Tänään on 28 Maalis 2024, 13:49

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Tupakka tuoksuissa
ViestiLähetetty: 25 Marras 2012, 10:59 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 28 Maalis 2012, 20:24
Viestit: 3316
Paikkakunta: Helsinki
Kosmoskukka kirjoitti:
Itte en oo polttanut. Se ei istu muhun jotenki. Mutta mulle sama asia on nämä tuoksut... aromi,
ennen muinoinhan ne balsamoi Egyptissä porukkaa tuoksujen kera, ku taas inkkarit poltteli sitä tupakkaa.
Hmm, kertokaas mitäs muita noita tupakka tuottisia tuoksuja onkaan? Ei sinällään tämä nyt kuulu tähän ketjuun,
mutta laitanpas nyt tähän perään.


Tupakkatuoksuista asiaa!

Ihme ja kumma olen itse oppinut nauttimaan tupakkatuoksuista. Isäni poltti, kun olin pieni ja vihasin röökinhajua sydämeni pohjasta. En vieläkään viihdy savuisissa tiloissa (no niitäpä ei enää nykyisin juuri olekaan) - mutta satunnainen häivähdys tupakansavua ei tunnu enää vastenmieliseltä. Piipputupakkaan on aina liittynyt miellyttäviä, hyvin varhaisia muistoja... ...isoisäni ystävä poltteli piippua ja papat jäivät aina turisemaan ystävän puutarhan lauta-aidan yli, kun olimme isoisän kanssa matkalla katsomaan junia. Pappa kuoli, kun olin kolmevuotias.

Pidin jo pienenä irtotupakan tuoksusta, naapurin setä kääräisi siitä tupakan kätevästi - ja haisi muuten ihan lampaalle. Lampolan haju on tarttuvaa sorttia, samaan tapaan kuin navetan ja sikalan, mutta mukana on enemmän myös miellyttäviä elementtejä, rasvaisen luonnonvillan tuoksua. Irtotupakasta en vaan oikein käsittänyt miksi se piti sytyttää käryämään...

Itse olen kokeillut tupakkaa kerran. Nykyinen mieheni "pakotti". No, hänkään ei enää nykyisin polta :mrgreen: .

Palaan varsinaisiin tuoksuihin myöhemmin.

_________________
Oh deer.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Tupakka tuoksuissa
ViestiLähetetty: 25 Marras 2012, 11:16 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Kosmoskukkanen, tykkäsitkö Kurkdjianin Absolue pour le soirista? Vai nuuhkaisitko sitä ikinä? Se on aikamoinen vedenjakaja. Muistaakseni amoria, anissa, Gogol ja Jaakiem pitivät siitä. Minä ja Sumukorento ja Anna taidettiin kokea se eltaantuneena tuhkakuppina.

Mä siedän tupakkaa pienissä määrissä tummentamassa kukkaistuoksujen tunnelmaa. Monissa muissa tuoksuissa pienikin määrä häiritsee. En esimerkiksi ymmärrä, miksi tupakkaa tungetaan aina Vetiver-tuoksuihin. Mikä ajatuskuvio siinä on taustalla? Vetiver sopii miehille, joten tungetaan kaveriksi tupakkaa niin tulee vielä maskuliinisempi tuoksu? How boring is that! Tupakkanuotti pilaa ainakin Annick Goutalin Vetiverin, Guerlainin Vetiverin ja Etron Vetiverin.

Varsinaisista tupakkatuoksuista tulee mieleen kaksi, josta pidän: Tobacco Vanille ja Ys Uzac Pohadka. Kumpaakaan en ostaisi itselleni, molemmat ovat mulle liian tukahduttavia. Tobacco Vanille on makeudessaan liian painostava ja melkein masentava, Pohadka taas ylläni nukkavieru vintagekauppa. Molempia nuuhkisin mieluusti jonkun toisen yltä, jonkun ihan erilaisen ihmisen kuin minä.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Tupakka tuoksuissa
ViestiLähetetty: 25 Marras 2012, 12:23 
Poissa

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 16:58
Viestit: 4094
Vastauksena alkuperäiseen Mohnin kysymykseen. Jos Dreamerin tupakka menee , niin ei tuokaan töki.

Mielestäni tupakkanuottien vertaaminen tupakoijiin on vähän turhan kaukaa haettua. Voihan sitä verrata viskin tuoksua juopon hengitykseen, mutta kyllä ne rehellisuuden nimissä erille haisevat. Tupakkanuotit, joita olen tähän mennessä haistanut, haisevat ihan konkreettiselle tupakalle, ei palavalle tupakalle, tuhkakupille tai saati tupakoijalle. Jos joku kokee Absolue pour le sour haisi tuhkakupille, niin kehoitaisin ottamaan tuhkiksen nenän alle ja haistelemaan ihan kunnolla ja sitten vertaamaan sitä kyseiseen tuoksuun.

