Minä jotenkin erotan kaksi asiaa... ...pukeutumisen estetiikka vs. kehon/ulkonäön estetiikka - ja minulla ne ovat tosiaan melko erillään toisistaan.
Kehon suhteen päätin, että haluan pysytellä normaalipainossa. Ei tule minulle luonnostaan, mutta ei toisaalta ole ihan niin hankalaakaan kuin jossain vaiheessa kuvittelin. Välillä joutuu skarppaamaan tosissaan, välillä on pitkiä jaksoja niin, että homma menee kuin fillarilla ajaminen (laihduin näihin about nykymittoihin 2004-2005 vaihteessa) (ja toden totta, skarppauksen tarve kertoo yleensä jostain tyystin muista ongelmista, jotka on pantava järjestykseen ennen "laihista").
Kehon ja ulkonäön kanssa olen ihan sinut. Toki olisin
mieluummin vaateripustin - ihan jo käytännön syistä - mutta en varistele tuhkaa päälleni tämän asian takia, haluan nauttia edelleen varsin huomattavia määriä viiniä ja kunnon juustoja... ...ja ikävä kyllä näiden asioiden välillä on tietty trade-off...
Ihmisistä ehkä pari prosenttia on todella poikkeuksellisen kauniita. Yhtä lailla kuin "laihuus on kaunista" minua ällöttää jotenkin tuo "kurvit on kauniita" mantra. Sekä hoikissa, että kurvikkaissa ihmisissä on kauniita, mutta myös vähemmän kauniita ihmisiä. Minunlaisilleni taviksille sopii Dr Pepperin mainoslause paremmin kuin hyvin: toiset tykkää, toiset ei. So what, ei minun ihmisarvoni ole siitä kiinni, moniko lankeaa jalkoihini vetovoimani pauloissa

... ...vaikka kylläkin tätä on kovasti yritetty minulle syöttää

. Tässä asiassa ehkä eniten vituttaa se, että naisia oikeasti edelleen kannustetaan mittaamaan omaa arvoaan ulkonäön kautta - ja tuntuu siltä että miehetkään eivät kohta enää ole suojassa... En syytä tästä pelkkää mediaa, kyllä ne prinsessahommat tulevat ihan kotikasvatuksesta ja tätien puheista. Toivon, että olisin saanut muutaman oivalluksen tähän asiaan liittyen vähän aikaisemmin... Realisti myöntää, että ulkonäöllä on toki merkitystä, mutta
suoraan ulkonäöstä riippuvia urapolkuja on loppujen lopuksi tarjolla varsin vähän. Tavallisuus tai jopa *tiukka sisäänhengitys* rumuus ei rajoita elämää oikeasti juuri ollenkaan - ja keskittyminen oman ulkonäön sijaan johonkin muuhun on parannus elämän laatuun 99,8%:ssa tapauksista.
Silti... ...estetiikka on kaikille sallittu harrastus. Se ei kysy vartalon kokoa tai muotoa, eikä konventioita. Jokainen on oikeutettu harjoittamaan elämässä asioita, jotka tuovat kauneutta ja mielihyvää
itselle, ilman pakonomaista tarvetta miellyttää toisia tai sopia johonkin muottiin. Johonkin ryhmään kuuluminen tai jollain tavalla pukeutumisella vaikuttaminen eivät tietenkään ole kiellettyjä asioita... ...mutta se ahdistava kysymys
näytänkö läskiltä tässä? voisi jäädä ikuisiksi ajoiksi kysymättä...
Näistä syistä tavallaan vähän ahdistuin, kun oli puhetta illuusioiden luomisesta ja jouduin miettimään pitkään mitä oikeastaan kirjoitan. En välttämättä tässäkään ilmaise asioita kovin hyvin tai hienovaraisesti.
En tähtää pukeutumisessa illuusioiden luomiseen, mikään ei ole niin ahdistavaa kuin se, että yrittää vaatteiden avulla jatkuvasti "peittää vartalon virheitä" ja "korostaa parhaita puolia". Kolmiulotteisessa todellisuudessa illuusioiden luonti on sitä paitsi ihan helvetin vaikeaa - jotkut typerät pukeutumissäännöt saattavat näyttää valokuvissa pitävän paikkansa, mutta todellisuus on todellisuus, kehot liikkeessä paljastavat kyllä todelliset ulottuvuutensa. Mutta arvatkaapa mitä - todellisuus on usein myös armollisempi, kuin se valokuva, johon vyötärön sopiva kiristysaste ja kaula-aukon ulottuvuus on tarkkaan mietitty. Todellisuudessa tavallisilla ja "rumilla" ihmisillä on ns. tsänssit. Ja vaikka kaunis viehättää useampia kuin tavallinen... ...no, kauniita ei riitä kaikille ja kaikkiin tehtäviin

- ja useimmille muutkin asiat painavat vaa'assa...
Ehkä ainoat rajoitukseni pukeutumisen suhteen minulla on a) en tykkää näyttää turhaa paljasta pintaa (tämä on tietysti suhteellista, hellepäivä rannalla on eri asia kuin työpaikan pippalot, ja työpaikan pippalot ovat eri asia kuin päivä duunissa) b) en halua korostaa rintavarustusta. Muuten mennään käytännöllisyyden, mukavuuden ja estetiikan ehdoilla, minun tapauksessani se usein tarkoittaa keveitä kerroksia, väljien ja räätälöityjen/tiukkojen osien yhdistelyä, luonnonmateriaaleja, maskuliinisten ja feminiinisten elementtien yhdistelyä, juhlavien ja arkipäiväisten elementtien yhdistelyä, nuorekkaiden ja aikuismaisten juttujen yhdistelyä, halpojen ja arvokkaampien elementtien yhdistelyä... ...no niin, pidän pukeutumisessa tietystä vastakkainasettelusta, saattoi tulla selväksi

... ...ja olen kaikenmaailman kaapujen ystävä, tosin yleensä niin, että mitä laajempi kaapu, sitä kevyempi materiaali.
Vaatteet eivät muuta sitä, mitä minä olen - mutta samalla tavoin kuin hyvä ruoka... ...ajatuksella valitut vaatteet ovat osoitus arvostuksesta itseäni kohtaan. Tämä on asia, jota yritän vaalia elämässäni. Olen joutunut se opettelemaan kovemman kautta, eikä se vieläkään onnistu ilman aktiivista työskentelyä. Omanarvontunto heijastuu myös ulospäin, ja niin hassua kuin se onkin, niin se voi heijastua yhtä lailla Chanelin laukusta kuin kauniista tatuoinnista... ...tai olla heijastumatta...
Oh deer.