitti:
Yritän palata lähemmäs maata, jos olen sen pinnalta irtautunut. Toisaalta täytyy sanoa että tämä on nimenomaan friikkipalsta - joka suuntaan. Suomi24:ssa on ihan kiva Tuoksut-palsta jos haluaa hehkuttaa Beyoncén uusinta (jota mulla on juuri ranteella), eli puhutaan täällä siten kuin itse haluamme ja kuinka meitä kiinnostaa.


Joo, ja uskoisin, että friikkiys ja asiantuntevuus ja tietty rima myös kiehtoo ihmisiä. Mua ainakin kiehtoi. En olisi itsekään tässä, jos keskustelu olisi pelkkää "ääää millä hajuvedel saisin pokattuu yhen Jarzan AUTTAKAA!" Itse asiassa jopa Basenotes on mielestäni liian tyhmä (Tsekkaa Jos Et Usko: aloittelija-osaston college-keskustelu).

Mutta siis pointtini on, ettei tähän friikkikeskusteluun ei ole ihan helppo myöskään tulla mukaan, eli Toxun painajainen alakerran Ramista tuskin käy heti toteen. Yhtenä syynä on varmaan se, että parfyymeista ei ole etabloitunutta tapaa keskustella suomeksi, paitsi naistenlehtien "oletko sporttinen sitrustyyppi" -keskustelut. Me tässä luomme yhdessä juuri nyt sitä uutta parfyymidiskurssia, kuten Vasilisa taannoin totesi. Toisena syynä on luultavasti se, että vaikka meikkaamiseen, ihonhoitoon, aromaterapiaan jne. liittyviä kursseja tarjotaan Suomessa tavarataloissa ja hoitoloissa ja kansanopistoissa, olen harvoin törmännyt parfyymiopastukseen. Tässä olisi ekä Mr. Aigulle bisnesideaa..?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 15 Huhti 2012, 20:55 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Ajattelin nyt vastata ketjun alkuperäiseen kysymykseen.

Tuoksuharrastukseni alkoi yli kolmekymmentä vuotta sitten. Minulla ei ole mitään ensimmäistä kirkasta muistikuvaa hajuvesistä, vaan tuoksumuistikuvat alkavat melkein kaksivuotiaasta hoitotädin oriental chypre -tuoksusta (jälkeenpäin minulla on sellainen olo), äidin Dioramasta, isoäidin Madame Rochasista jne. Nämä suuret klassikot Chanel 5 mukaanlukien ovat voimakkaasti muokanneet tuoksumieltymyksiäni. Lapsena tuli myös haisteltua paljon Yves Rocherin tuoksuja. Ne olivat helppo tapa päästä sisälle jollain tavalla hajuvesimaailmaan ja 80-luvulla high end -tuoksut eivät olleet ihan jokapäiväistä kauraa.
Ruotsinlaivareissuilta oli pakko tuoda aina yksi tai useampia tuoksuja. Tuoksuvalikoima vaihteli karmeista halpiksista, pappatuoksujen kautta 90-luvun muotituoksuihin. Itse olen työskennellyt pitkään mainstream-tuoksujen kanssa, enkä ole koskaan ehtinyt kokea Sirkka-Liisa-niche-vaihetta. Yksi suuri syy sille on, että kaapit ovat pullistellet ihan älyttömiä määriä korruptiolahjoja tms. jolloin uusien tuoksujen tilaaminen/ostaminen olisi tuntunut tuhlaukselta. Viitisen vuotta sitten aloin tutustua parfyymiraaka-aineisiin eteeristen öljyjen kautta ja sittemmin löysin yhteistyökumppanin ranskalaisesta parfyymitalosta ja lanseerasin oman tuoksumerkin.
Suhteeni tuoksuihin tuntuu olevan jatkuvassa käymistilassa, enkä oikeasti tiedä, mihin päin olen menossa. Niche-tuoksuja tulee tietysti ranskanreissuilla haisteltua ihan övereihin saakka, mutta itse en ihan enää koe itseäni puhtaaksi tuoksujen kuluttajaksi. Tuoksuyrittäjänä urani on vasta alussa ja en osaa itsekään vielä sanoa, minne päin olen menossa. No - oman tuoksumakuni ja signatuurini jo tunnen ja sitä haluan kehittää. Täällä tuoksufoorumilla on ilo keskustella samanhenkisten ihmisten kanssa. Ilo on myös se, että minun ei itse tarvitse kokea ja haistella kaikkia mahdollisia tuoksuja, kun joku muu voi tehdä sen puolestani. Ilo on myös minulle se, että foorumilaiset jakavat tunnelmiaan ja runollisia analyysejään meidän muiden kanssa. Itse päädyn nykyään analysoimaan tuoksuja puhki. Välillä täytyy toki pysähtyä ja antaaa itselleen lupa lumoutua tuoksuista.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: 15 Huhti 2012, 22:24 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
[OT] Luin uudelleen oman viestini ja se kuulosti tosi tylyltä. Anteeksi kaikki (ja disclaimer: olen ollut aktiivinen parin viestin verran Suomi 24:llä). Tää menee vähän OT joten avaan uuden ketjun tuoksudiskurssille ( disclaimer 2: en ole opiskellut mitään alaa jossa olisi selitetty mitä diskurssi on. Kysyin asiaa kerran mieheltä mutta on aina mahdollista että se sananselitti väärin :D :D :D )

Vielä pari sanaa. Tämä foorumi on hyvä paikka, koska täällä on hyvää jengiä. Analyyttinen Aigu, tukkijätkä/pinup Kamicha, klassikko-Tiia tatskoineen, kukkea Eeva, hillitön-hillitty Vasilisa, runollinen Jaakiem, Toxu josta ei saa selvää, Innostuva Mohn ja monta muuta. En mä oikeastaan kaipaa että mun kanssa ollaan samaa mieltä tai puhutaan samalla tavallakaan - kunhan puhutaan, edes asian vierestä. [/OT]


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 82 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group