Tuoksufoorumi on siirretty uudelle palvelimelle ja samalla yli kymmenen vuotta vanha phpbb-ohjelmisto päivitettiin tuoreimpaan versioon.
  • Foorumi toimii nyt kivasti myös puhelimissa ja muissa mobiiliselaimissa.
  • Vuosia jumissa ollut sähköpostin lähetys on myös korjattu, ja nyt uusien tilien rekisteröiminen ja salasanojen palautuslinkkien lähettäminen onnistuu taas.
  • Lisäksi liitetiedostojen lisääminen on taas sallittua, eli kuvia ei tarvitse käydä erikseen lisäämässä johonkin ulkoiseen kuvapalveluun.
  • Jos tarvitset apua tilin aktivoimisessa tai jokin muu toiminto on rikki, voit lähettää viestin admin miukumauku tuoksufoorumi pistefi.
t. Ylläpito

Tuoksuyliherkkyys/Tuoksuallergia

Vapaata keskustelua foorumille rekisteröityneille. Ei näy vierailijoille - ja hakukoneiden botit eivät käy täällä.

Valvojat: Kamicha, Gogol, Mohn

calypso

Re: Tuoksuyliherkkyys/Tuoksuallergia

Viesti Kirjoittaja calypso »

Kamicha kirjoitti:Ainoa tuoksu-allergikko, jonka olen tavannut on entinen kollegani, jolla oli voimakas sitrusallergia, se tosiaan oirehti myös sitrustuoksuista - tai ilmassa olevasta sitrustuoksusta ihan vaan sitrusten syömisen jälkeen. Vannotin häntä sanomaan suoraan, jos joskus joku tuoksuni aiheuttaa ongelmia - ja eipä niitä tullut.

Käytän kyllä tuoksuja kohtuudella - ja luulenpa, että tuoksun vähemmän kuin jotkut hajuvesiä käyttämättömät ihmiset kun suosin arkikosmetiikassa ja etenkin vaatteiden pesussa hajusteettomia tuotteita. Pyykkiaineissa on minusta valtavan voimakkaita hajusteita :yrjö: .
Komps komps. Omassa arjessani olen tavannut vain yhden tuoksuallergikon, jolle olen useasti sanonut että sano ihan suoraan jos tuoksun liikaa niin tiedän vähentää, mutta hän on sanonut ettei ole vielä tähän mennessä häirinnyt ja lupasi kyllä kertoa sitten. Käytän kyllä arkisin muutenkin tosi maltillisesti tuoksuja (suht kevyitä ja vähän), sillä en halua että tuoksuani haistaa monen metrin päähän tai että se peittää kaiken alleen ja ottaa nenään. Omalla ajallani, kotona ja viihteellä käytän tuoksuja sitten rohkeammin (voimakkaampia ja enemmän) eikä ole kyllä silloinkaan kukaan koskaan valittanut. Itse en siitä pahastuisi jos asiasta huomautetaan hyvässä hengessä, kuinka sitä muuten voi tietää jos se jotakuta häiritsee. Ja toisaalta olen myös sitä mieltä että jossain kohtaa voisi itse se tuoksuallergikko/yliherkkä tai jos on ihan vaan henkinen ongelma tuoksujen kanssa, myös mennä kauemmas sillä harva oikeasti koko pulloaan kaataa päälleen.

Olen usein myös miettinyt tuota, että minun nenääni ainakin ottaa se kauhea pesuaineiden ja huuhteluaineiden katku, ja luulen myös että olen kokonaisuudessaan tuoksuttomampi kuin moni muu vaikka käytänkin hajuvettä miltei päivittäin. En muista koskaan häiriintyneeni mistään hajuvedestä niin kuin useasti jo kaukaa leijailevasta pesuaineen hajusta. Itse olen käyttänyt varmaankin jo kymmenisen vuotta hajusteettomia pyykinpesuaineita, sillä herkkäihoisena saan joistain hajustetuista ihoreaktioita.

Mielestäni useimmissa tapauksissa hajusteiden täyskiellot on aivan naurettavaa liioittelua, sillä nehän kieltävät pääasiassa vain hajuvesien käytön eikä kukaan tule tarkistamaan millä peset vaatteesi ja kuinka monta ämpärillistä huuhteluainetta kaadat pyykin sekaan. Edellisessä työpaikassani oli pukuhuoneessa hajusteidenkäyttökielto, ja itse ainakin tulkitsin sen niin että se tarkoittaa siellä pukuhuoneessa niiden suihkimista ja ylipäätään liikakäyttöä. Muistaakseni se asia ilmaistiin myös siinä lapussa siten, että yleisissä tiloissa tulisi ottaa huomioon tuoksuallergikot ja välttää liiallista hajusteiden käyttöä.
jenjen

Viesti Kirjoittaja jenjen »

