Minä rakastan vaatteita - ja osaan tehdäkin niitä, sekä ommellen, että neuloen.
Ostosstrategia on häkellyttävän samantyylinen toxun kanssa, suosikkejani ovat alennusmyyntien jämät (no ok, Seppälässä en käy koskaan, H&M:ssä pengon sitten alejen jämiä senkin edestä) ja kirpputorit / second hand ylipäätään.
Seuraan muotia omaksi ilokseni, mutta en kovinkaan paljon pukeutumisessa. Peruspukeutujaminäni on grungehtava farkkutyttö, joka rakastaa luonnonmateriaaleja ja erilaisia tekstuureja. Käytän paljon mustaa ja valkoista, mutta en pelkää muitakaan värejä. Minulle sopivat kylmät ja voimakkaat jalokivivärit, jotkut heleät sävyt, mutta myös vaaleat puuterisävyt, armeijanvihreä ja jotkut pastellit. Hankalammin sopivia sävyjä käytän usein alaosissa, rakastan esim. leijonankeltaista, mutta se imaisee värin naamaltani tehokkaasti. Ja pillifarkut - ehdottomasti minun juttuni!
En ole vaatteissani kuitenkaan mitenkään uskollinen yhdelle tyylille. Minä pidän niistä kaavuistakin, ja minua viehättää vaatteissa tietty dekostrukstionismi Rei Kawakubon / Junya Watanabe:n tyyliin. Räätälöidyilläkin vaatteilla on sijansa vaatekaapissani, mutta puen niitä usein arkisemmin, jokapäiväisten tai outojen kaverien seuraksi. Joskus olen myös aika teatraalinen... Pidän kerrospukeutumisesta. Minulla ei ole paljonkaan juttuja, joita en voisi kuvitella pukevani päälleni - mutta en pidä näkyvistä logoista, enkä pintaa nuolevista kokonaisuuksista. Jos jalassa on pillifarkut niin yläosassa ehdottomasti jotain väljempää.
Olen vartalotyypiltäni klassinen tiimalasi - mikä suoraan sanottuna vituttaa aina välillä. Pieniluinen, mutta leveäharteinen, isoperseinen ja rintava. Olin nuorena aikuisena viisitoista kiloa ylipainoinen, mutta viimeiset seitsemän vuotta normaalipainossa. En tykkää erityisesti korostaa vartalotyyppiäni. Vaikka pidänkin second-hand -vaatteista, en ole mitenkään erityisesti vintagetyylinen, etsin pikemminkin vaatteita, jotka näyttävät tavalla tai toisella ajattomilta. Mieluiten olisin vartalotyypiltäni huoleton vaateripustin - ja niin pienirintainen, että voisin unohtaa liivien käytön kokonaan.
Olen laatutietoinen, mutta se ei tarkoita välttämättä kalliita vaatteita. Olen löytänyt mm. Henkkamaukalta piquet-kankaisen jakun, jonka jokainen avattu sauma on viimeistelty vinonauhalla. Vastaavan tasoista viimeistelyä minulla on vain yhdessä vintagejakussa ja Acnen puolivuoritetussa talvitakissa. H&M on muutenkin halpaketjuista suosikkini, etenkin niiden ns. trendilinja yllättää positiivisesti kerta toisensa jälkeen ja suunnittelijayhteistyöt ovat usein mainioita. Zaraa vähän halveksin sen sumeilemattoman kopiointimentaliteetin takia - mutta Zara tekee kyllä räätälöidyt vaatteet ja takit paremmin kuin moni keskihintainen merkki. Weekday on minulle tosi tärkeä muodottomien trikoovaatteiden ja pillifarkkujen toimittaja. COS:in rantautumista Suomeen odotan innolla.
Kalliimmat merkit ostan säännönmukaisesti joko superalennuksista tai second handina. Olen löytänyt ihan kotimaan UFF:ista mm. YSL:n jakun. Etsyn vintageosasto on aarreaitta.
Jonkun mielestä pukeudun varmaan ikääni nähden liian nuorekkaasti, mutta arvatkaa mitä. Ei kiinnosta paskaakaan!
Arki-minä näyttää yleensä suunnilleen tältä:

Tai vaikka tältä:

Oh deer.