Tuoksufoorumi on siirretty uudelle palvelimelle ja samalla yli kymmenen vuotta vanha phpbb-ohjelmisto päivitettiin tuoreimpaan versioon.
Foorumi toimii nyt kivasti myös puhelimissa ja muissa mobiiliselaimissa.
Vuosia jumissa ollut sähköpostin lähetys on myös korjattu, ja nyt uusien tilien rekisteröiminen ja salasanojen palautuslinkkien lähettäminen onnistuu taas.
Lisäksi liitetiedostojen lisääminen on taas sallittua, eli kuvia ei tarvitse käydä erikseen lisäämässä johonkin ulkoiseen kuvapalveluun.
Jos tarvitset apua tilin aktivoimisessa tai jokin muu toiminto on rikki, voit lähettää viestin admin miukumauku tuoksufoorumi pistefi.
Gogol kirjoitti:Jaakiem
Sun italian taitosi ylittää kohta omani.
Oletko jo buukannut seuraavat lennot?
En ole buukannut lentoja. Varmaan reissu lykkääntyy syksyyn tai alkutalveen, jos mun "täytyy" ostaa uusi pyörä. Ajattelin ensi viikolla käydä koeajamassa Kona Sutraa.
Italian kurssi oli mahtava kokemus. Uskomatonta, että jonkun kielen perusteet voi oppia viikossa niin, että sitten voi jo lukea blogeja ja ymmärtääkin jo jotain lukemastaan. Bonuksena se avasi vielä muita kieliä. Katsoin yksi ilta elokuvaa Morsian pukeutuu mustaan ja pystyin ymmärtämään osan ranskan kielisestä puheesta ihan italian perusteella. Ajattelin mennä loppukesästä toiselle samanlaiselle intensiivikurssille.
Jaakiem kirjoitti:Italian kurssi oli mahtava kokemus. Uskomatonta, että jonkun kielen perusteet voi oppia viikossa niin, että sitten voi jo lukea blogeja ja ymmärtääkin jo jotain lukemastaan. Bonuksena se avasi vielä muita kieliä. Katsoin yksi ilta elokuvaa Morsian pukeutuu mustaan ja pystyin ymmärtämään osan ranskan kielisestä puheesta ihan italian perusteella. Ajattelin mennä loppukesästä toiselle samanlaiselle intensiivikurssille.
Saanko udella, minkälainen taho noita järjesti?
Minäkin olen lukenut italiaa, peräti neljä työväenopiston lukukautta, mutta tahti oli toivottoman hidasta ja opetusmenetelmä tehoton ja vanhanaikainen. Viihdyttiin avomiehen kanssa siellä noinkin kauan ihan hauskan ja anekdootteja kertoilevan opettajan takia, mutta tänä keväänä meni lopullisesti hermo siihen etanavauhtiin. Pitäisi etsiä ensi syksyksi joku muu paikka.
Tuoksuni: Vihreät Un Jardin En Mediterranee, Hermes Herba Fresca, Guerlain Untitled, Maison Martin Margiela Infusion di Vetiver, Prada Fico di Amalfi, Aqua di Parma Eloge du Traitre, Etat Libre d'Orange Thundra, Profumum Roma The Smell of Weather Turning, Lush, mini Green, Diesel, mini Ninfeo Mio, Annick Goutal, dekantti
Itämaiset Douce Amere, Serge Lutens Le Feu, Issey Miyake L'Or, Torrente All About Eve, Joop Aziyade, Parfum d'Empire Type D, Henrik Vibskov Poison, Dior, mini
Ambrat ja muut pihkat Ambre Sultan, Serge Lutens Ambre Precieux,Maitre Parfumeur et Gantier Ambra, Etro Amber, l'Occitane L' Air du Desert Marocain, Tauer, dekantti Amber Oud, By Kilian, mini Sables, Annick Goutal, dekantti Fiori di Ambra, Profumum Roma, dekantti Myrrhe Ardente, Annick Goutal, dekantti
