Tigrushka, mä olen sekä kaurapuuro- että radioaddikti
Lenkkeilin eilen NPR:n säestyksellä. Haluan kuunnella myös taivaassa Terry Grossin meditatiivista ääntä - kuuntelin New Yorkissa vaikuttavan ruotsalais-etiopialaisen huippukokin
Marcus Samuelssonin haastattelun. Samuelsson on tosi fiksu ja hänellä on taustallaan hätkähdyttävä elämä - hän syntyi keskelle Etiopian nälänhätää, sairastui tuberkuloosiin. Äiti kantoi hänet selässään sairaalaan, kuoli itse matkan rasituksiin. Samuelsson adoptoitiin Ruotsiin ja siitä alkoi maailman kiertäminen.
Olen joskus syönyt Samuelssonin Aquavitissa. Nyt hänellä on huippusuosittu ravintola Harlemissa lähellä vanhoja kotikulmiani. Miehen haastattelusta huomasin, että hän koki New Yorkin hyvin samalla tavalla kuin minä itse - innostui kaupungin etäisemmistä lähiöistä, Brooklynin ja Queensin peränurkista ja siitä, että kaupungissa voi vaivatta kokeilla koko maailman ruokia. Tähän kun yhdistää vielä miehen ruotsalaiskasvatuksen, rakkauden kalaan ja hapanimeliin makuihin,
Skandiruoka on ollut viime vuosina maailmalla erittäin trendikästä, ja Marcusilla on varmasti ollut iso vaikutus siihen.
Toinen valtavan suositeltava NPR-ohjelma on This American Life.
Jotain aivan muuta kuin mitä nimestä odottaisi, kulttisuosikki. Taidan tietää mitä kuuntelen lenkillä tänään...