Perfumeshrinesta löytyy hyvin tietoa asian tiimoilta.
Ambra tulee varmaan puheeseen, koska se on niin monessa tuoksun nimessä.
Itse ajattelisin myös, että taustalla on kielikysymyksiä. Englannin kielisessä tekstissä puhutaan amberista, mutta latinalaislähtöisissä teksteissä kuten italiassa ambrasta. Lähtösana lienee ambrosia. Mitään amberia ei italiassa ole, vaan vain ambra tai sitten ambra grigia, jos puhutaan harmaa-ambrasta. Yritin katsoa Perfume shrinestä, että onko siellä käytetty ambraa hakusanana missään vaiheessa, mutta sitä sanaa ei englannin kielisessä blogissa ole käytetty muuta kuin ehkä tuotenimissä.
Ehkä tämän on vain tällaisen pienen kielialueen ongelmia, kun luemme niin monen kielisiä tekstejä. Nuo suomenkieliset suomennokset kuten meripihka ovat vain yksinkertaisesti hämmentäviä. Mikään tuoksu meripihkalta. Ehkä täällä ei ole muita fossiilisia resiinejä nähty.
Olen jostain lukenut, että alkuperältään ambra voi tarkoittaa sekä ns. tätä meidän ambraa eli resiinikolmikkoa tai sitten valaan jätöksiä. Itse olen ottanut tavaksi puhua ambergrisistä, silloin kuin sitä tarkoita, ettei minkäänlaista sekaantumisen vaara ole.
Tuoksufoorumi on siirretty uudelle palvelimelle ja samalla yli kymmenen vuotta vanha phpbb-ohjelmisto päivitettiin tuoreimpaan versioon.
- Foorumi toimii nyt kivasti myös puhelimissa ja muissa mobiiliselaimissa.
- Vuosia jumissa ollut sähköpostin lähetys on myös korjattu, ja nyt uusien tilien rekisteröiminen ja salasanojen palautuslinkkien lähettäminen onnistuu taas.
- Lisäksi liitetiedostojen lisääminen on taas sallittua, eli kuvia ei tarvitse käydä erikseen lisäämässä johonkin ulkoiseen kuvapalveluun.
- Jos tarvitset apua tilin aktivoimisessa tai jokin muu toiminto on rikki, voit lähettää viestin admin miukumauku tuoksufoorumi pistefi.
Ambrat!
Valvojat: Kamicha, Gogol, Mohn
- Saila
- Tuoksuni: http://www.fragrantica.com/member/328729/
Re: Ambrat!
^Tuo kielijuttu oli hyvä ja selventävä. Kiitos, Jaakiem! Jotain tuollaista mullakin tuli mieleen.
-
^^Ok. No se selittää näitä mahdollisia sekoiluja. Hitusen se oli kiven alla tosin
- pihlaja
- Tuoksuni: Suosikkeja:
- 1725 Casanova (Histoires de Parfums)
- L'Heure Bleue (Guerlain)
- L'Eau par Kenzo eau Indigo (Kenzo)
- Versense (Versace)
- Ambre Narguile (Hermes)
- Zen Secret Bloom (Shiseido)
- 01 Sunda (Odin NY)
- 1969 Parfum de Revolte (Histoires de Parfums) - Paikkakunta: Jyväskylä
Ja siis ainakin suomalaiset jälleenmyyjät puhuvat sujuvasti ambrasta, kun tarkoittavat vaikutelma joka tulee noista kolmesta, eli eivät tee eroa ambran ja ambergrisin välillä. Tarttunee myös tuoksuharrastajien kielenkäyttöön. Ne satunnaiset meripihkamaininnat tuntuvat lähinnä käännösmokilta, kun on käännetty sanasta sanaan jotain tuntematta aihepiiriä (miun mielipiteeni..).
Siis ööö luulen, että ambergris tai ambregris tarvitsisi oman ketjunsa. Ambra se ei ainakaan ole