Savut
Ambre Narguile, Hermes Avignon, Comme des Garçons Tea for Two, L'Artisan (minulle tämä on savu)
Vaniljat ja gourmandit
Vanille Absolu, Montale Spiritueuse Double Vanille, Guerlain, dekantti Tonka Imperiale, Guerlain, dekantti Mandorlo di Sicilia, Aqua di Parma Jeux de Peau, Serge Lutens Woodcoffee, Comme des Garçons
Puu ja vetiveri Chene, Serge Lutens Indochine, Parfumerie Generale Sycomore, Chanel Absinth, Nasomatto Fille en Aiguilles, Serge Lutens
Työtuoksut, sitrus ja raikkaat mausteet Voyage, Hermes Poivre Samarcande, Hermes, mini Light Blue, Dolce & Cabbana
Kukat Iris Pallida, L'Artisan Jasmin et Cigarrette, Etat Libre d' Orange L'Essence, Balenciaga L'Ombre Dans l'Eau, Diptyque, dekantti
Pehmeät ihotuoksut, myskit ja nahka "M", Six Scents, series three Musc Ravageur, Frederick Malle, mini Duel, Annick Goutal, mini L, Lolita Lempicka ----------------------------------------------------- Näistä voisin luopua: Un Jardin Sur Le Nil, Hermes Pepper, jasmin... , Korres Au Masculin, Lolita Lempicka
Ostoslista: Aikataulutetut: The Different Company, Jasmin de Nuit James Heeley, Esprit du Tigre L'Artisan, Dzing! Olfactive Studio, Lumiere Blanche Byredo, Bullion Mark Buxton, Sleeping With Ghosts
Harkinnassa: Guerlain, Jicky (saa ostaa heti jos tulee vintage hyvään hintaan vastaan) Annick Goutal, Encens Flamboyant Olfactive Studio, Autoportrait Comme des Garcons, Jaisalmer YS Uzac, Pohadka Diptyque, Eau Lente Diptyque, Eau Duelle Serge Lutens, Bois de Violette Serge Lutens, Fumerie Turque L'Artisan, Bois Farine Agonist, Black Amber Comme des Garcons, Luxe Patchouli Parfumerie Generale, Aomassai Annick Goutal, Chevrefeuille
Kiitos, Jaakiem, kielikurssikokemusten kuvailusta! Nyt olisi pieni into päällä ottaa ranskan kanssa samanlainen avaus. Jos viitsit, niin kerro tosiaan missä kävit.
Se oli ihan tavallinen kansalaisopiston kurssi. Opettaja oli estynyt, niin tuli yliopistolta tuuraaja, joka kävi läpi noin 250 sivua kielioppia ja sanastoa viidessä päivässä ja muu materiaali päälle. Se oli vähän niin kuin sellainen kaiken kertauskurssille kieltä jo opiskelleille. Sopi minulle hyvin, koska minulla on pahana tapana suhtautua asioihin aika intensiivisesti. Silloin kun opiskellaan, niin silloin opiskellaan. Pelkään normikurssit ovat varmaan liian hitaita useimmille, jotka ovat tottuneet opiskelemaan tai käsittelemään tietoa järjestelmällisesti.
Muutoinkin tuommoinen opiskelu on aika virkistävää, kun on niin pitkään työelämässä. Tekisi mieli alkaa jotain muutakin kieltä vielä, kenties espanjaa tai ranskaa, mutta aion nyt ensin paneutua kunnolla tuohon italiaan.
Kävin katomassa äsken Lumikin ja metsästäjän. Vähän hävetti mennä, kun oli niin lasten elokuva, mutta se olikin yllättävän hyvä. Charlize Theron teki jälleen hienon roolin. Elokuva oli merkityksiltään paitsi lapsellinen myös jokseenkin skitsofeerinen kauneuden ja vallan käsitteiden kautta tarkisteltuna.
