Ensimmäisen hajuni ostin lukioikäisenä, ja se oli Tripodin muotoinen Pierre Cardinin EdC espoolaisen Citymarketin tarjouksesta. En enää kunnolla muista, pidinkö siitä. Siinä taisi olla mausteinen ja lämmin tuoksu. Ei ehkä lempparini, mutta ei myöskään hailakan vetinen.
Ongelmani on ollut se, että en ole osannut etsiä hyväntuoksuisia hajuja. Tavaratalojen tuoksuhyllyillä notkuminen ei oikein luonnistu, joten ne lahjapullot ovat jääneet käyttöön. Pidän tuoksuista, ja panen hyvän tuoksun merkille, jos sellainen osuu kohdalle. Pikakelataan muutama vuosikymmen eteenpäin ja jotenkin vain pääsi käymään niin, että tilasin Histoires de Parfumilta kuuden samplerin setin. Valitsin samplet lueskelemalla raaka-aineiden listauksia ja yleisiä kuvauksia. Ikävä kyllä eri komponenttien nimet eivät sano juuri mitään, vielä vähemmän osaan yhdistää niitä konkreettisiin hajuihin. Niinpä tilaus meni lähinnä arvalla. Posti kiikutti kuitenkin seuraavat:
- 1725 "Casanova"
- 1969
- Noir Patchouli
- Tubereuse 1
- Tubereuse 2
- Tubereuse 3
Näistä Casanova oli ihan ookoo, mutta en saa siitä irti samanlaisia kiksejä kuin vaikkapa Gogol. Noir Patchouli ja Tubereuset olivat järjestäen pahoja, mutta 1969 avasi taivaan portit - sen supermakea hedelmäisyys tempaisi välittömästi mukaansa, ja olen nyt kolme päivää kulkenut ihanan täyteläisessä karkkipilvessä. Koska en tunne vielä perustuoksuja, 1969:n pilkkominen ja kuvaaminen on mahdotonta. Mutta jos tiedätte Pisang Ambonin, tunnistatte tämän top noten välittömästi. Ensimmäisen puolen tunnin jälkeen tuoksusta alkaa nousta esille hillitympi ja pehmeämpi sävy, joka on kuitenkin edelleen pehmeä ja hyväilevä. Karkkisin terä ehtii siis hälvetä mukavasti työmatkan aikana. Tämä lienee gourmand-tuoksu vaikken osaakaan erottaa siitä vielä muuta kuin banaaniliköörin.
Noh, hairahduin otsikosta aika pahasti. Takoitukseni oli tulla kysymään tänne aloittelijan kysymyksiä. Kuten jo mainitsi, minua häiritsee kamalasti se, että en tunne perustuoksuja. Puhutte sivetistä, tonka beaneista sun muista, mutta toistaiseksi ne ovat vain sanoja. Miten saisin ne yhdistettyä tuoksuihin?
Tubereuseja haistellessa tunnistan erittäin selvästi tuoksun, johon olen törmännyt monesti muuallakin. Se on hyvin saippuamainen, tylsä ja aika tunkkainen haju. Tuoksujen kuvausten persuteella en osaa ottaa selville, mistä on kyse. Miten pääsisin "kartalle" eri tyylisistä hajuista?
Olen myös hieman kärsimätön luonne ja oppinut myös sen, että aikaa ei kannata tuhlata huonoon. Olisikin mukava tutustua esim. 20:een maailman parhaina pidettyyn tuoksuun, jotka kuvaavat kokonaisvaltaisesti tuoksujen eri kirjoja. Jonkinlainen tuoksujen creme de la creme -referenssi, jonka tuntemalla tietää, miltä "alansa" paras tuoksuu. Onko tällainen jako edes mahdollista? Pitäisikö jakoa laajentaa vielä parhaisiin top-, middle- ja basenuottisiin tuoksuihin?
Nimim. vielä ihan kuutamolla