Minä lihoin ikävästi syksyllä reilut viitisen kiloa päälääkkeiden takia.
Vuodenvaihteen jälkeen päätin vähän ryhdistäytyä ja pikku hiljaa tässä on menty 75 --> 68 ja suunta edelleen hiljalleen alas päin. Minulle sopii parhaiten harvahko syöminen, vähän peruseurooppalaiseen tapaan, maksimissaan kolme kertaa päivässä. Parista syystä. Energiantarve ei tällaisella istumatyötä tekevällä naisihmisellä kovin ihmeellinen ole - harvemmilla aterioilla on paljon helpompi hahmottaa kokonaisenergiamäärää (käänteisesti ajatus toimii tietysti niin, että jos tavoitteenani olisi painon lisäys, niin lisäisin välipalan tai pari aikatauluun, saman voisin tehdä, jos innostuisin urheilemaan enemmänkin).
Toinen on se, että olen reumaatikko. Tulehdustaipumus reagoi syömiseen, jokainen syömiskertahan nostaa elimistön tulehdusmarkkereita (muun muassa). Reumalle parasta olisi paasto, mutta koska sitä on käytännössä vähän vaikea toteuttaa pitkällä aikavälillä, pätkäpaastoilen. Eli syön päivän ensimmäisen aterian yleensä klo 11.30-13 ja illan suussa illallisen, yleensä 19-20 aikaan. Joskus käytännön syistä aikaisemmin tai myöhemmin. Ei välipaloja eikä napostelua - tästä saatan vähän poiketa, jos on esim. tapaaminen jossain kahvilassa. Kun syö kaksi ateriaa, ne voivat olla varsin kunnollisia ja tyydyttäviä. Verensokerin hallintaa helpottaa hiilarien rajoittaminen. Mitään täydellistä karppausta en harrasta, rajoittaminen tosiaan on oikea sana. Aamiaisen syön, jos pääsen johonkin houkuttelevaan aamiaispöytään... Olen pätkäpaastonnut jo toista vuotta - ja tämä on ollut selkeästi aikuisikäni helpointa aikaa reuman osalta. Etenkin rintarangan, solisluun alueen (SI, AC) ja lonkkien tulehdukset ovat niin kivuliaita, että asialla on minulle todella paljon arvoa.
Periaatteessa ruokavaliossani ei ole mitään kiellettyä, mutta jostain näkökulmasta olen kai aika vaativakin ruoan suhteen. En syö mitään eineksiä enkä valmisteita (keksejä, raksuja yms. tauhkaa) - teen valtaosan sapuskasta itse kasvin ja eläimen paloista. Jos syön ulkona, otan yleensä salaatin, jossa on proteiinilisä, keiton, tai jotain yksinkertaista, lihaa/kalaa ja kasviksia, pienen sushiannoksen, thairavintolassa papaijasalaatin

tai mehevän curryn runsailla kasvislisukkeilla.
Rasvaa en välttele - paitsi teollisesti käsitellyssä muodossa. Kotona käytössä oliiviöljyt, pienemmässä määrin kookosöljy ja pähkinäöljyt, sekä voi - mutta en erityisesti välttele esim. rasvaisempaa lihaa (itse asiassa meillä tehdään useinkin ruokaa halvemmista ruhonosista), syön oliiveja ja avokadoja, pähkinät ja siemenet ovat vakiotavaraa ruoanlaitossa. Maitotuotteista käytän vain juustoja ja hapatettuja (maustamaton jogurtti, ranskankerma, smetana), joskus harvoin luomukermaa. Punaviiniä juon lähes päivittäin, toisinaan valkoista tai kuohuvaa, joskus harvoin pienen oluen tai siiderin. Näitä lukuunottamatta en juo mitään energiapitoista - kahvi ja tee mustana, janoon ja ruoan kanssa vesi. Hups, poikkeus - joskus (harvoin) juon tuoreista aineksista tehdyn smoothien, jossa ei ole maitoa/jogurttia, esim. kahvilakeikalla tämä saattaa olla ruokavaliooni parhaiten sopiva "herkku". Kotona herkuttelen silloin tällöin suklaalla, joka on melkein aina tummaa (pääsiäisenä Mignon

). Muuten säästän herkuttelun juhlatilanteisiin, joissa valitsen mieluiten taitavien kotikokkien itse tekemiä herkkuja, sillä periaatteella, mitä mieli tekee. Vatsalaukku pienenee pätkäpaastotessa sen verran, että mistään ahmimiskohtauksista ei ole pelkoa (niihinkin oli nuorempana taipumusta).
Kävin juuri lääkärintarkastuksessa - ja olen ikäisekseni fyysisesti erittäin terve. Kokonaiskolesteroli on yli viitearvojen, mutta HDL/LDL suhde niin hyvä + alhaiset triglyt, ettei (tarkastajankaan mielestä) mitään syytä huoleen.
Oh deer.