Sokkovitonen
En ole nähnyt, onko Mohn kirjoittanut mitään tästä, mutta Syysviiru kuittasi vitosen heti pois alta.
Syysviiru kirjoitti:Tuoksu singahtelee kartalla, aloittaa Unkarista. Parfymööri on selvästikin saanut käsiinsä Unicum-katkeron reseptin. Unicumissa on 40 yrttiä, joita en osaa määritellä, mutta Unicumin tunnistan välittömästi. Juomaa tuntemattomille voisi kuvailla, että se on tumma, yrttinen, hieman kitkerä ja tervainen. Kypsytystynnyrin puun tuoksua on mukana. Mikään yksittäinen yrtti ei nouse alusta esiin.
Itse en tästä tervaa löydä, mutta savua ja havupuita kuitenkin. Tuoksun voisi kyllä ajatella olevan peräisin Unkarista, koska se on niin mausteinen alussa, vaikkei siinä mitään paprikoita ole, mitä suomalaiset usein yhdistävät Unkariin.
Tuoksu on Caronin Yatagan, joten nimi viittaa Turkkiin. Tarkoitit Gogol tätä, kun puhuit toisesta maanosasta vai veikkasitko ihan jotain muuta tuoksua?
Tämän tuoksun maantieteellinen sijoittaminen on mielestäni aika hankalaa. En minä ainakaan muista Turkista mitään havupuita, joten lähtisin myös sijoittamaan sitä pohjoisempaan.
Syysviiru kirjoitti:Tervan painotus kasvaa, ja tuoksu etääntyy Unicumista. Tuoksua voisi kuvailla myös miellyttävän tervashalon palamiseksi. Nyt ollaan havumetsävyöhykkeellä ja suunnataan itään.
Yatagan on vuodelta 1978. Kiva jos sen tuoksu on teidänkin mielestä vielä tätä päivää.
Syysviiru kirjoitti:Suoraviivainen koostumus ja kitkerät ainekset viittaava Taueriin tai CdG:iin. Moderni, nostalginen "takaisin luontoon" -tuoksu.
Sori, kun tämä vastaus on näin pikainen, mutta mun pitäisi olla jo menossa.
Yataganikin on muistaakseni viiden tähden tuoksu Turinin kirjassa. Se ollut kuitenkaan tämän viisikon teema, vaan yhdistävänä ajatuksena oli Turinin suositukset parhaista miesten tuoksuista naisille.
Olette nyt siis haistelleet niistä ainakin viisi. Mitä mieltä olette? Ovatko nämä parhaimmat miesten tuoksut naisille teidän mielestänne? Ei nämä ole ainakaan ne helpoimmat ja itsestäänselvimmät vaihtoehdot. Ehkä Turin ajattelee, että naisten käyttämiä tuoksuja sietäisi uudistaa ja aihepiiriä laajentaa.
Laitoin teille suht' runsaat näytteet, että voitte käyttää tuoksuja useamman kerran ja tulla tutuiksi niiden kanssa. Saatte tehdä näytteiden kanssa, miten haluatte. Pitää ne kokoelmissanne ja käyttää pois tai laittaa kiertoon muille uteliaille tai palauttaa minulle, jos olette varmoja, ettette halua noihin koskea ikinä. Olisi hienoa, jos joku voisi täydentää tuosta täyden kymmenen tuoksun setin sillä noita loppuja ei minulla ole.
Setin tuoksut siis olivat:
1. Davidoff Cool water
2. Caron Pour un homme
3. Dior homme
4. Dior Eau sauvage
5. Caron Yatagan