Olen aina inhonnut laventelia, mielestäni se on aina pilannut hajuveden kuin hajuveden. Erityisen kauheita on mielestäni kaikenmaailman laventelikosmetiikka ja -siivousaineet, ja tuoksupotpurit joilla hajustetaan vaatekaappi. Olen kuitenkin oppinut sietämään sitä sen verran, että jos sitä on hieman hajuveden ensinuoteissa niin antaa mennä, kunhan se poistuu paikalta pian.
Suureksi yllätyksekseni sain viime viikolla töissä huomata, että aidon ja tuoreen laventelin tuoksuhan on todella hyvä! Nostelin juuri saapuneita laventeleja (Lavandula angustifolia) esille, ja aloin ihmetellä että mistäs tämä hyvä tuoksu tulee? En ensin edes osannut yhdistää tuota huumaavan ihanaa tuoksua laventeliin, sillä tuntemassani laventelin tuoksussa ja tuossa ei ollut mitään yhteistä. Mutta kas, näköjään paatunut laventelinvihaajakin pystyy ihastumaan laventelin tuoksuun. Jopa siinä määrin että olen nyt viikon verran harkinnut jos ostaisin sellaisen itselleni kotiin.
Tästä johdannosta päästäänkin itse aiheeseen, että missä tuoksussa laventeli esiintyy mielestäsi aidon laventelin kaltaisena? Siis ei sellaisena pistävänä vessanraikastimen hajuisena niin kuin minä olen sen tuntenut, vaan aavistuksen makeana ja huumaavan pehmeänä tuoksuna mitä se ilmeisesti oikeasti on? Onko olemassa hyvää laventelituoksua?