Nooh, heti matto jalkojen alta: lopetettu tuoksu
Sisältöä mm. ambrette seed absolute extra, white pepper CO2, notes of cumin, white honey, jasmine sambac, black plum, Tonkin musk -headspace and benzoin Laos orpur.
Tuju ja tiivis (mutta ei tosiaan tukahduttava, varsinkaan kohtuullisella annostelulla) jasmiini-hunaja-myski avaus, jossa on Juustoportin musta kirsikka -jogurtin happamanmakea vivahde (varmastikin Givaudanin labrassa tehty headspace, jota ei vain ole tekijänsuojalakisyistä mainittu

). Tämä on se tuoksu josta kumppanini totesi
pullon suusta haistettuaan "Hyi *köh köh*, haisee siltä ku joku ois jättäny pissat pönttöön viikoksi". Linkkasin tästä myös youtube-videon, jossa testaaja saa aika tautisia mielikuvia... Munkin nenään tämä on selkeästi "hajuvesi-animaalinen" mutta en mä tästä mitään luotaantyöntäviä syvyyksiä saa. Ja kuminaa/jeeraa mun on vaikea erottaa irti tästä, ehkä sekin lisää joillekin sitä skank/body odour-faktoria, itse en tunnu olevan sille niin herkkä. Kamichakaan ei taida olla.
En ihmettelis vaikka tässä ois iiristäkin, musta tuntuu että tämän tuoksun nenä Yann Vasnier sitoo sen monesti myskeihinsä ja sellaiseen tiettyyn samettisuuteen tai mokkaisuuteen tuoksusta riippuen. Iiris-maininnan muistuttamana haistelin ohimennen äsken Divinen L'Homme de Coeuria (woody iris) ja jotain "sukuvikaa" on kyllä havaittavissa, joskin L'Homme de Coeur on mun nenään huomattavan viileä siinä kun tämä ysi on lämmin. Ja jännä juttu tuo melankolisuuden maininta, ehkä joo tässä ysissä on just sitä kanssa.
Toinen mun mielestä selkeä sukulaistuoksu tälle on SixScentsin "M". Sokko-ysi on tullut vuonna 2009 ja "M" vuonna 2010. Muistan että jossain videossa (jota en näköjään löydä enää mistään, damn) Yann Vasnier puhui M:n tekemisen kohdalla että siinäkin ensimmäisenä lähtömateriaalina oli Tonkin musk -rekonstruktio, lopputulos on toki painottunut eri tavalla. (Vaikea tietty sanoa miten selvänä näkisin yhteyden jos en tietäisi nenää samaksi)
Ysi oli Tom Ford - Urban Musk. Taidankin laittaa tätä tänään