Tänään on 19 Maalis 2024, 07:08

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Chypre
ViestiLähetetty: 30 Touko 2012, 15:15 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Wikipedia sanoo näin: Chypre, pronounced: [ʃipʁ] or [ʃipχ], is the name of a family (or concept) of perfumes that are characterised by an accord composed of citrus top-notes, a floral middle, and a mossy-animalic base-note derived from oak moss and musks. Chypre perfumes may be modified by other notes such as patchouli (most often), vetiver, labdanum, ambergris and sandalwood oil.[1]

Mistä tunnistat chypren? Minkälaisia ovat modernit chypret? Onko olemassa miesten chyprejä? Ovatko nahkatuoksut tämän alalaji?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 30 Touko 2012, 23:35 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Ehdin jo surra että maailmasta loppuvat parfyymikirjat kesken, kunnes tajusin lukevani niitä väärällä kielellä.
Tässä ote Elizabeth de Feydeaun kirjasta Les parfums - histoire, anthologie, dictionnaire
Kohdasta Chypre:

1. Venuksen kotisaari Kypros, joka oli myös parfyymikaupan keskus - Montalen läskin arabiäijän kollegat siellä myivät ja vaihtoivat Egyptistä ja Aasiasta tuotuja tuoksuja
2. Keskiaikainen munkkien valmistama virkistävä kasvovesi
3. Parfymoitu puuteri rokokooperuukkien huoltoon (sana elää edelleen italian termissä cipria) - tuoksutettu yleensä iiriksenjuurilla ja valkohankajäkälällä (kirjassa on myös resepti ko. puuterin valmistukseen)
4. Se Cotyn tuoksu vuodelta 1917 joka on chypré-perheen kantaäiti, jossa oli valkohankajäkälän, labdanumin, patsulin ja bergamotin nelisointu.
5. tuoksuperhe, toiseksi suurilukuisin kukkaistuoksujen jälkeen, joka polveutuu Cotyn Chyprestä.
Ja nyt kirjan runoratsu alkaa laukata: chypret tuoksuvat metsän kostealta aluskasvillisuudelta. Chypreissä yhdistyy kylmä ja kuuma ja valo ja varjo, tuli hitchcockilaisen jään alla, kuuma ja tuhma tango.
Nykychypreistä on eläinnuotit kitketty pois valmistusrajoitusten vuoksi, ne ovat nykyään keveämpiä ja läpikuultavampia ja hedionilla korvataan usein jasmiinin indoli. Tyypillisiä moderneja chyprejä ovat Coco Mademoiselle ja Narciso Rodriguez for Her.

Onko huomenna chypre-päivä? Kuka lähtee mukaan? Asu vapaa mutta chypre...


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 30 Touko 2012, 23:39 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Olisi kiva testata onnistuisiko sitä tunnistamaan chypre-tuoksuja tuon mielikuvan avulla. Myös ideasi siitä, että voitaisiin leikkiä sointujen tekemistä oli mahtava.

Olisin valmis vaikka chypre-viikkoon, mutta Fragrantica-listan läpi selattuani huomasin, ettei minulla ole yhtään tämän lajin tuoksua kotona. Perfume shrinessa on ollut muuten mielenkiintoinen juttu siitä, että onko miesten chyprejä oikeasti olemassa.


Viimeksi muokannut Jaakiem päivämäärä 30 Touko 2012, 23:46, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 30 Touko 2012, 23:45 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Onko kellään jemmassa tammisammalta (edit: valkohankajäkälää) jossain muodossa? Mulla on vaikka mitä, mutta se taitaa uupua...

Jollei mieleni muutu, taidan pöyhiä chypre-laatikoitani huomenna. Huomenna on :mummo: -päivä, tiedoksi kaikki :tosipappa: :t ja piilo- :mummo: :t!


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 30 Touko 2012, 23:48 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Mä ajattelin tunnistavani jo chypren tuosta sitrus-kukka-sammal/patsulista. Mutta sitten taas hämmennyn. Fragrantican mukaan esimerkiksi Ormonde Woman on Chypre. :?:

Mutta olen valmis huomiseen Chypre-päivään!


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 30 Touko 2012, 23:49 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 22:53
Viestit: 943
Mä en ole koskaan kokeillut Mitsoukoa iholle asti. Ehkä vihdoin pitäisi..

_________________
Oopiumiluola
Une femme sans parfum est une femme sans avenir.
- Coco Chanel


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 30 Touko 2012, 23:50 
Poissa

Liittynyt: 02 Huhti 2012, 12:26
Viestit: 782
Paikkakunta: Helsinki
Mä kans valmis chyprettämään!


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 30 Touko 2012, 23:57 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Kävin vielä alaryhmät läpi. Ei löytynyt paljon sen paremmin. Mulla on yksi kukkachypre, Scent intense, mutta sitä en jaksaisi millään, koska se on niin musta patsuli. Toinen vaihtoehto olisi hedelmächypre Azemour les Oranges, josta mulla varmaan on sample jossain. Olisin halunnut aloittaa tutustumisen ihan peruschyprellä.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 31 Touko 2012, 00:00 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Tässä se Perfume shrine juttu, jonka mainitsin. Mitkä ovat teidän mielestänne parhaimmat chypre-tuoksut?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 31 Touko 2012, 00:13 
Poissa

Liittynyt: 02 Huhti 2012, 12:26
Viestit: 782
Paikkakunta: Helsinki
Jaakiem kirjoitti:
hedelmächypre Azemour les Orange.