Tuoksuni: Vihreät Un Jardin En Mediterranee, Hermes Herba Fresca, Guerlain Untitled, Maison Martin Margiela Infusion di Vetiver, Prada Fico di Amalfi, Aqua di Parma Eloge du Traitre, Etat Libre d'Orange Thundra, Profumum Roma The Smell of Weather Turning, Lush, mini Green, Diesel, mini Ninfeo Mio, Annick Goutal, dekantti
Itämaiset Douce Amere, Serge Lutens Le Feu, Issey Miyake L'Or, Torrente All About Eve, Joop Aziyade, Parfum d'Empire Type D, Henrik Vibskov Poison, Dior, mini
Ambrat ja muut pihkat Ambre Sultan, Serge Lutens Ambre Precieux,Maitre Parfumeur et Gantier Ambra, Etro Amber, l'Occitane L' Air du Desert Marocain, Tauer, dekantti Amber Oud, By Kilian, mini Sables, Annick Goutal, dekantti Fiori di Ambra, Profumum Roma, dekantti Myrrhe Ardente, Annick Goutal, dekantti
Savut
Ambre Narguile, Hermes Avignon, Comme des Garçons Tea for Two, L'Artisan (minulle tämä on savu)
Vaniljat ja gourmandit
Vanille Absolu, Montale Spiritueuse Double Vanille, Guerlain, dekantti Tonka Imperiale, Guerlain, dekantti Mandorlo di Sicilia, Aqua di Parma Jeux de Peau, Serge Lutens Woodcoffee, Comme des Garçons
Puu ja vetiveri Chene, Serge Lutens Indochine, Parfumerie Generale Sycomore, Chanel Absinth, Nasomatto Fille en Aiguilles, Serge Lutens
Työtuoksut, sitrus ja raikkaat mausteet Voyage, Hermes Poivre Samarcande, Hermes, mini Light Blue, Dolce & Cabbana
Kukat Iris Pallida, L'Artisan Jasmin et Cigarrette, Etat Libre d' Orange L'Essence, Balenciaga L'Ombre Dans l'Eau, Diptyque, dekantti
Pehmeät ihotuoksut, myskit ja nahka "M", Six Scents, series three Musc Ravageur, Frederick Malle, mini Duel, Annick Goutal, mini L, Lolita Lempicka ----------------------------------------------------- Näistä voisin luopua: Un Jardin Sur Le Nil, Hermes Pepper, jasmin... , Korres Au Masculin, Lolita Lempicka
Ostoslista: Aikataulutetut: The Different Company, Jasmin de Nuit James Heeley, Esprit du Tigre L'Artisan, Dzing! Olfactive Studio, Lumiere Blanche Byredo, Bullion Mark Buxton, Sleeping With Ghosts
Harkinnassa: Guerlain, Jicky (saa ostaa heti jos tulee vintage hyvään hintaan vastaan) Annick Goutal, Encens Flamboyant Olfactive Studio, Autoportrait Comme des Garcons, Jaisalmer YS Uzac, Pohadka Diptyque, Eau Lente Diptyque, Eau Duelle Serge Lutens, Bois de Violette Serge Lutens, Fumerie Turque L'Artisan, Bois Farine Agonist, Black Amber Comme des Garcons, Luxe Patchouli Parfumerie Generale, Aomassai Annick Goutal, Chevrefeuille
Heh, minä käyn katsomassa kaikki supersankarielokuvat ja valtaosan noista satufilmatisoinneista. Puhumattakaan nyt animaatioista! Rakastan Miyazakea - ja Kung Fu Panda on alter egoni .
Jaakiemin kokemuksista rohkaistuneena buukkasin minut ja miehen Ranskan instituutin neljän aamupäivän intensiivialkeiskurssille. Ei ehkä tule olemaan ihan noin intensiivistä kumminkaan - mutta tuleepa aloitettua toisella lomaviikolla päivät mukavasti kahvilla ja voisarvella Kaapelitehtaalla (yksi suosikkipaikoistani Helsingissä).
Eikös Kaapelitehdas ole aika synkeä paikka? Ravasin siellä kymmenen vuotta sitten messuilla (talvisaikaan). Se sisäpiha oli aavistuksen ankea. Onko siellä nykyään esim. terassimahdollisuus meren puolella? Mikä tekee Kaapelitehtaasta suosikkisi? :)
Lähden juuri Musiikkitalolle. Ohi olen pyöräillyt satoja kertoja, sisällä en koskaan oo piipahtanut.
Kamicha kirjoitti:Heh, minä käyn katsomassa kaikki supersankarielokuvat ja valtaosan noista satufilmatisoinneista. Puhumattakaan nyt animaatioista! Rakastan Miyazakea - ja Kung Fu Panda on alter egoni .
Mäkin käyn katsomassa kaikki supersankari- ja fantasiaelokuvat elokuvissa. Seuraava lienee Abraham Lincoln - vampire hunter. Burtonin ohjaama taitaa olla sekin.
Savut
Vaniljat ja gourmandit
Onhan se Kaapeli vähän synkeäkin, mutta pidän tehdasmiljöistä! Olen ollut Kaapelilla useissa onnistuneissa näyttelyissä ja tapahtumissa - ne varmasti osaltaan vaikuttavat mielikuvaan, alakerran Hima ja Sali on ihan kiva mesta - ja Merikaapelihallin luonnonvalo on palvellut ihanasti pari valokuvauskeikkaa...