Hassua kuitenkin on se, että vaikka monet täälläkin kertovat saavansa oireita nimenomaan pesuaineista sekä huuhteluaineista, on tällä hetkellä markkinoilla monta "huuhteluainehajuvettä", Cleanit esimerkiksi. Ja niiden suosio on älyttömän suuri. Outoa.
calypso

Viesti Kirjoittaja calypso »

jenjen kirjoitti:Hassua kuitenkin on se, että vaikka monet täälläkin kertovat saavansa oireita nimenomaan pesuaineista sekä huuhteluaineista, on tällä hetkellä markkinoilla monta "huuhteluainehajuvettä", Cleanit esimerkiksi. Ja niiden suosio on älyttömän suuri. Outoa.
Siis tuota minäkin olen ihmetellyt. Että miksi kukaan ehdoin tahdoin haluaa lemuta huuhteluaineelle? Pakko kaataa päälleen sitä vielä pullosta, jos vaikka vaatteisiin se ei olisi vielä tarpeeksi hyvin tarttunut? :clap: Yksi mikä minua ihmetyttää myös, on Cleanin Warm cotton. En muista enää mille se tarkalleen tuoksuu, mutta nimestä voisi päätellä että lämpimälle pestylle puuvillalle. Eli niin kuin kuivausrummun katkulle? Yhhh. Kyllä noista on raikkaus kaukana.
Amoria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Amoria »

Mulla on noita Cleaneja sellainen pieni kokoelmapakkaus, joka osui kerran kohdalle. Voisin kuvitella tuon innostuksen taustalla olevan jonkinlaista kukkaisten ja viinaisten hajuvesien traumaa. Niistä saa aika usein kehuja tyyliin "tuoksut hyvältä, mutta et yhtään hajuvedeltä" :? Ilmeisesti on sitten kuitenkin eri asia tuoksua vähän huuhteluaineelta kuin päästä varpaisiin. Ovat jääneet minimaaliselle käytölle, mutta on osassa niistä jotain mattolaituri-romantiikkaa.
jenjen

Viesti Kirjoittaja jenjen »

Kyllä mä uskon myös, että Cleanien innostuksen taustalla on juurikin se, että monilla on muistikuvia niistä tosi hajuvesimäisistä hajuvesistä, joita on äidin pulloista haisteltu, ja vanhempana sitten on nuuhkittu suoraan pullon suusta kaupoissa, jolloin tietenkin ekana nenään on lehahtanut se alkoholin pistävä löyhy :mrgreen: Iholle on koitettu joku viimeisen päälle pistävä tuoksu, ja sitten on päätetty, ettei hajuvedet sovi mun iholle.

Itse voin myöntää, että nyt kun olen tuoksutellut monia hajuvesiä tässä lähiaikoina, niin olen superyllättynyt, miten paljon ihania tuoksuja olen löytänyt. En kuvitellut, että löytäisin näin monia miellyttäviä tuoksuja näin lyhyessä ajassa, kuvittelin, että joudun tuoksuttelemaan ainakin 50 pulloa, ennenkuin löytyy edes joku vähän sinnepäin, jota voisin kuvitella käyttäväni :mrgreen: Uskon, että monet ihmiset kuvittelevat laillani, että hyväntuoksuisen hajuveden löytäminen on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta :D Silloin on ehkä helppo löytää Cleanit, jokainen kun kuitenkin tietää, pitääkö huuhteluaineen tuoksusta vai ei, mitään kovin isoa virhettä ei voi tehdä ostamalla jokin helppo ja puhdas pyykkituoksu. Säästää aikaa, kun ei tarvi enää orpona piruna hillua hajuvesiosastolla päätä pakottaen :mrgreen:

Itse olen kyllä joutunut pyörtämään omat mielipiteeni tässä muutaman viikon aikana. Olen saanut nimittäin selville, että tuoksumakuni on paljon paljon laajempi kuin aluksi kuvittelin, olen ollut siis omien nuoruudessa luomieni mielipiteideni vanki. Kun olen avannut nenäni, olenkin löytänyt kaikkea muutakin kivaa kuin puhtaat ja raikkaat kukkaistuoksut, ja en edes tiedä mihin asti tämä matka minut vie. :D
Kamicha
Tuoksuni: Vihreät
Un Jardin En Mediterranee, Hermes
Herba Fresca, Guerlain
Untitled, Maison Martin Margiela
Infusion di Vetiver, Prada
Fico di Amalfi, Aqua di Parma
Eloge du Traitre, Etat Libre d'Orange
Thundra, Profumum Roma
The Smell of Weather Turning, Lush, mini
Green, Diesel, mini
Ninfeo Mio, Annick Goutal, dekantti

Itämaiset
Douce Amere, Serge Lutens
Le Feu, Issey Miyake
L'Or, Torrente
All About Eve, Joop
Aziyade, Parfum d'Empire
Type D, Henrik Vibskov
Poison, Dior, mini

