Tänään on 19 Maalis 2024, 14:30

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 31 Touko 2012, 10:15 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Ollaanko ihan pihalla? Oikaise ihmeessä jos ollaan.

Edit: En ole normaalisti pedantti missään asiassa, mutta mua häiritsee chypren määritelmien moninaisuus.
Noviisina yritän päästä tyvestä puuhun ja ymmärtää syvemmin mistä on kyse. Rakentelisin liuskoilla ihan sitä klassisinta perussointua päästäkseni jyvälle, mutta multa puuttuu tammisammal (edit: valkohankajäkälä).

Hmmm, täällä on kyllä tammia joka puolella, pitääköhän syynätä niitä tarkemmin? Siinä hiuspuuterireseptissä sammalta käytettiin kuin teetä teepussissa hajun uuttamiseen. Ja ystävämme Herra Ellena aloitteli tuoksu-uraansa compounderina torkkuen usein patojen ääressä tammisammalvuoteella (edit. valkohankajäkälävuoteella) ;)


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 31 Touko 2012, 10:28 
Poissa

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 08:34
Viestit: 2496
Jos Sables on Victorian mielestä hyvä miesten chypre, niin mie en ala enää mitää.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 31 Touko 2012, 10:29 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Mä lähden nyt töihin, mutta jätän iltatutkittavaksi itselleni tämän tietokortin tammisammaleesta:

http://www.aroma-zone.com/aroma/fiche_a ... echene.asp

Edit: äh, ei se edes ole tammisammal vaan jäkälä, Evernia prunastri, suomeksi valkohankajäkälä. Jota kasvaa myös Suomessa. Googlatkaa, bongatkaa luontoretkillänne ja referenssi on siinä. Koska se kasvaa Umbriassa ja Makedoniassa, se kasvaa taatusti myös täällä Roomassa. Pidän silmät auki iltalenkilläni.

Valkohankajäkälä on voimakas fiksatiivi ja sitä on käytetty liivatteen sijasta hyytelöintiin, faaraoiden Egyptissä leivän kohotukseen (ja sukulaisjäkälää muumiointitarkoituksiin). Sillä voi värjätä villalangan keltaiseksi - ja jos sotket sitä käyneeseen virtsaan, saat violettia väriä! Jäkälää keitelleiden italialaisten mukaan valkohankajäkäläliemi tuoksuu levälle, metsänpohjalle ja seksille...

Aigu, onko sulla Evernyliä?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 31 Touko 2012, 12:10 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Chypre-määritelmä alalajeineen häiritsee sisäistä autistiani niin paljon, että heitän kohta hanskat tiskiin. Suihkutan ylleni ihan just Noir de Noiria, joka on dark chypre oriental. Sitrusta se ei ole nähnytkään enkä yhdistäisi sitä millään tasolla Rue Camboniin tai Ormonde Womaniin (joka on ehkä Forest Chypre?). Mutta äärrghhggff ihan sama.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 31 Touko 2012, 13:22 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Chypre on selvästi paljon sotkuisempi luokka kuin äkkiseltään luulee.

Cotyn Chyprellä on viileänlämmin jasmiinisydän, se todella on klassinen kaunotar myös sisältäpäin.
Katson kuinka se kehittyy tandemissa Coco Mademoisellen kanssa. Coco Mlle on kautta linjan kylmempi, terävämpi ja ilkeämpi. Sillä on euronkuvat silmissä, Cotyn Chypre sen sijaan tekee kunnon hienostorouvan tapaan vapaaehtoistyötä.

Taidan pitää pääni selvittelemiseksi chypre-viikon...


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 31 Touko 2012, 14:24 
Poissa

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 08:34
Viestit: 2496
Miun mielestä nää luokittelut voi unohtaa muuten paitsi selkeitten tapauksien (referenssien) osalta. Siis minkä takia edes pitäisi yrittää ujuttaa tuoksua jonkun otsikon alle?

Olen seurannut Bois de Jasminia vuosikaudet, enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Olen oppinut pitämään ja arvostamaan sen pitäjän, Victorian, makua ja asiantuntemusta.