Tuoksuni: Pidän luonnostani orientaaleista, nahkoista ja puista. Kukista iiriksestä, ruususta, mimosasta ja narsissista. Pidän eläimellisistä tuoksuista. Vihreys tuoksuissa kiehtoo. Olen oppinut tykkämään aldehydeistä ja tuberoosasta.
En ole hillitön hedelmäfani enkä tajua suurta osaa fruity floraleista.
Suosikkeja: Chanel No. 19 ja No. 5 Diorin Leather Oud, Eau Noire ja Eau Sauvage. Comme des Garconsin Avignon ja Zagorsk. Chanelin La Pausa, Coromandel ja Antaeus. The Different Companyn Divine Bergamote. Caronin Yatagan ja Farnesiana. Andy Tauerin L'Air du Desert Marocain, Miriam, Loretta, Ingrid ja Phi. Guerlainin Tonka Imperiale, Bois d'Armenie ja Cuir Beluga. Jean Desprezin Bal a Versailles. MPG:n Eau de Iles. Aedes de Venustas EDP. Guerlainin Aqua Allegoria Nerolia Bianca. histoires de Parfumsin Defile New York.
Palatakseni italianopiskeluteemaan, olen opiskellut sitä aikanaan pari vuotta Helsingin yliopiston kielikeskuksessa, viime kesää kesäyliopistossa ja nyt kielikoulussa täällä (ensin tiiviisti kuukauden viime vuonna sitten ylläpitona 1,5 tuntia viikossa siitä lähtien). Voin suositella Hgin kesäyliopiston kursseja, etenkin opettaja Sari Meurmania ja hänen Bella Vista -kirjojaan. Suosittelen myös BBC:n tai Oxford Univesity Pressin Take off in Italia CD/mp3-pohjaisia italian kielikursseja - niillä oppii huomaamattaan kieltä esim. lenkkeillessä tai autoa ajaessa.
Jaakiem, kannattaa harkita parin viikon matkaa tänne - käyt aamupäivät kielitunteja kielikoulu Torre di Babelessa, teet iltapäivät ja illat kaikkea muuta. Kielitaitosi pääsee aivan uudelle tasolle ja kursseilla tapaa kiinnostavia ihmisiä.
Yritin katsoa noita, mutta kun vaihtoi valuutaksi euron, niin hinnat vaihtuivat ihan normeiksi ja alennussivukin katosi. Mielenkiintoista, että kun laittaa valuutaksi dollarin, on siellä eri tuotteet alennuksessa. En tiedä, onnistuuko Suomeen tilata punnilla?
Lisäksi niiden nettisivut ovat nyt aivan tukossa ja tulee koko ajan time out, joten saavat pitää tuoksunsa mun puolesta.
Nunna vinkkasi itselleen taksin. Hetken istuttuaan hän huomasi suharin tuijottavan häntä taustapeilistä. Nunna kysyi: "Miksi sinä tuijotat minua?"
Suhari sanoi: "Ei, en tuijottanut!"
Hetken päästä nunna huomaa taas tuijottavan katseen, ja sanoo: "Sinä selvästikkin tuijotat minua. Mistä on kysymys? Kerro pois! Olen Jumalan lähettiläs, ja olen täällä auttaakseni sinua."
Kuljettaja murtuu, ja sanoo: "Okei, okei...tämä on noloa, mutta en voi itselleni mitään...katsokaas, minulla on aina ollut tämä haave..."
Nunna: "Niin?"
Kuljettaja: "...Minulla on aina, koko elämäni ajan, ollut tämä haave, että saan joskus nunnalta suuseksiä..."
Nunna: "Aijaa. Olen pahoillani että tämä on vaivannut sinua..."
Nunna: "Hmm...no siinä tapauksessa, jos vain mitenkään voin olla avuksi, niin pysäytätkö auton heti tilaisuuden tullen..."
Auto pysähtyy. Lutkuttelun jälkeen matka jatkuu.
Vain hiukan myöhemmin tästä, taksikuski lyö jarrut pohjaan, ja hajoaa täysin syyllisyyden tuskissaan: "Äääähh! Nunna kiltti, minä valehtelin! Minä valehtelin!! En ole oikeasti ortodoksi, olen evankelis-luterilainen, olen naimisissa ja minulla on kolme lasta!!!"
Nunna: "Ei se mitään. Minun nimeni on Kari, ja olen matkalla naamiaisiin."