Ambrat ja muut pihkat
Ambre Sultan, Serge Lutens
Ambre Precieux,Maitre Parfumeur et Gantier
Ambra, Etro
Amber, l'Occitane
L' Air du Desert Marocain, Tauer, dekantti
Amber Oud, By Kilian, mini
Sables, Annick Goutal, dekantti
Fiori di Ambra, Profumum Roma, dekantti
Myrrhe Ardente, Annick Goutal, dekantti

Savut

Ambre Narguile, Hermes
Avignon, Comme des Garçons
Tea for Two, L'Artisan (minulle tämä on savu)

Vaniljat ja gourmandit

Vanille Absolu, Montale
Spiritueuse Double Vanille, Guerlain, dekantti
Tonka Imperiale, Guerlain, dekantti
Mandorlo di Sicilia, Aqua di Parma
Jeux de Peau, Serge Lutens
Woodcoffee, Comme des Garçons

Puu ja vetiveri
Chene, Serge Lutens
Indochine, Parfumerie Generale
Sycomore, Chanel
Absinth, Nasomatto
Fille en Aiguilles, Serge Lutens

Työtuoksut, sitrus ja raikkaat mausteet
Voyage, Hermes
Poivre Samarcande, Hermes, mini
Light Blue, Dolce & Cabbana

Kukat
Iris Pallida, L'Artisan
Jasmin et Cigarrette, Etat Libre d' Orange
L'Essence, Balenciaga
L'Ombre Dans l'Eau, Diptyque, dekantti

Aromaattiset, mausteiset
Gris Clair..., Serge Lutens

Pehmeät ihotuoksut, myskit ja nahka
"M", Six Scents, series three
Musc Ravageur, Frederick Malle, mini
Duel, Annick Goutal, mini
L, Lolita Lempicka
-----------------------------------------------------
Näistä voisin luopua:
Un Jardin Sur Le Nil, Hermes
Pepper, jasmin... , Korres
Au Masculin, Lolita Lempicka
Ostoslista: Aikataulutetut:
The Different Company, Jasmin de Nuit
James Heeley, Esprit du Tigre
L'Artisan, Dzing!
Olfactive Studio, Lumiere Blanche
Byredo, Bullion
Mark Buxton, Sleeping With Ghosts

Harkinnassa:
Guerlain, Jicky (saa ostaa heti jos tulee vintage hyvään hintaan vastaan)
Annick Goutal, Encens Flamboyant
Olfactive Studio, Autoportrait
Comme des Garcons, Jaisalmer
YS Uzac, Pohadka
Diptyque, Eau Lente
Diptyque, Eau Duelle
Serge Lutens, Bois de Violette
Serge Lutens, Fumerie Turque
L'Artisan, Bois Farine
Agonist, Black Amber
Comme des Garcons, Luxe Patchouli
Parfumerie Generale, Aomassai
Annick Goutal, Chevrefeuille

Viesti Kirjoittaja Kamicha »

Onpa kiva kuulla! Eikös olekin aika kiehtova tämä tuoksujen maailma :happy-cheerleadersmileygirl: .
Oh deer.
Jaakiem

Viesti Kirjoittaja Jaakiem »

"If there is something that you absolutely love (and get no adverse reaction from) in its current -already reduced- state, better stock up, because within 2013 lots of fragrances are in for a major rehaul." Perfum shrine: 82 New Allergens in Perfumes: The Death Toll on Fragrances as we Know Them

Meillä monella taitaa olla tuoksuja jo vaikka loppuiäksi, jos loputkin klassikot teurastetaan.
Kosmoskukka
Tuoksuni: http://www.fragrantica.com/member/26278/
Ostoslista: Tämä vaihtelee kuukausittain. Joten.. en laita tänne mitään, mutta fragranticalta voi katsoa "tahto" listaa. Sitä päivitän.

Viesti Kirjoittaja Kosmoskukka »

APUA ! tosi huono uutinen tuo Jaakiem. Heti tuli mieleen poeme... tresor, organza. Noista täytyy nyt kyllä ruveta hommata vara putellit! Kaikkia noita minulla 30 ml ja ovat yli puolen välin.
Thougts begome things... choose the good ones!
Tiia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiia »

Mulla on muutama Cleanin pullo, ja oon jo melkein unohtanut niiden olemassaolon, eli joku kiintiö on mulla jo täysi.. Eihän ne mitään hajuvesiä ole. Sellaisia itseraikastimia, pientä ekstraa eli hintsun enemmän kuin jos pistäisi pelkkää dödöä.. On kyl ollu mun kaveripiirissä aika suosittuja. Ystävieni tuoksumaku on myös aika monenkirjava, että en tiedä mikä siinä on taustalla. Yksi yhdistävä tekijä on se, että pesu- ja huuhteluaineiden tuoksuilla on meille kaikille väliä.
Oopiumiluola
Une femme sans parfum est une femme sans avenir.
- Coco Chanel
Vastaa Viestiin