Tupakkaplaatuja sen sijaan on paljon perustupakasta erilaisiin maustettuihin tupakoihin. Tupakkanuoteilla rakennetaan mielestäni tuoksuihin keveyttä ja savumaista olemusta. Se antaa tuoksuihin tukevaa ja tasaista pohjaa. Tupakkaa toimii mielestäni hieman vetiverin tavoin muiden tuoksujen kanssa. Kukkanuotti sinällään voi olla ohut, epäaito ja kirkuva, mutta joku tupakka- tai puupohja hyvin peittää aukot ja pyöristää kulmia.

Moni tupakoija saattaa pitää tupakkatuoksuista, koska ne saattaa istua hyvin ihon tuoksuun, siis siihen tupakkan hajuun, joka tulee ihon läpi ulos kamalan hajuisena, jos tupakoi.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Tupakka tuoksuissa
ViestiLähetetty: 25 Marras 2012, 12:39 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 26 Maalis 2012, 12:24
Viestit: 865
Mä tupakoin kymmenen vuotta. Mulle Absolue pour le soir tuo mieleen huonekalujen tuoksun yksiössäni, jossa tupakoin. Tuhkakupin, joka on seissyt paikallaan koko viikonlopun.

Henkilökohtaisia, nämä tuoksuista tulevat vibat.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Tupakka tuoksuissa
ViestiLähetetty: 25 Marras 2012, 20:27 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 01 Kesä 2012, 19:14
Viestit: 2426
Paikkakunta: Oulu
Eeva, kyllä tuoksutin sitä, ... mutta se oli sellainen minkä laitoin jakoon (enkä enää muista kelle.. ) mutta, ei ollut myöskään minun juttu. Mutta tuo Tomppa Fordin Tobacco Vanille kiinnostaisi... voinko kerjätä joltain näytettä tuosta??? :aurinko:

_________________
Thougts begome things... choose the good ones!


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Tupakka tuoksuissa
ViestiLähetetty: 25 Marras 2012, 20:56 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 25 Maalis 2012, 20:13
Viestit: 1140
Minä olen sellainen satunnaistupakoija, normaalisti en polttele. Isäni poltti aikoinaan tupakkaa, josta siirtyi sitten piippuun ja jossain vaiheessa lopetti kokonaan. Lapsuudesta muistan vain piiput, isällä taisi olla niitä kolme, ne olivat sellaisessa puisessa telineessä kirjahyllyssä. Minä pidin piippujen tuoksusta, kävin niitä nuuhkimassa toisinaan, koska ne tuoskuivat pikku-Mohnin mielestä niin hyvälle. Isä oli töissä autojen parissa, ja minusta autokorjaamon tuoksut olivat nekin ihania ja mielenkiintoisia. Bensan hajusta olen aina pitänyt todella paljon.

Sikarin tuoksusta pidän eniten. Jos joku polttelee sikaria jossain suht lähellä niin huomaan sen kyllä aina ja minusta sikarin tuoksua on ihana nuuhkutella. Pikkuveli polttelee joskus pikkusikareita ja silloin tulee aika usein pyydettyä yksi itsellekin. Iso sikari ei minua miellytä ollenkaan itse polteltuna, on niin tujua tavaraa ja muutenkin jollain tapaa vähän turhan iso ja härskin tuntuinen jotenkin. :?

Tuoksuissa olen tupakkanuotin aina ajatellut ihan muuksi kuin miltä tupakoija tuoksuu tai mille tumpattu tupakka tuoksuu (minusta se tuoksuu pahalle). Siis enemmän niin, että se tuoksuu sille mille kuivatut tupakanlehdet tuoksuvat tai miksei tuoreetkin, tai savun tuoksu tai palamaton tupakka/sikari/piippu. Minua tupakkanuotti ei ole toistaiseksi häirinnyt millään tasolla, tosin en ole varsinaisia tupakkatuoksuja koskaan edes nuuhkinut. Tai sitten en ole tajunnut niiden sellaisia olevan/en ole tupakkaa haistanut. Esim. Dreameria en miellä millään tasolla tupakkatuoksuksi, siitäkin joudun sitä tupakkaa tietoisesti etsimällä etsimään tajutakseni sen. Vaikka se siellä onkin.

Tompan Tobacco Vanillea olen minäkin pitkään himoinnut tuoksuteltavaksi mutta en tiedä haluanko sitä oikeasti edes kokeilla. Kun sekin mokoma on niin peijakkaan tyyris!