Mielikuva on muuten heti erilainen jos kirjotetaan sitrus-chypre, vaikka hedelmiä sitruksetkin tietenkin ovat.

Tämä on mun suosikki, ja seuraava pullohankinta.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 31 Touko 2012, 00:15 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 21 Huhti 2012, 20:08
Viestit: 1314
En käynyt läpi alaryhmiä, mutta Fragranticasta kun Chypren alla olevia tuoksuja katsoin, niin Eau d´Italie olisi sellainen, tammisammalta siinä itse asiassa ja se mulla olisi. Enkä ole haistanut sitä vielä! Eli chypre päivä täälläkin huomenna!

_________________
http://tuoksuttelija.blogspot.com/


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 31 Touko 2012, 00:22 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
mukael kirjoitti:
Tämä on mun suosikki, ja seuraava pullohankinta.


Eli sillä mennään sitten huomenna.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 31 Touko 2012, 00:35 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Bois de Jasminilta löytyy aika selkeä näkemys, mikä on chypre. Tekstin mukaan se on viiden nuotin sointu.

"Olfactively, the classical chypre is defined as a combination of five notes—citrus (often bergamot), floral (classically, rose or jasmine), woody (often patchouli), oakmoss, amber and/or musk."

Kirjoittaja listaa myös mielestään tärkeimmät chypret. Laitan ne tähän, jos joku haluaa lähteä niistä liikkeelle.
Balmain Jolie Madame
Caron Tabac Blond
Chanel Cuir de Russie
Chanel Cristalle EDT
Miss Dior and Diorama
Estée Lauder classics such as Azurée and Private Collection
Guerlain Chant d’Arômes
Parfums Grès Cabochard
Robert Piguet Bandit
Rochas Femme
Hermès Calèche
Jean Couturier Coriandre
Sisley Eau du Soir
Paloma Picasso Mon Parfum.
Chanel 31 rue Cambon
Sisley Soir de Lune
Acqua di Parma Iris Nobile Eau de Parfum
Serge Lutens Rose de Nuit
Hermès Parfum des Merveilles
Lanvin Rumeur
Hermèssence Poivre Samarcande.

Chypre-noviiseille hän suosittelee näitä:
Hermèssence Poivre Samarcande
Chanel 31 rue Cambon
The Different Company Bois d’Iris.

Miehillä hän suosittelee kommentissaan näitä:
Guerlain Derby
Hermes Bel Ami
Chanel Pour Monsieur (supposed to be the closest chypre to Coty Chypre)
Goutal Sables
Dior Jules
YSL Kouros
Lauren Polo
Bogart Furyo

Mitä sanoo Aigu, meidän chypre-asiantuntijamme?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 31 Touko 2012, 10:07 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Tervetuloa :mummo: :ilemaan.

Kun omistaa paljon tuoksuja, ei ikinä tiedä mitä laatikosta löytyy.
Nyt näköjään löytyi vintage Cotyn Chypre EdT-versiona. Ei hajuakaan miltä ajalta mutta tuoksu tuoksuu 50- tai 60-luvulta (peräisin TPC:n Classic Old School Chypre Samplerista).

Hitchcockilainen blondi kuvaa tätä tuoksua yllättävän hyvin. Ajattele Grace Kellyä.
Vaaleat hiukset sileällä lakatulla nutturalla, virheetön meikki, punainen ruususuu, virheetön luusto.
Ulkokuori alkuun jopa kasvosaippuanpuhdas. Veikkaan että sinä on aldehydeihin verhoutunut bergamotti aamupesulla.

Sen jälkeen tuoksua hallitsee sointu, joka on päältä viileä ja alta lämmin. (Musta Coco Mademoiselle tavoittaa saman erittäin hyvin.) Alla on lämpöä, pehmeyttä ja aluskasvillisuutta - Gracella taisi olla aika villi yksityiselämä ennen ruhtinattareksi ryhtymistä

Coco Mademoisellessa on saman viileänlämmin kontrasti, mutta moderni Coco Mademoiselle on paljon hedelmäisempi, bergamotti on voimakas ja paljas ja veitsenterävä, Cotyn Chypre abstraktimpi, väistyvämpi ja pehmeämpi.

Pukeudun rooliin sopivasti aamukiireen rajoissa. Tummansininen hihaton kotelomekko, kirkasta huulipunaa, täysmeikki, hiuslakkaa.

Minun ranteellani Cotyn Chypre tuntuu ajattomalta ja sukupuolettomalta. :mummo: tämä ei ole, näkökulmasta riippuen joko Grace Kelly tai Neiti Näpsä.
Cotyn Chypre on kuin Henry Mooren veistos jonka voi halutessaan nähdä ihmishahmona, halutessaan täytenä abstraktiona.
Coty on käyttökelpoinen edelleen. Tuo minusta esiin järjestäytyneen ja tehokkaan ja koossa olevan puolen (ajattele Mad Menin sihteeristöä). Siirrynkin takaisin päivän puhelinkonferenssirumbaan.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 31 Touko 2012, 10:13 
Poissa

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 08:34
Viestit: 2496
Mikä skitsofreeninen topic. En ala osoittelemaan mitään yksittäistä viestiä tai kommenttia, mutta sanonpahan vain että olen kaikki postit luettuani aivan monttu auki. En tiedä mitä sanoa.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group