Enemmänkin tarkoitan sekoituksen aistittavissa olevia painotuksia. Tosi monessa ELDOssa on voimallinen myskinen, usein muovimaisia sävyjä ja halitoosivivahteita kantava myskipohja, joka pysyy ikuisuuden ja leviää käsittämättömän kauas. Samoin aldehydejä talo käyttää sillä tavalla, että ne ovat minulle aivan täystyrmäys, esimerkiksi juuri Rienin avaus repii nenäni hajalle, se on minulle täysin käyttökelvoton tapaus. Divin Enfantissa käytetään niitä vaahtokarkkikemikaaleja samaan tapaan yliannosteltuna, mutta pystyn sietämään avauksen juuri ja juuri - ja enimmän haihduttua tuoksu muuttuu oikein nautittavaksi.
Jollekin nämä ovat varmaan laatukriteerejä (pysyvyys, voimakas ja laajalle leviävä projektio, räjähtävä avaus) - minun nenälleni ja tuoksuestetiikan tajulleni nämä piirteet ovat aivan liikaa. Mutta kun sanon näin, niin kannattaa muistaa, että olen ilmeisesti vähän yliherkkä sekä joillekin aldehydeille, että osalle myskeistä. Siis en allerginen, vaan haistan ne voimakkaampina kuin ihmiset keskimäärin. Molempia on mahdollista käyttää nenääni miellyttävällä tavalla, mutta vaikka nyt näissä ELDOissa ne dominoivat enkä saa niiden ylivallalta nautintoa tuoksujen muista piirteistä. Myskeille olen herkistynyt entisestään, kun jätin tuoksuvat pyykinpesuaineet ja huuhteluaineet pois joskus seitsemän vuotta sitten.
Noista nenälleni sopivammista tapauksista voin kyllä päätellä, että yleisesti ottaen ELDOissa on hyväntuntuista materiaalia. ELDO on kyllä talo, johon jokaisen kannattaa tutustua, ehkä ei ihan tuoksuharrastuksen alussa, mutta kumminkin. Eikä vähiten kohtuuystävällisen hinnoittelupolitiikan takia... ...olen varma, että valikoimasta löytyy monelle yksi tai useampi osuma - ja tuoksuja, jollaisia ei ole missään muualla kokenut.
Tuoksujen absoluuttinen laatu ja muutenkin "totuudet" ja pisteytykset tuoksujen keskinäisestä paremmuudesta ovat kyllä aika hetteistä maaperää. Kokemuksen laajuudesta huolimatta kun kysymys on kuitenkin makuasioista - jotka vieläpä pohjaavat aistiin, jonka herkkyys, eroottelevuus ja painotukset tuntuvat olevan varsin yksilöllisiä.
Ja moni sellainen tuoksu, jota en oman nenäni lähellä pysty käyttämään sen liian voimakkaan läsnäolon takia, voi toisella ihmisellä tuoksua oikein hyvältä. Ainakin riittävän ilmavassa tilassa

Pakko vielä lisätä, että onhan tuolla kaapissa muutama hyvinkin synteettissävytteinen tuoksu (esim. Six Scents M, Bullion, Lempickan L - kaikissa vahva myskinen pohja, joka kuitenkin nenälleni toimii hyvin - toisenlaisena esimerkkinä vitamiininen ja vinyylinen Le Feu - kemikaalilla on väliä...) .