_________________
Le Monde des Rêves
“Time you enjoy wasting is not wasted time.”


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Tupakka tuoksuissa
ViestiLähetetty: 25 Marras 2012, 21:29 
Poissa

Liittynyt: 01 Heinä 2012, 18:34
Viestit: 1268
Tallinnan vanhassa kaupungissa on hieno pieni tupakkakauppa. Ystäväni haki sieltä ex-miehelleen sikareita, ja olin ihan lumoutunut kaupan tuoksusta. Siellä on erillinen huone, jossa saa "maistella" sikareita, varsinainen herrainklubi :)

Tobacco Vanille on upea, mutta hyvin lähellä ahdistavaa. En voisi kuvitella suihkauttavani sitä spraypullosta, sipaus tikulta on ihan tarpeeksi.

Absolue pour le soir herätti ensinuuhkaisulla niin karseat "kämpässä ryypätty ja poltettu koko viikonloppu ja nyt on tumppeja paitsi tuhkiksessa myös reikäisellä polyestermatolla, kukkaruukuissa ja wc-pytyssä"-fiilikset, että ei kiitos edes toista kokeilua.

Aika ristiriitainen nuotti siis mulle.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Tupakka tuoksuissa
ViestiLähetetty: 01 Joulu 2012, 10:08 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 10 Huhti 2012, 14:29
Viestit: 1492
Tupakka eri muodoissaan on lempinuottejani! Rakastan Banditin "ketjupolttajan nahkatakki" -viboja, Etron ja Annick Goutalin savuisia vetiverejä, Jasmin et Cigaretten savukkeentuoksua, Habanitan, Tabac Blonden ja Vintage Tabaromen piipputupakan/sikarintuoksua, Fumerie Turquen vesipiipputupruja...

Enkä ole koskaan tupakoinut niin että olisin jäänyt siihen koukkuun: ainoastaan satunnaisesti joskus matkoilla tai baarissa (silloin kun niissä vielä sai polttaa).

_________________
Crouching tiger, hidden flacon


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Tupakka tuoksuissa
ViestiLähetetty: 11 Tammi 2013, 16:17 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 29 Joulu 2012, 21:09
Viestit: 227
Mä en ole ehtinyt nyt nuuhkaista kuin paria tupakka-tuoksua, ja näin 17-vuoden tupakointitaustallani mäkään en Jaakiemin tavoin löytänyt palavaa tupakkaa, vaan pelkkiä kuivattuja tupakanlehtiä. Olikohan yksi mitä nuuhkin joku Jasmin & Gigarette, ja Fragranticassa hölmistelin, kuinka jotkut löysivät siitä muka palavan tupakan hajua, itse löysin vain makeahkojen tupakanlehtien tuoksun. Mutta en savua sitten millään. Ja oikeastaanhan mun OLISI pitänyt löytää sieltä se savu, koska olin siinä vaiheessa ollut jo sen aikaa polttelematta, että tupakan savu tuoksui paremmalta kuin miltä se oikeasti tuoksuukaan :mrgreen: :mrgreen:

Tupakka kasvina taas tuoksuu oikeinkin hauskalle, makeahkolle ja vähän vanhahtavalle. Ja eri merkit tietenkin tuoksuvat keskenään ihan erilaisille. Joten suosittelen tukkimaan nenän aina sätkäpussiin, kun siihen tarjoutuu mahdollisuus, ihan vaikka vain sivistääkseen itseään :P


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Tupakka tuoksuissa
ViestiLähetetty: 11 Tammi 2013, 17:53 
Poissa

Liittynyt: 05 Tammi 2013, 17:28
Viestit: 32
OT, mutta nykyiset savukkeet eivät juuri tupakalle tuoksu/haisekaan, vaan niille parilletuhannelle kemikaalille, joita siihen seokseen lisätään sen kuivaamisen, käsittelyn, säilymisen jne. helpottamiseksi :P
Varsinainen syöpävaara piilee juuri niissä sallituissa lisäaineissa, esim. bensiinissä... Vaikka ei se nikotiini luonnollisestakaan kessusta terveellistä ole, niin varsinainen tappaja on se myrkkysavu. Etelä-Amerikan heimojen parissa oli tupakan/piipunpoltto yleistä, mutta keuhkosyöpä tuntematon..


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Tupakka tuoksuissa
ViestiLähetetty: 11 Tammi 2013, 18:00 
Poissa
Avatar

Liittynyt: 29 Joulu 2012, 21:09
Viestit: 227
Totta, mä hikoilin sitä myrkkysavua pari päivää sähköröökiin siirtymisen jälkeen pois, ja se haju oli kyllä :yrjö: Sieltä tuli elimistöön kerätyt myrkkysavut sitten kerralla ulos muutaman päivän aikana. :mrgreen:

Nikotiinihan on oikeastaan ihan kofeiiniin verrattavissa oleva "myrkky". Se parantaa keskittymistä ja rauhoittaa.

Mielenkiinnosta sitä voisi kesällä ottaa kasvatukseen tupakkaa, ja tuoksutella sitä, varsinkin kun viherpeukuttaminen on yksi lempiharrastuksistani.


Ylös
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com Style by mindfreak.ro Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group