Kiinnostukseni tuoksuihin alkoi jo joskus lapsena, kävin aina haistelemassa salaa mummon ja äidin hajuvesiä, ja taisin olla alle kouluikäinen kun aloin saamaan heiltä ja tädiltäni mini- ja jämäpulloja laidasta laitaan. Osa oli näitä perus Yves Rocherin tuoksuja joita on ollut varmaan kaikilla, ja luksuksesta pitävältä tädiltä sain sitten sellaisia tuoksuja joita en muuten olisi kyllä osannut koskaan hankkia. Vaikka olen aina pitänyt hajuvesistä, en ole kova käyttämään niitä arjessa etenkään. Olen vähän varovainen siinä että en aiheuta mitään hajuhaittoja ympäristölle, kotona ja iltamenoissa sitten revittelen voimakkaammilla ja erikoisemmilla tuoksuilla. Ei ole kukaan ainakaan vielä valittanut, paitsi allerginen ja astmaatikko puoliso välillä kakistelee noille kotikokeiluille.

Erikoisempien tuoksujen, ja tuoksujen analysoimisen saralla olen aivan täysi noviisi. En ole kovinkaan hyvä tunnistamaan tuoksunuotteja, vaan saan lähinnä erilaisia mielikuvia ja tunnelmia tuoksuista irti. Nuottien ja ainesosien tunnistamista olisikin kiva alkaa kunnolla opettelemaan, sillä on vaikea keskustella tuoksuista mitenkään järkevästi muuten. En ole ehkä koskaan, tai ainakaan pitkään aikaan oikein uskonut mihinkään yksiselitteiseen sukupuolijatotteluun tuoksuissa, sillä olen aina pitänyt useista miesten tuoksuista ja eräs miespuolinen perhetuttu on käyttänyt aina myös naisille suunnattuja tuoksuja. Mukavaa että monet tuoksutalot on viimein heränneet tähän että niitä ei tarvitse välttämättä markkinoida kummallekaan sukupuolelle erikseen.
Ainiin, täällä kun on tuosta HSP:stä puhuttu niin voisin mainita vielä että mitään diagnoosia minulla ei siitä kyllä ole, mutta minullakin on aistiyliherkkyyksiä. Herkkyys aistiärsykkeille riippuu päivästä, ja osan niistä olen osannut kääntää voitoksi, mutta en ole ehkä se helpoin asuinkumppani tämän takia. Puoliso on joutunut mm. ostamaan elokuvia ja pelaamista varten kunnon kuulokkeet, sillä joinain päivinä meinaan tulla hulluksi ja agressiiviseksi niistä äänimaailmoista, ja toisina päivinä esimerkiksi kaupassa käymisestä ei tule yhtään mitään. Uskon tuon aistiyliherkkyyden omalla kohdallani liittyvän tarkkaavaisuushäiriöön, tai kumpi nyt johtaakaan kumpaan hankala sanoa.