Nyt yht'äkkiä luen että hänen mielestään Sables on chypre tuoksu!

Tunne on täsmälleen sama kuin jos olisi yllättänyt vanhan luottoystävän seikkailemassa zoofilia sivustolla! Se matto, se todellakin lähti sieltä jalkojen alta!!!

Sables on chypre my ass!!! Voi jumankauta sentään. Jos Sables on chypre, niin miksipä emme kutsuisi Banditia itämaiseksi tuoksuksi!??!
Niin, miksipä emme??!

Sables on sataprosenttisesti itämainen tuoksu, imo. Siinä ei ole yhtään mitään chypremäistä. Ei mitään. Nada. Nichts.
Sablesissa ei ole mitään edes klassiseen (tai neoklassiseen) chypreen liittyvää.

Uskaltaako joku olla Victorian lisäksi erimieltä kanssani?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 31 Touko 2012, 21:17 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Lyhyt vastaus: ei.
Ei sun kanssa voi väitellä. Joko voitat tai suutut ja voitat :sad:

***

Ihan toiseen asiaan. :mummo: -päivä jatkuu.
Olin kerran automatkalla Ruotsissa. Törmäsimme hotellissa joukkoon motoristimummoja, jotka karauttivat paikalle Harrikoillaan.

Bandit on motoristimummo. Siinä on nahkaa joo, mutta se on myös vanhanajan ladylike. Veikkaisin että Banditilla on jopa nahkainen kynähame, ja ajojakku on varmasti räätälöity eikä mikään reteä liivi.

Minut nahkachypre Bandit jättää aika kylmäksi. Nahka nahkana, mummo mummona kiitos. Vaikka itse haaveilen tulevaisuudesta surffimummona, tässä tuoksussa on jotain anakronistista. Tykkään näistä samoista elementeistä tosi paljon enemmän vanhan ajan va-va-voomeissa kuten Bal à Versaillesissa tai Grossmitheissa.

Oliko kellään muulla tänään chyprepäivä tai :mummo: -päivä? Miltä tuntui?


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 31 Touko 2012, 21:48 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Menin chypre-päivän läpi Azemour les Orangesin kanssa. Jäin miettimään sitä, miksei sitten Eau sauvage ole chypre, jos tämä on?

Tykkäsin tästäkin, mutta tämä on vähän samasta puusta tehty, paitsi mielestäni heikompi. Parfum d'Empire tässä ja Yuzu foussa vaivaa hieman se, että tuoksu on sakeaa kuin pyyhekumi, mutta hyvin yksinuottista. Ikään kuin koko vihreä väri olisi tehty vain identtisistä väripisteistä, yhdenlaisista molekyyleistä. Jos tätä ajattelee metsänalustana, niin tämä on sammalpeitteenä luonnottoman kuiva. Etäältä tuoksu on kuitenkin herkullinen, helppo ja turvallinen.

Haluaisin kuitenkin haistella lisää chyprejä ja muitakin vihreitä tuoksuja.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 31 Touko 2012, 22:19 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 21 Huhti 2012, 20:08
Viestit: 1314
Mulla oli tänään Eau d´Italie, mutta kun oli kaikkea muutakin kivaa niin en malttanut olla yksistään sen kanssa. Kesäksi aika hyvä tuoksu tuo. Ei kuitenkaan mikään erikoinen. Tosin nyt, noin 7-8 tuntia se on vähän metsäisen hikinen, se mitä siitä nyt on enää jäljellä. Mun täytyy tuohonkin (niin kuin moneen muuhunkin) palata uudelleen ilman että on muita sotkemassa.

_________________
http://tuoksuttelija.blogspot.com/


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 31 Touko 2012, 22:43 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Mulle tulee Banditista mieleen tämä kuvasarja, ja kuvasarjan tytöt. Suosittelen kaikille valokuvauksesta ja Yhdysvaltain popkulttuurihistoriasta kiinnostuneille:

http://life.time.com/culture/never-seen ... ls-1965/#1


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 01 Kesä 2012, 00:09 
Poissa

Liittynyt: 02 Huhti 2012, 12:26
Viestit: 782
Paikkakunta: Helsinki
Hyvältä tuntui :mrgreen: Illalla Azemourista paljastui paidalla vielä appelsiininkuoreen tehty tuhkakuppi, love it!

