MPG:n Eau de Mure on todella veikeän kutkutteleva marja, suolaisia vivahteita, ei todellakaan mikään sokeroitu teinituoksu. Pidän todella paljon, pullo tulee joskus hankittua.
Tykkään myös Pulpista, kirpeä ja vähäsokerinen, raparperiin päin kallellaan oleva marjatuoksu. Mehukas, ohuehko ja kestävä, tietynlaisesta kepeydestä huolimatta mahdollinen yliannostella, johtuu ehkä tuosta sinnikkyydestä. Piristäjä.
Enchanted Forest, hyperrealistista mustaviinimarjaa ja ihanaa, havuista metsää. Eri päivinä eri puolet korostuvat - olen aivan koukussa tähän.
Ihana L'Ombre Dans L'Eau. Suosikkiruusuni, ja mustaviinimarjapuska. Rokkiruusu, reissuruusu, rähjäruusu, mahtava mummolan mustaviinimarjapensas.
Nasomatton Absinthe on kellaria, hillopurkkeja ja karvaita metsäkasveja. Ei mikään supermarjaisa, mutta marjaisuus tärkeässä roolissa.
Mure et Musc ei pudonnut minulle ollenkaan, vihasin sen myskiä
. Myös CdG:n raparperisorbetti oli turhan valkomyskinen minulle.
Pitäisikö tässä käsitellä myös omenat? Oma suosikkini on ehdottomasti Joop All About Eve - se oli vuosia sitten pitkään signaturetuoksuni. Omenaa, kanelia, vaniljaa, aavistus kukkaa ja pohjalla ujoa vetiveriä. Vetiveri nousee tuosta hyvin harvoin esiin, mutta sitoo makeahkon paketin jotenkin tosi onnistuneesti yhteen. En koskaan ole kokenut tuota ahdistavan sokerisena, siinä on ilmaa ja vihreyttä. Samalla reseptillä toimii myös Buxtonin Sleeping With Ghosts, mutta sen omenaisuus on quince-hedelmää ja vetiveri ei ole ihan niin ujo. Hyvin samanlainen tuoksu, vain sävyeroja ja mausteisuus puuttuu.