Mä en välitä Eau Sauvagesta ollenkaan, olkoon vaikka kuinka klassikko ja masterpiece. Haistelin sitä pitkästä aikaa taannoin Kamichan kanssa Stockalla paperilla ja oon pari kertaa sittemmin laittanut ihollekin, tänäänkin kävin nuuhkimassa. Tympeys, boooooooring. Voin mä kuvitella että varmaan se jossain olosuhteissa jonkun yllä haisee "ihan kivalta" :roll:


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 01 Kesä 2012, 00:13 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
mukael kirjoitti:
Hyvältä tuntui :mrgreen: Illalla Azemourista paljastui paidalla vielä appelsiininkuoreen tehty tuhkakuppi, love it!


Vai onko se appelsiinisaippuaan kaiverettu tuhkakuppi? Ainakin iholle jäi sen tapainen. En olisi kyllä hoksannut tupakkaa tästä haistella, jos et olisi maininnut.

Sauvagessa parasta se vihreä kosteus, joka hönkii ja aaltoilee sumuna päälle. Tämä Azemour oli paljon staattisempi joka vaiheessa.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 01 Kesä 2012, 00:21 
Poissa
Site Admin

Liittynyt: 23 Maalis 2012, 20:35
Viestit: 2455
Paikkakunta: Helsinki
Mun ranteellani Azemour ei lähde lentoon vaan kuivahtaa äkkiä pystyyn. Valitettavasti, sillä avaus on hieno.

Basenotesissa muutama on sitä mieltä että Eau Sauvage on chypre:

http://www.basenotes.net/fragrancerevie ... e/26120547


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 01 Kesä 2012, 11:48 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 11:32
Viestit: 1135
Paikkakunta: Helsinki
Tässä olen kyllä ihan samaan mieltä Toxun kanssa. Informaatiota on moneen suuntaan ja monista tuoksuistakin olen itse ainakin *köhköh* monta mieltä.
Mielestäni Coco Mademoiselle ei ole mitenkään erityisen hyvä Chypre-tuoksu. Chypre-nuotti on siinä viety niin kauaksi alkuperäisestä merkityksestä, että merkitys on alkanut jo hämärtyä. Itse luokittelisin sen johonkin kukkaiskategoriaan. Sen sijaan Chanelilta Cristalle ja Pour Monsieur ovat mainioita Chypre-tuoksuja. Cuir de Russie on taas siinä rajoilla. Itse kokisin nahkanuotin niin voimakkaaksi, että määrittelisin sen korkeintaan Chypre cuir -tuoksuksi. Toisaalta se hauskuushan tässä luokittelussa juuri on, että tuoksut pakenevat määrittelyitä.
Btw, foorumilaisilla taitaa olla kierrossa pari n.s. Mummo-chypreä, eli "Plaisirs Interdits" -tuoksua. Tämä tuoksu on oma chypre-harjoitelmani. Siinä Chypreys on tehty tämän pyhän patsuli-sammal-bergamotti-kolminaisuuden varaan ja sitä on tehostettu hyasintilla, persikalla ja iiriksellä.

Chypre on kyllä oma suosikkikategoriani myös miestentuoksuissa. Pidän jopa Kouroksesta, vaikka Suomen ilmastoon se on vähän raju. Kuten ketjussa taisi olla puhetta on Chypre-tuoksuja reformuloitu ja esim. Eau Sauvagessa korostuu hedioni mielestäni nykyisellään liikaa. Sen sijaan ES:n parfyymi on todella indolisen jasmiininen.

_________________
Monsieur Christian Aigu,
Tuoksuintoa vuodesta 1977
monsieuraigu.blogspot.com


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Chypre
ViestiLähetetty: 01 Kesä 2012, 16:01 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Toimivatko chypret keskimäärin paremmin jossain tietyssä ilmastossa kuin toisessa? Ainakin Cristalle tuoksuu ihollani sata kertaa paremmalta (jotenkin hengittävämmältä) kesällä kuin talvella.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group